Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
„Smlouva s klientem o poskytování soc.služby a její ukončení“.
JUDr. Vladimír HORT
2
Právní úprava Poskytování sociálních služeb je právní úpravou založeno na smluvním principu. Sjednávání druhu služby a rozsahu poskytovaných služeb podle individuálních potřeb osob ve smlouvě včetně konkrétních podmínek poskytování služby směřuje k uplatnění svobodné vůle osob, kterým jsou služby poskytovány. ZSS stanoví povinné náležitosti obsahu smlouvy. Smlouva o poskytnutí soc.služby je soukromoprávní smlouvou a vztahují se na ni také ustanovení občanského zákoníku (§ 1724 an.).
3
Právní úprava a) označení smluvních stran, b) druh sociální služby,
O poskytnutí soc.služby uzavírá osoba dle § 91 ZSS smlouvu s poskytovatelem sociálních služeb s náležitostmi : a) označení smluvních stran, b) druh sociální služby, c) rozsah poskytování sociální služby, d) místo a čas poskytování sociální služby, e) výše úhrady za soc.službu,způsob jejího placení a vyúčtování f) ujednání o dodržování vnitřních pravidel pro poskytování služby g) výpovědní důvody a výpovědní lhůty, h) doba platnosti smlouvy.
4
Odmítnutí uzavřít smlouvu §91/3,7
Poskytovatel soc. služeb může odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování soc. služeb pouze, pokud : a) neposkytuje soc. službu, o kterou osoba žádá, b) nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí soc.služby c) zdravotní stav žadatele vylučuje její poskytnutí, d) žadateli vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže soc. služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy. Takové osobě je nutné na její žádost vydat písemné oznámení s uvedením důvodu odmítnutí uzavření smlouvy.
5
Sankce za porušení ZSS § 107
§ 107 odst.2: „ Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se jako poskytovatel sociálních služeb dopustí přestupku tím, že : d) odmítne s osobou uzavřít smlouvu o poskytnutí sociální služby v rozporu s § 91 odst. 3, p) uzavře smlouvu, která neobsahuje náležitosti smlouvy podle § 91 odst. 2, v obou případech hrozí pokuta dle odst.5, písm. b) ve výši až Kč.
6
K náležitostem smlouvy – časté vady
Mnohdy formulářový charakter smlouvy - neodráží individuální požadavky a potřeby klienta. Problém formulace rozsahu poskytované služby – mnohdy chybí individualizace smlouvy (je možné rozsah stanovit formou osobního cíle uživatele a odkazem na individuální plánování, kterým se bude v upřesňování rozsahu dále kontinuálně pokračovat). Obecná formulace povinnosti dodržovat vnitřní pravidla - chybí jasné vymezení, co je oněmi pravidly myšleno (v krajním případě - důvod pro napadení smlouvy pro neurčitost, tj. pro její neplatnost). Výpovědní lhůty – různé 7 dní (krátké) až 3 měsíce Výpovědní důvody - obecně, či nejasně formulované
7
K náležitostem smlouvy – časté vady
Doba platnosti smlouvy - pro uživatele je výhodnější doba neurčitá, poskytovatelé budou mohou mít zájem (alespoň v počátcích) volit i dobu určitou, zpravidla vymezenou časovým úsekem Možné ! Protiprávní požadavek, aby každý uživatel sděloval poskytovateli výši svých příjmů ( dokonce zajištěn ustanovením o smluvní pokutě v případě „zatajení“ výše příjmů Nepřípustné ! Náležitosti dle ZSS představují „minimum povinného“, obě smluvní strany si mohou vzájemná práva a povinnosti upravit i dalšími ustanoveními. „Adaptační (tj. zkušební) doba“ – lze, ale v rámci smlouvy !!! Nikoliv smlouva až po skončení této doby !
8
Podpis smlouvy Podepisuje poskytovatel a uživatel nebo
a) zákonný zástupce nezletilých osob, b) opatrovník je-li ustanoven (pozor však na znění rozhodnutí soudu, kopii ponechat ve spisu klienta, je-li to jen trochu možné, požádat „navíc“ o podpis také klienta jako důkaz o tom, že se s ním jednalo a měl možnost vyjádřit se), c) obecní úřad s rozšířenou pravomocí – pokud uživatel nemá opatrovníka a dle lékařského posudku není schopen sám jednat § 91/6. Pozor na střet zájmů !!!!!! d) zástupce klienta – na základě písemné plné moci
9
Subsidiarita (podpůrnost) OZ
§ 91/5 ZSS : „Pro uzavírání smlouvy o poskytnutí sociální služby a právní vztahy vzniklé z této smlouvy se použijí ustanovení občanského zákoníku“. Mj.: „Zastoupení“ §§ „Právní jednání“ - §§ „Smlouva“ §§ 1724 –1788 „Zánik závazků §§
10
Ukončení smlouvy Odstoupení: (§§ 2001 – 2005 OZ)
„Od smlouvy lze odstoupit, ujednají-li si to strany nebo stanoví-li tak zákon (§ 2002 – tzv.podstatné porušení smlouvy)“ (Pro soc.službu nevhodné !!) „Odstoupením od smlouvy se závazek zrušuje od počátku“. (tj. strany by se poté musely navzájem vyrovnat podle pravidel o bezdůvodném obohacení dle § 2993 OZ.) Výpověď: (§§ 1998: OZ) „Závazek lze vypovědět, ujednají-li si to strany nebo stanoví- li tak zákon. Je-li závazek vypovězen, zaniká uplynutím výpovědní doby“. Pozn.: v řadě smluv i v běžné komunikaci jsou oba pojmy považovány za synonyma, odstoupení je často formulováno bez znalosti podstaty a důsledků záměny s výpovědí.
11
§ 1999 odst.1 a 2 OZ Odst. 1: „Zavazuje-li smlouva ujednaná na dobu neurčitou… k nepřetržité nebo opakované činnosti… lze závazek zrušit ke konci kal. čtvrtletí výpovědí, podanou alespoň 3 měsíce předem“. (ochrana před tzv. „šněrovacími smlouvami“). Odst.2: „Zavázala-li se strana zdržet se určité činnosti a je-li z povahy závazku zřejmé, že povinnost není časově omezena, ustanovení odst.1 se nepoužijí“. Pozn.: Lze aplikovat do smlouvy a specifikovat ve kterých případech může být toto pravidlo použito, tzn. výpověď kratší než 3 měsíce např. s počátkem první den následujícího měsíce“.
12
Porušování vnitřního řádu
Povinnost dodržovat vnitřní předpis poskytovatele soc. služby je zákl.smluvní povinností klienta dle § 91/,f ZSS. K výpovědi smlouvy z tohoto důvodu je nutné, aby porušení povinností klientem bylo zaviněno úmyslně a musí dosahovat vyšší stupeň intenzity, tj. „hrubé porušení“, nižší stupeň může být důvodem k napomenutí klienta. Poskytovatel musí přihlédnout při zkoumání intenzity porušení : a) k osobě klienta, b) jeho dosavadnímu postoji k plnění povinností, c) k době a situaci, v níž došlo k porušení povinností, d) k míře zavinění klienta, f) ke způsobu a intenzitě porušení konkrétních povinností klienta, g) k důsledkům porušení povinností pro ostatní klienty, h) k tomu, zda svým jednáním klient způsobil nějakou škodu, apod.
13
Závěrem Rozhodnutí o ukončení smluvního vztahu s klientem výpovědí musí odpovídat na otázku: zda po poskytovateli lze za daných okolností spravedlivě požadovat, aby smluvní vztah (a z něj vyplývající poskytování sociálních služeb klientovi) pokračoval.
14
Děkuji za vaši pozornost tématu !
JUDr. Vladimír Hort
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.