Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

ODLIŠNOSTI KONÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Školní rok 2013/2014. Organizace výuky  Zahájení vyučování v 7:50 (ranní kruh)  Týdenní služba – tabule, květiny, sešity, pořádek ve třídě (vždy dvojice,
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Mladší školní období.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
Jak psát výstupní hodnocení E-learningový kurz, 5 lekcí Co má výstupní hodnocení obsahovat podle zákona, pravidla hodnocení, čeho se vyvarovat, posouzení.
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
Pedagogický seminář Martina Kekule
Příčiny SPU.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Specifické vývojové poruchy učení
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Specifické poruchy školních dovedností
Reedukace SPU s využitím počítačů
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NOVÁ MATURITA Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Problematika hodnocení výsledků vzdělávání v konkrétní škole Mgr.Jitka Topičová ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Problematika neprospěchu žáka
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Maturity – jaro 2017.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD na gymnáziu á 28.8.2014 Kristina Konečná

Obsah a cíl přednášky Jedna věta č.1 č.2 č.3

Specifické poruchy učení (SPU) a chování (SPCH) na gymnáziu Primární problematika (dyslexie – specifická porucha čtení, dysgrafie – spec. porucha psaní, dysortografie – spec. porucha pravopisu, dyskalkulie – spec. porucha matematických dovedností, ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou) Sekundární problematika a) výukové obtíže, nedostatky ve vědomostech b) psychické potíže !!! Nově diagnostikovaní žáci se SPU nebo SPCH

Dyslexie Jedná se o poruchu čtení, dítě v porovnání s dětmi stejného věku podává ve čtení horší výkon. Obecné schopnosti daného dítěte jsou na vyšší úrovni . primární: pomalé tempo, obtížně čtou malá písmena a určité fonty (patky) zvýšená specifická chybovost (záměna písmen apod.) nižší porozumění , text si musí číst několikrát b) sekundární: nechuť ke čtení, zvláště hlasitému nevyhledávají četbu ve volném čase

Dyslexie – důsledky a možnosti podpory Předmět Důsledky poruchy Možnosti podpory, úprav učiva Literatura Nechuť ke čtení, velká chybovost Pomalé čtení bez porozumění Chybí potěšení z četby Omezit / vynechat hlasité čtení před třídou Zmenšit počet povinných knih v rámci čtenářského deníku, případně povolit i vlastní knihy – zjednodušené, případně povolit využití audionahrávky ČJ Obtíže s přečtením a autokontrolou diktátů, doplňovaček, přepisů Poskytnou více času na vypracování a kontrolu, zkrátit úkol Odlišit chyby z neznalosti od chyb z nesprávného přečtení textu Využít ústního ověření znalostí M Obtíže při řešení slovních úloh   Obtíže v řešení příkladů (záměna znamének, chybně přečtená čísla apod.) Poskytnout více času, zkontrolovat správnost porozumění zadání Odlišovat tyto specifické chyby od nespecifických, důležitý je postup Naukové předměty Obtíže v tempu, přesnosti čtení, porozumění (zápisků na tabuli, prezentaci, v knize, v sešitě, …..) Poskytnout více času na přečtení, zpracování zápisků, případně zkrátit úkol a dovolit částečnou pomoc od spolužáka Umožnit převést výukový text do fontu, který je pro žáka snažší na čtení Cizí jazyky Obtíže v tempu čtení, zvýšená chybovost, snížené porozumění – vše je ještě výraznější než v českém jazyce  Omezit / vynechat hlasité čtení před třídou Preferovat ústní zkoušení

Dysgrafie Definice: Jedná se o specifickou poruchu grafického projevu. Podkladem je porucha motoriky, porucha automatizace pohybů, koordinace. Porucha není jen o neschopnosti psát čitelně, ale promítá se i do: - pomalého tempa psaní - celkové úpravy sešitů - kvality rýsování, kreslení Dysgrafie se těžko ovlivňuje, ale relativně dobře kompenzuje.

Dysgrafie – konkrétní projevy a možnosti pomoci Předmět Důsledky poruchy Možnosti podpory, úprav učiva Český jazyk, cizí jazyky Obtíže s úpravou, s tempem psaní Při hodnocení volit i alternativy místo písemných prací – doplňovačky, ústní zkoušení; respektovat tempo psaní M Záměny v tvarově podobných číslech Neudrží správný zápis (např. u příkladů pod sebou) Snížená kvalita rýsování   Hodnocení s tolerancí Používat čtverečkový sešit Naukové předměty Obtíže s pořizováním zápisků z výkladu    Obtíže při vypracování domácích písemných prací / projektů Obtíže při písemném zkoušení Podle stupně postižení – umožnit okopírovat si zápisky od spolužáka, umožnit používání laptopu nebo skeneru, případně dát k dispozici prezentaci Umožnit práci odevzdat v elektronické formě Volit alternativní způsoby – ústní zkoušení, výběr z možných odpovědí, poskytnout dostatek času na vypracování

Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu, vznikající na základě poruchy sluchového vnímání, sníženého jazykového citu, poruchy krátkodobé sluchové paměti a schopnosti intermodality. „dávají“ – měkké i. Kdo co dávají? Je to podle toho filmu. „vinikající“ – po „v“ měkké „i“, není to vyjmenované slovo „film“ – „f“ je měkká souhláska „šli“ – měkké „i“. Kdo, co šli? Tak asi měkké…. Všechna zvířata jsou měkká.. „poly“ – pole jako růže „objely“ – je to měkká souhláska Tento žák má doplňovačky podle jednotlivých gramatických jevů: 1 – 2, smíšené 1 – 3.

Dysortografie – konkrétní projevy a možnosti podpory Předmět Důsledky poruchy Možnosti podpory, úprav učiva Český jazyk Velká chybovost zvláště v diktátu; neumí užít naučená gramatická pravidla; selhává v učivu, kde je nutný jazykový cit – slovní druhy, určení pádu, jazykové rozbory, … Slohové práce jsou většinou podprůměrné Možnost využívat gramatické přehledy, poskytnout více času na osvojení nové gramatiky, tolerantní hodnocení specifických chyb, zkrácení písemných prací (více času na kontrolu) Poskytnout dítěti strukturu, tolerantní hodnocení M Problémy u „diktovaných“ pětiminutovek Dát práce v písemné podobě Naukové předměty Potíže se zaznamenáním diktovaných zápisků Možnost okopírovat zápisky, dát jim je v tištěné podobě Cizí jazyky Velká chybovost, zvláště v psaném projevu i v poslechu, mluveném projevu (pro dítě je to další cizí jazyk) Je třeba pomoci hledat cestu, kterou se mu jazyk lépe osvojuje (sluchovou x zrakovou) Zaměřit se na základy slovní zásoby a gramatiky Omezit hlasité čtení Pro hodnocení využívat spíše doplňovačky, ústní zkoušení

Dyskalkulie Jedná se o specifickou poruchu matematických schopností - potíže jsou spíše v ovládání základních matematických úkonů než vyšší matematiky.   Obtíže se projevují nejen v matematice, ale i v chemii, fyzice a často i v zeměpisu (špatná orientace na mapě).

ADHD, ADD Jedná se o poruchu pozornosti s hyperaktivitou. Vzniká na základě odchylek funkce CNS, může se projevit vliv dědičnosti. Setkáváme se také s pojmem ADD (Attention Deficit Disorder), zde se jedná pouze o poruchu pozornosti (děti nesoustředěné, ale spíše pasivní, pomalé). Pozor – v tomto věku se mohou přidružovat psychické problémy (úzkost, deprese, neurózy) Mýty: ADHD neexistuje, jde pouze o nevychované děti Dítě by nemělo vědět, že jde o nemoc, bude se na to vymlouvat Když se dítě fyzicky unaví, bude klidnější Není správné měnit chování pomocí léků ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Mýty 1 – nejsou schopné odpočívat, to je vyčerpává Mýty 2 – měníme obtíže plynoucí z chování

Hodnocení Důležité je, umožnit dítěti podávat takové výkony, které nejsou zkreslené jeho poruchou . Pokud má žák zohledněné hodnocení, mělo by být zajištěno aby: bylo skutečně jen v těch konkrétních oblastech, které žák nemůže zvládnout, žák i rodiče byli o tomto zohlednění informováni.   Jako alternativu můžeme využít slovní hodnocení.

Kde vyhledat pomoc? Třístupňový model Učitel 2. Školní poradenské pracoviště (ŠPP) školní speciální pedagog – Mgr. Konečná školní psycholog – Mgr. Krausová metodik prevence – Mgr. Manasová výchovný poradce – Mgr. Vosmik 3. Poradenské zařízení SPC, PPP, SVP

Prognóza Nejdůležitější v tomto věku začíná být vlastní přístup dítěte / mladistvého……   „ … byl jsem diagnostikován jako dyslektik a dysgrafik. Podle mého dnešního soudu to byla největší chyba. ….. škola byla upozorněna, že je nevhodné, abych z jazykových předmětů měl horší známku než o jeden stupeň vzhledem k ostatním…. Tím veškerá snaha o jakoukoliv kompenzaci mého handicapu padla“ „Mít dyslexii bylo pro mě velkou výhodou. Musela jsem více pracovat, abych se vyrovnala vrstevníkům. Tím jsem získala pracovní vytrvalost a morálku.“ ……. přesto však stále potřebují pomoc a pochopení učitelů, rodičů i odborníků. Děkuji za pozornost!