Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Rozbor souvětí.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozvíjející větné členy - opakování -
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Opakujeme vedlejší věty 1
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Spojky.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové Doplňkové Příslovečné Autorka: Mgr. Marta Jakešová, Masarykova ZŠ Plzeň

Věta a souvětí Souvětí ⇒ spojení nejméně 2 vět v 1 celek: a) věta hlavní (HV)  – mluvnicky nezávisí na jiné větě b) věta vedlejší (VV)  – závisí mluvnicky na jiné větě Mluvnickou závislost zjišťujeme otázkou jako na větné členy Souvětí podřadné má jen 1 HV, alespoň 1 VV závislou Souvětí souřadné má alespoň 2 HV, ale i další VV Věty v souvětí : Jsou k sobě jen přiřazeny (odděleny čárkou) Spojovacími výrazy: spojky, vztažná zájmena, vztažná příslovce Spojky podřadicí – když, ačkoli, jestliže, jak, než, že, aby, kdyby……….. Spojky souřadicí – a, i, ani, nebo, ale, avšak, neboť, vždyť, totiž…………. 

Podmětné věty Vyjadřují podmět řídící věty, jsou připojeny spojkou, nebo vztažným zájmenem (kdo, co) a příslovci; nejčastěji spojky – že, aby, jak Příklady Kdo rád lyžuje, jezdí na hory. Kdo sbírá známky, navštíví rád poštovní výstavu. Co nám překáží, bude odstraněno. Kdo vyhrál, vyzvedne si cenu. Stalo se, že přišel pozdě. Zdálo se, že bude mrznout.

Přísudkové věty Zastupují jmennou část přísudku jmenného Na přísudkovou větu často poukazuje ukazovací zájmeno: ten, takový Příklady Nejsi taková, jak ses dělala. Chci být taková, jaká jsem. Účinek pokusu byl takový, jaký jsme nečekali. Nejsi taková, jak ses dělala. Obloha byla, jako když ji vymete.

Předmětné věty Závisí na slovese či přídavném jméně věty řídící Na předmět se ptáme pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu Spojky: že, aby, jak; zájmena: kdo, co Příklady Sledoval, jak otec spravuje televizi. Voják vyprávěl všechno, co prožil. Prozradil nám, kdo zítra přijde. Cítil jsem, že se něco na blízku pohybuje.

Přívlastkové věty Závisí na podstatném jméně věty řídící a blíže jej určují Často se jedná o větu vloženou (oddělenou čárkami) Spojovací výrazy: který, jenž, kdy… Příklady Chlapec, jenž přišel pozdě, se omluví třídnímu učiteli. Instruktor, který právě kreslil na tabuli, se obrátil. Srpen je měsíc, kdy začínají kvést některé podzimní rostliny. Obdivoval nové auto, které stálo v jejich ulici.

Příslovečné věty Závisí na slovese, přídavném jméně nebo příslovci věty řídící jako příslovečné určení Místní často připojeny vztažnými příslovci – kde, kam, odkud, kudy Příklady Kde roste kapradí, bývá vlhko. Nekoupejte se, kde je to zakázáno. Časové jsou připojeny spojkami – když, jakmile, jak, až, kdykoli, sotvaže Příklady Když je pod mrakem, schyluje se k dešti. Až půjdete na maliny, můžete v plodech najít larvy. Kdykoli se měla Lenka s někým setkat, zahloubala se do čtení. Způsobové jak Příklady Jak si usteleš, tak si lehneš. Udělám to, jak si přeješ.

Příslovečné věty Měrové Vyjadřují určitou míru nebo množství, často – kolik, co … Příklady Jez, co hrdlo ráčí. Vezmi si tolik, kolik uneseš. Příčinné Vyjadřují příčinu nebo důvod řídící věty; spojky – protože, poněvadž, jelikož, že Příklady Bez kořene se neobejde žádná zelenina, protože touto soustavou přijímá potravu. Jelikož se celá záležitost týkala Nováka, usilovně o ní přemýšlel. Účelové Vyjadřují účel; spojka aby; jde do budoucna Dělníci spěchali, aby dům dokončili. Lidé vybíhali, aby viděli své zachránce. Výrobu plánujeme proto, aby byl dostatek zboží.

Příslovečné věty Podmínkové Vyjadřují podmínku, na které závisí děj věty řídící; spojky – jestliže, -li, kdyby Příklady Je-li obloha pokryta mraky, trápí nás špatné počasí. Jestliže mu to nezabere, začne stroj klesat. Kdybych měl peníze, koupil bych si motorku. Přípustkové Vyjadřují okolnost, která je na překážku uskutečnění děje věty řídící spojky – ačkoli, ač, třeba, třebaže, přestože, i když, byť Příklady Ačkoli Mácha zemřel mlád, zanechal nám velké literární dílo. Lyžař si někdy zlomí nohu, i když náraz zabrzdí. Přestože bylo špatné počasí, šli jsme na procházku.

Doplňkové věty Závisí na slovese i na jméně věty řídící Podstatné jméno či zájmeno je ve větě vždy předmětem Spojky – jak, kterak (zastaralé) V řídící větě bývá sloveso smyslového vnímání Příklady Pozoroval jsem bratra, jak zdobí vánoční strom. Obdivoval jsem výsadkáře, jak se snáší k zemi. Uviděl srnku, kterak rychle zmizela v mlází. Sledoval jsem tatínka, jak myje auto.

Procvičování- příslovečné věty Lyžař si někdy zlomí nohu, i když náraz zabrzdí.  Přidej tolik koření, kolik je třeba.  Jen jezte, co hrdlo ráčí.  Kde roste kapradí, bývá vlhko. Nekoupejte se, kde je to zakázáno.  Když je pod mrakem, schyluje se k dešti. Až půjdete na maliny, můžete v plodech najít larvy. Kdykoli se měla Lenka s někým setkat, zahloubala se do čtení.  Jak si usteleš, tak si lehneš.  Bez kořene se neobejde žádná zelenina, protože touto soustavou přijímá potravu. Jelikož se mě celá záležitost týkala, usilovně jsem o ní přemýšlel. Udělal to, aby měla radost. Kdybych se býval učil, dostal bych jedničku. Udělal to, jak jsem mu poradil.

Řešení Lyžař si někdy zlomí nohu, i když náraz zabrzdí. - přípustková Přidej tolik koření, kolik je třeba. - měrová Jen jezte, co hrdlo ráčí. -měrová Kde roste kapradí, bývá vlhko.-místní Nekoupejte se, kde je to zakázáno. -místní Když je pod mrakem, schyluje se k dešti. - časová Až půjdete na maliny, můžete v plodech najít larvy.-časová Kdykoli se měla Lenka s někým setkat, zahloubala se do čtení. -časová Jak si usteleš, tak si lehneš. -způsobová Bez kořene se neobejde žádná zelenina, protože touto soustavou přijímá potravu. –příčinná (důvodová) Jelikož se mě celá záležitost týkala, usilovně jsem o ní přemýšlel.-příčinná Udělal to, aby měla radost.-účelová Kdybych se býval učil, dostal bych jedničku – podmínková Udělal to, jak jsem mu poradil.-způsobová