Výrobní faktory v podniku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
managementu znalostí podle
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Historické etapy vývoje managementu
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Úvod do podnikových financí
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
NAUKA O PODNIKU I.
MARKETING.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Jako součást informačního systému podniku
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Plánovací proces a druhy plánování
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Management - Organizování
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Podniková ekonomika Ing. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Podnikové výrobní faktory a podnikové řízení jako výrobní faktor
Management.
Generátory tvorby hodnoty
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Podnikové hospodářství Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ.1.07/3.2.08/
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Ekonomika – základní pojmy.
Výrobní faktory organizace
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2011
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Inventarizace
Výrobní faktory v organizaci
Podnikohospodářské techniky postupu
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management a řízení hotelu
Organizace jako součást národního hospodářství
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Management podniku a jeho činnosti
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Výrobní faktory v podniku Systém výrobních faktorů v podniku Funkce řízení v podniku Dělba moci při řízení podniku Corporate governance

Systém výrobních faktorů v podniku Pracovní výkony, dlouhodobý hmotný majetek a materiál jsou tři elementární faktory, které se v podniku kombinují druhy pracovních výkonů: prováděcí (výkonná) práce řídící (dispozitivní) práce Řízení je samostatný výrobní faktor V podniku (výrobním) se rozlišují čtyři výrobní faktory: výkonná práce, materiál, dlouhodobý hmotný majetek a dispozitivní práce Dispozitivní práce jako výrobní faktor se dále člení na: původní (originální) odvozované (derivativní)

Systém výrobních faktorů v podniku Rozdílné pojetí výrobních faktorů ekonomické a podnikohospodářské teorie Ekonomická teorie Podnikohospodářská teorie Práce Práce řídící Práce výkonná Kapitál Dlouhodobý majetek Materiál Půda

Systém výrobních faktorů v podniku Výše uvedené členění výrobních faktorů je typické pro výrobní podnik kde převládá dlouhodobý hmotný majetek a materiál z účetního hlediska se majetek majetek organizace člení na oběžný majetek (zásoby materiálu a zboží, pohledávky, finanční majetek) a dlouhodobý majetek (dlouhodobý hmotný, nehmotný a finanční majetek) V účetním pohledu se mísí vstupy - výrobní faktory (dlouhodobý majetek a materiál, event. dodávané zboží) s výstupy (vyrobené výrobky, zboží připravené k distribuci, pohledávky) Peníze jsou (z účetního i ekonomického pohledu) zvláštní zboží, které zprostředkovává hospodářskou činnost podniku – nejsou ani výstupem ani vstupem Z pohledu podniku tak lze vyčlenit výrobní faktory takto: Výkonná práce Dispozitivní práce Dlouhodobý majetek (hmotný, nehmotný a finanční) Materiál (a zboží)

Systém výrobních faktorů v podniku Výrobní faktory Elementární faktory Dispozitivní faktor Originální: vedení podniku Odvozené: plánování, organizování, dohled Výkonná práce Materiál Dlouhodobý majetek úkol

Funkce řízení v podniku Vrcholným cílem podniku v tržním hospodářství je dosahovat dlouhodobě a při plnění určitých vedlejších podmínek co nejvyššího zisku. Pro splnění cíle se vytváří jednotné podnikové řízení, které plánuje kombinaci výrobních faktorů, organizuje jejich vynakládání a kontroluje průběh a výsledky podnikových procesů  řídící (dispozitivní) práce Úlohou řízení podniku je přijímat (řídící) rozhodnutí Vrcholným úkolem řízení podniku je stanovení konkrétních cílů Pro uskutečňování těchto cílů jsou využívány zdroje (výrobní faktory) Funkce řízení v podniku pak lze vyjádřit sledem kroků řídících činností: stanovení cílů plánování rozhodování realizování (organizování) kontrolování

Funkce řízení v podniku Stanovení cílů je výchozím bodem úkolů dispozitivního faktoru. Jeho obsahem je vymezení žádoucích stavu, o který je usilováno. Cíle podniku jsou chápány, jako uspořádaný systém. Tento systém má: horizontální rozměr = hlavní a vedlejší cíle vertikální rozměr = hlavní cíle, mezicíle a dílčí cíle. Plánování je funkcí řízení podniku, jejímž obsahem je hledání alternativních cest k dosažení stanovených cílů. Rozhodování je řazeno za plánování  výstupem plánovacího procesu jsou varianty plánu. Z nabízených variant cest k dosažení stanoveného cíle je třeba určit tu, která nejlépe umožní dosažení cíle  výběr jedné (optimální) varianty plánu.

Funkce řízení v podniku Realizování je uskutečňováním vybrané varianty plánu. Zahrnuje rozdělení úkolů a uspořádání lidí, věcných prostředků a informací v intencích přijatého plánu. Obsahem realizování není provádění jednotlivých věcných úkolů  realizování = organizování, resp. organizace. Kontrolování je funkcí podnikového řízení, která uzavírá modelové vysvětlení úkolů dispozitivního faktoru. Prostřednictvím kontrolování získává dispozitivní faktor informace o tom, do jaké míry a jakým způsobem jsou stanovené cíle dosahovány. Jednotlivé funkce po sobě nemusí následovat ve výše uvedeném pořadí  vzájemně se prolínají a kombinují  existují mezi nimi vzájemné souvislosti a zpětné vazby.

Funkce řízení podniku a funkce podniku Stanovení cílů rozhodování   Stanovení cílů rozhodování plánování realizování kontrolování rozhodování (organizace) (dohled) výroba investice opatřování personál odbyt rozhodování

Dělba moci při řízení podniku V tržním hospodářském systému jsou nositeli řídících rozhodnutí v podniku buď vlastníci (zřizovatel) nebo jimi vytvořené orgány - vedoucí, manažeři Podniky lze podle tohoto hlediska členit na: vlastnické podniky manažerské podniky Na vytváření rozhodnutí podniku se podílí (mohou podílet) i zaměstnanci. Pokud tvoří vrcholové řízení několik osob, organizuje se způsob dospívání k rozhodnutí využitím dvou principů: direktoriální princip kolegiální princip

Corporate governance = řízení a správa společností, která se zabývá nejlepším možným rozdělením dispozičních práv (kompetencí) pro úspěšné řízení a kontrolu podniku Úkoly CG: Zajistit výběr a ustanovení schopného managementu Udat strategický směr rozvoje podniku Dohlížet na vysokou výkonnost podniku Základní principy CG: Osobní odpovědnost řídících orgánů (dělba moci, motivace, aktuální informace) Transparentnost (transparentní a kompletní informace) Kontrola (tržní, institucionalizovaná)