ÚSPĚŠNÝ. STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ LITERATURA : RAABE, Sciencia,s. r. o.,Praha.1997. IBSN 80-902189-0-3 Světlík, J.: Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vlastní hodnocení školy
managementu znalostí podle
Vize, Strategie, Cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Hodnocení škol a školských zařízení
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Tržní prostředí.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Marketingové řízení školy. Efektivní škola Profesionální vedení školy Sdílení vize a akceptování cílů školy spolupracovníky Vhodné edukační prostředí.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Generátory tvorby hodnoty
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Strategické plánování (S důrazem na segment školství) Mgr. Klára Kavanová Mušková.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
Model struktury strategického managementu
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Podklady pro zpracování semestrální práce
Strategie regionu, obce
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Ekonomika malých a středních podniků
Zdravotnický management
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Management a řízení hotelu
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

ÚSPĚŠNÝ

STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ

LITERATURA : RAABE, Sciencia,s. r. o.,Praha IBSN Světlík, J.: Marketing školy. Zlín: EKKA, ISBN Lauermann, M.: Školský management. Brno: Pedagogické centrum Pavelka, K.: Racionální rozhodování v řízení. Praha: Svoboda,1977. Gold, A.: Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: FAKTA, 1998.ISBN X Mc Laganová,P.,Krembs, P.: Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, ISBN Truneček, J.: Mangement I. Praha: Vysoká škola ekonomická, ISBN Plamínek, J.: Řešení konfliktů a umění vyjednávat. Praha: Agro ISBN Coleman, R., Barrie, G.: 525 způsobů, jak se stát lepším manažerem. Praha: Management press. ISBN Havlínová, M.: Jak měnit rozvíjet vlastní školu.Praha: NEMES, ISBN Donelly, J., Gibson, J., Ivancevich, J.: Management. Praha : GRADA Publishing, ISBN Fischer, W. A., Schratz, M.: Vedení a rozvoj školy. Brno : Paido, ISBN Bay, R., H.: Úspěšný cílový management. Praha : GRADA Publishing, ISBN X Smékal,V.:Selfmanagement jako cesta k udržování duchovní pohody učitele. 6.konference Učitelé a zdraví, Brno 2004.

STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ rozpoznat k potřebě změn ve škole Cílem přednášky je seznámit s problematikou a využitelností strategického plánování a vybavit dovednostmi pro úspěšné strategické plánování činnosti školy. Tyto dovednosti pomohou rozpoznat i dopředu předvídat možné tlaky vedoucí k potřebě změn ve škole a pružně na ně reagovat. Organizace, která umožní vypracovat lepší program, získat spolehlivou zpětnou vazbu, získat spolehlivou zpětnou vazbu, jak postupovat, jak postupovat, změnit věci, které nefungují, změnit věci, které nefungují, shromáždit důležité informace o organizaci, shromáždit důležité informace o organizaci, má perspektivu.

- a jak nejlépe dosáhnout stanovených cílů které jsou řešeny managementem. Přednáška - umožní náhled na strategické plánování - jako na všeobecný proces, - který říká, jakým způsobem provádět svou činnost - a jak nejlépe dosáhnout stanovených cílů. Tento proces - vyžaduje ohodnocení plného potenciálu činnosti školy, - jasně vytyčené cíle - a plné využití lidských zdrojů, - které jsou vyžadovány pro dosažení konkrétních cílů. Strategické plánování nabízí - systematický průběh požadavků - a odpovědí na nejvíce kritické otázky, které jsou řešeny managementem.

Přednáška se bude zabývat těmito problémy Ø Identifikace vize a poslání školy Ø Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí Ø Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy Ø Stanovení strategických cílů Ø Tvorba a výběr strategie školy Ø Formulace plánu na základě zvolené strategie

JAK MAPOVAT A STRATEGICKY ROZVÍJET SVOU ŠKOLU? Strategické plánování pomáhá lépe nahlédnout: 1. Jaké máte zdroje, které mohou ovlivnit váš program? vaše vstupy - vaše vstupy 2. Jakou změnu chcete přinést do života děti, školy, obce? vaše cíle - vaše cíle 3. Jak budete vědět, že děláte změny? vaše ukazatele úspěšnosti - vaše ukazatele úspěšnosti 4. Co budete dělat, abyste splnili vaše cíle a uskutečnili jste změnu? - vaše aktivity

- konkrétní výstupy - jak jste pokročili? monitorování - sebehodnocení 5. Jaký bude přímý výsledek vašich aktivit? - konkrétní výstupy 6. Jak budete získávat a evidovat informace, které vám řeknou, - jak jste pokročili? 7. Jak budete sledovat a ověřovat proces poukazující na váš úspěch? - monitorování 8. Jak odhadnete celkový dopad a význam vaší práce? - sebehodnocení

Strategické plánování odpovídá na tři základní otázky: 1. Kde jsme? 2. Kam jdeme, jaký je náš cíl? 3. Jak se do zvoleného cíle dostaneme?

ZÁVĚR I. : Změna je a bude jedinou konstantou dalšího vývoje. ZÁVĚR I. : Změna je a bude jedinou konstantou dalšího vývoje. novou příležitostí mnohdy znamenají i její ohrožení.Trvale probíhající změny jsou pro školy nejen novou příležitostí, ale mnohdy znamenají i její ohrožení. nemůže dlouhodobě existovalŠkola, která se změnám pouze brání - je pasivní - nemůže dlouhodobě existoval

Přínos strategického systému plánování Úspěšný strategický systém plánování by měl: Popsat a) Popsat poslání školy, vizí a základní sdílené hodnoty. Zaměřit b) Zaměřit se na potencionální oblasti činnosti a hledat pro každou oblast činnosti možné hrozby a příležitosti. Porozumět c) Porozumět současným a budoucím potřebám cílové skupiny (žáci, rodiče, veřejnost, matky s dětmi, senioři) Analyzovat d) Analyzovat silné a slabé stránky školy porovnáním s konkurencí, které ovlivňují každou část činnosti školy.

Identifikovat Vyvinout Definovat Připravit e) Identifikovat a ohodnotit alternativní strategie. f) Vyvinout takový vzdělávací program, který bude poskytovat výhodu škole a bude ji pozitivně odlišovat od konkurenčních škol. g) Definovat očekávání všech zájmových skupin a nastavit jasné cíle pro vzdělávací činnost h) Připravit programy a plány pro zavádění přijaté strategie do života školy.

Ustanovit Zmapovat Monitorovat i) Ustanovit podpůrné organizační struktury, informační a řídící systémy a systém soustavného školení. j) Zmapovat a zajistit zdroje k zabezpečení rozhodujících aktivit. k) Monitorovat výkonnost a plánovat odezvu na možnost změny prostředí.

Strategické plánování je vyvoláno: 1.obrannými, defenzivními důvody 1.obrannými, defenzivními důvody ; 2. ofenzivními důvody, či udržením konkurenční výhody; 3. transformací systému.

Systém strategického plánování je často zaváděn za těchto podmínek: a) Změna ve směřování školy a zavádění nového vzdělávacího programu. b) Podpora jednání založená na faktech týkajících se politicky citlivých otázek. c) Vytvoření společného rámce rozhodovacího procesu ve škole.

d) Nastavení řádného prostředí pro rozhodování o rozpočtu a provádění ohodnocení. e) Školení učitelů z pohledu zabezpečení informací pro lepší rozhodování. f) Potřeba zvýšit důvěru ve vedení školy.

Charakteristické znaky strategického plánování delší období. 1) Je zaměřeno na delší období. na celek 2 Je zaměřena na celek - školu. otevřeným systémem záměrů a cílů. 3. Je otevřeným systémem záměrů a cílů. Cíle stanovuje globálně 4. Cíle stanovuje globálně v hrubých rysech. trvalé výhody 5. Je zaměřeno na získáni či udržování trvalé výhody před konkurencí. spolupráci vedení školy a zástupců rodičů a zřizovatele. 6. Vyžaduje těsnou spolupráci vedení školy a zástupců rodičů a zřizovatele.

Etapy strategického plánování 1.Identifikace vize a poslání školy. 2. Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik a příležitostí 3. Analýza vnitřního prostředí s identifikací silných a slabých stránek školy. 4. Stanovení strategických cílů. 5. Tvorba a výběr vzdělávacího programu. 6. Formulace plánu na základě zvolené strategie.

poslání Identifikace poslání a vize školy Poslání sjednocující filosofií by mělo být sjednocující filosofií managementu školy, zřizovatele a rodičů zřizovatele a rodičů (případně i zaměstnanců) o budoucnosti školy o budoucnosti školy (o budoucí výchovné a vzdělávací činnosti školy, o jejím ekonomickém účelu a společenském smyslu).

Poslání se vyznačuje: Poslání se vyznačuje:  orientací na budoucnost;  orientací na cílovou skupinu (žáci, rodiče, veřejnost);  orientací na zaměstnance; orientací na konkurenci.

Vizi definovat Lze definovat jako představu (ideu) o tom, jakou školu chce její management vytvořit. orientace na budoucnost Základem vize je orientace na budoucnost, jedinečnost. sdělitelnost a komunikace Dobrá sdělitelnost a komunikace (tj. jasná a jednoduchá formulace vize).

ZÁVĚR II. PosláníPoslání je hlavním důvodem existence školy.

Příklady cílů, které představitelé často uvádějí: služba./' služba zákazníkovi = student, rodič rozvoj./' rozvoj, udržení se na trhu vychovávat./' vychovávat pro život nestresující prostředí./' nestresující prostředí (pro žáky i zaměstnance) neohrožující prostředí./' neohrožující prostředí na škole, které má jasná pravidla prezentovat./' umět se prezentovat reagovat na nové podmínky./' dobře reagovat na nové podmínky ve výuce a vzděláváni

zájem žáci chtějí rodiče a učitelé jsou spojenci motivovat žáky teorii i praxi ve vyvážené zkvalitňováni a zvyšování prestiže.f učit obory, o které má zájem trh.f prostředí, ve kterém žáci chtějí alespoň tolik, jako učitelé.f prostředí, ve kterém rodiče a učitelé jsou spojenci.f motivovat žáky.f dávat dohromady teorii i praxi ve vyvážené podobě.f neustálé zkvalitňováni a zvyšování prestiže v regionu

vnějšího prostředí Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí vnějšího prostředí Analýza vnějšího prostředí : faktory ovlivňují činnost školy? . Jaké vnější faktory ovlivňují činnost školy? jsou dominantní v současnosti? . Které z těchto faktorů jsou dominantní v současnosti? vyvíjet v budoucím období . Jak se budou tyto jednotlivé faktory či jejich skupiny vyvíjet v budoucím období, které z nich budou v budoucnu dominantní?

ZÁSADA (je tomu vždy tak ?) ZÁSADA (je tomu vždy tak ?) Analýza vnějšího prostředí je zpravidla prováděna v rovině analýzy obecného prostředí.

Analýza vnějšího prostředí s vyhodnocením rizik (hrozeb) a příležitostí Analýza obecného prostředí - STEEP analýza STEEP analýza hodnotí kontext - popisuje faktory, které ovlivňují naši činnost K hodnoceni používá pěti hledisek K hodnoceni používá pěti hledisek : S S.  sociální a demografické T T.  technické a technologické E E.  ekonomické E E.  ekologické P P.  politické

APLIKACE APLIKACE Analýza oborového prostředí - analýza školství jako odvětví

vnitřního prostředí Analýza vnitřního prostředí s identifikací vlastních silných a slabých stránek Vnitřní analýza školy zahrnuje: lidských zdrojů a) analýzu lidských zdrojů školy finančních zdrojů b) analýzu finančních zdrojů školy hmotných aktiv c) analýzu hmotných aktiv školy nehmotných aktiv d) analýzu nehmotných aktiv (informační technologie,, apod.) marketingový audit e) marketingový audit Vztah mezi příležitostmi a hrozbami je vždy relativní

Stanovení strategických cílů Charakteristické znaky cílů - atributy SMART: S. specifické - konkrétní jednoznačné vymezení žádoucích stavů; M. měřitelé - cíle mají být měřitelné kvantitativními či kvalitativními ukazateli, neměřitelnost cíle vede k tomu, že je obtížné s konečnou platností konstatovat splnění či nesplnění cíle; A. akceptovatelné - ve strategických cílech se obvykle odrážejí a kompromisně slaďují rozdílné zájmy interních a externích skupin (zřizovatel, rodiče, žáci, aj.), které musí brát management v rozdílné míře a podle mocenského významu v úvahu; R. reálné cíle mají být splnitelné a pokud možno optimistické nesplnitelnost cílů působí demotivačně T. časové vymezená soustava cílů vedoucích k žádoucim stavům, musí být nutně doplněna časovým harmonogramem jejich plněni.

S T R A T E G I E LIDSKÉZDROJEFINANČNÍZDROJE MATERIÁL OVÉ ZDROJE INFORMAČ NÍ ZDROJE CÍLE

1.Strategie podnikání na trhu 2.Strategie vývoje aktivit 3.Strategie vývoje prostředí 4.Strategiedivezifikace Současná situace Současná situace Nová situace Pozn.: diverzifikace – rozlišování, změna, rozčlenění, obměna, Formulace strategie

Specifické strategie Dílčí strategie: a)vzdělávací strategie b) finanční strategie c) personální strategie d) informační strategie

ZÁVĚR III. I dílčí strategie musí mít zdrojové zabezpečení a definované přínosy.

Formulace plánu na základě zvolené strategické varianty Strategický plán obsahuje: .výsledky získané v předešlých fázích .zahrnuje rozhodnutí vedení školy o zvolené strategii vzhledem  ke stanovenému cíli  výčet, z jakých zdrojů bude zabezpečena