Specifické poruchy učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Dyspraxie.
Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
SEMINÁRNÍ PRÁCE NA TÉMA: Specifické poruchy učení
Specifické vývojové poruchy chování a učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Specifické poruchy učení
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Mladší školní období.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
Metody pedagogické diagnostiky
Specifické vývojové poruchy učení
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Specifické poruchy školních dovedností
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Metodické materiály a pomůcky
Inteligence DUM_19.
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Specifické poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
Základní pojmy speciální pedagogiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Specifické poruchy učení

Specifické vývojové poruchy učení Označují heterogenní skupinu obtíží projevujících se při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání, matematiky, praktických dovedností. Mají individuální charakter. Vznikají na základě dysfunkcí CNS.

Etiologie specifických poruch učení Konstituční příčiny Genetické vlivy LMD Odlišnosti v organizaci mozkových aktivit Netypická dominance mozkových hemisfér (ambidextrie, zkřížená lateralita) Nepříznivý vliv prostředí Rodinné prostředí Školní prostředí

Etiologie O. Kučera Lehká mozková dysfunkce LMD 50% Dědičnost 20% Kombinace LMD + dědičnosti 15% Neurotická nebo nezjištěná etiologie 15%

Specifické vývojové poruchy učení DYSLEXIE - porucha osvojování čtenářských dovedností DYSGRAFIE – porucha osvojování psaní (čitelnost, úprava …) DYSORTOGRAFIE – porucha osvojování pravopisu DYSKALKULIE – obtíže v chápání číselných pojmů, v provádění matematických operací DYSPRAXIE – porucha osvojování, plánování a provádění volních pohybů DYSMÚZIE – porucha osvojování hudebních dovedností DYSPINXIE – obtíže v kresbě, obkreslování, neobratné zacházení s tužkou, obtížné chápání perspektivy, neobratnost v jemné motorice

Co nejsou specifické vývojové poruchy učení Nízké rozumové schopnosti Výuková zanedbanost Sociální zanedbanost Zdravotní obtíže, smyslové vady

Věk ? SPU postihují jedince od narození do dospělosti Již v předškolním věku můžeme s určitou jistotou říci, že dítě bude mít obtíže ve čtení…. Nejvýraznější obtíže jsou na ZŠ Ve většině případů přetrvávají do dospělosti

Dyslexie Rychlost: slabikování nebo naopak zbrklé čtení, domýšlení slov, nepochopení obsahu Chybovost: záměny písmen tvarově podobných Porozumění

Dysgrafie Obtížné zapamatování a napodobování tvarů písmen Časté škrtání a přepisování Neupravený písemný projev Pomalé tempo psaní Psaní vyžaduje mnoho energie, vytrvalosti a času

Dysortografie Specifické dysortografické chyby: Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, měkkých a tvrdých slabik Vynechaná, přeškrtnutá písmena či slabiky Rozlišovaní sykavek Obtížně zvládá a aplikuje gramatická pravidla

Symptomy Nedostatečná integrace psychických funkcí: Pozornost Paměť Zraková percepce a prostorová orientace Sluchová percepce Motorika, grafomotorika Poruchy řeči

Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení výrazné a dlouhodobější potíže v osvojování čtení, psaní, pravopisu a počítání výrazný rozdíl mezi výkony ve školních dovednostech a úrovní rozumových schopností 3. neúspěchy v konkrétní oblasti nejsou způsobeny stresem, nepozorností, nedostatkem času, běžnou neznalostí, ale specifickými poruchami 4. administrace testů percepčně kognitivních a motorických schopností

Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení dostatečná výuková příležitost (př. dítě nebylo dlouhodobě nemocné) rezistence potíží vůči běžným didaktickým postupům Potíže ve čtení, psaní a počítání nejsou prvotně způsobeny vadou zraku, sluchu, tělesným nebo mentálním postižením či jiným onemocněním výuka čtení, psaní a počítání probíhá metodicky odpovídajícím způsobem

Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: Úroveň čtení – rychlost - chyby – porozumění – chování při čtení Psaní Rukopis – držení pera, tužky – vybavování tvarů písmen – čitelnost – úprava Počítání - Orientace na číselné ose – pojem číslo – matematické operace

Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: Soustředění Výkyvy v soustředění – obtíže v soustředění Sluchové vnímání Dělení slov na slabiky – první hlásky ve slově – rozkládání slova na hlásky – rozlišování slabik Zrakové vnímání Známky obtíží – rozlišování figury a pozadí – reverzní figury … Řeč - Malá slovní zásoba – hledání výrazů – specifické poruchy řeči

Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: Reprodukce rytmu Orientace v prostoru Pravo-levá orientace Nápadnosti v chování Postavení dítěte v kolektivu Rodinné prostředí – způsob výchovy – péče o dítě – hodnotová orientace rodiny

Sociální aspekty SPU Snížené sebepojetí Obtíže v socializaci Nápadnosti v chování Změny emocionality a socializace Snížené sebepojetí Obtíže v socializaci Společenská nepřizpůsobivost Sociálně riziková skupina Nadprůměrná neobliba Negativní vnímání sebe sama Názory dospělých významně ovlivňují u žáka vnímání sebe sama. Čím je dítě mladší, tím více je ovlivnitelné.

Dítě se SPU z pohledu učitelů Snadno unavitelný, pomalu a obtížně se učí, je labilní, snaživý, pomalý, přátelský Mladší učitelé si více všímají rušivých projevů v chování, nemotivovanosti k učení (ovlivněno přesvědčením, že lze dosáhnout viditelných zlepšení) Starší učitelé (nad 20 let praxe) zdůrazňují nepřizpůsobivost a horší inteligenci Učitelé s praxí déle než 10 let jsou tolerantnější 70% učitelů vnímá tyto děti jako velkou zátěž Syndrom vyhoření

Dítě se SPU a rodina Zklamání, obavy z budoucnosti Snaha dítěti pomoci !!! Intenzivní domácí příprava negativně ovlivňuje život v rodině. Když nevidí výsledky, mohou hledat příčiny neúspěchu v učiteli. Při opakovaném selhávání dítěte rezignují. Ochranitelský přístup, omlouvání dítěte, hledání úlev SPU jsou důvodem, proč nic nedělat

Organizace péče Na základě vyšetření: Dílčí obtíže toleruje učitel v rámci běžné výuky Závažnější obtíže – vyžadují integrační opatření (většinou 1 hodina reedukace navíc, individuální vzdělávací plán) Specializované třídy Speciální školy Na SŠ tolerance obtíží (včetně maturitní práce) Na VŠ individuální domluva s vyučujícími, zařazení mezi studenty se speciálními vzdělávacími potřebami

Dar dyslexie http://www.ceskatelevize.cz/porady/10437113181-dar-dyslexie/