UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_377_STAVBA VĚTY Téma: VĚTA JEDNODUCHÁ,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
Přístavek 8. ročník.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
SOUČASNÉ GRAMATICKÉ POPISY KBH/SGP ZS 2011/2012 Přednáška č. 5 Božena Bednaříková.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Rozhovor s paní učitelkou Pavlou Jemelíkovou. 1.Na naší školu jste nastoupila teprve nedávno. Představte se nám, prosím. Bydlím v Krupce, učím 7. rokem,
Skladba - opakování VY_32_INOVACE_52_Opakovani skladby II Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Podmětná a přísudková věta
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Zvláštnosti větné stavby
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Poznáváme tajemství skladby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková

Přednáška 3 STAVBA ČESKÉ VĚTY Tzv. základové větné členy

O čem je tato prezentace větněčlenská ZVS struktura ZVS komplement ? predikát levovalenční člen - subjekt pozn.: pravovalenční člen – komplement viz samostatná přednáška cvičení

Větněčlenská ZVS větné členy – tradiční názvy pro funkční místa ve stavbě věty valenční (základové) větné členy rozvíjející valenční větné členy – obsazují valenční pozice verba + spolu s verbem vytvářejí ZVS

Struktura ZVS PREDIKÁT levovalenční člen pravovalenční člen VERBUM subjekt komplement ??

?? KOMPLEMENT OBJEKTOVÝ ADVERBIÁLNÍ KVALIFIKAČNÍ Píše test. Tvářila jsem se naštvaně. Daroval mi prstýnek. Vjeli na parkoviště. Stal se novinářem. Zvolili ji předsedkyní.

PREDIKÁT přisuzuje (predikuje) příznak subjektu příznak je charakterizovaný časem a způsobem (modus verbi) = predikační kategorie VF kongruenční kategorie (??) Alena psala test. X Já jsem taky psala test.

Typy predikátu jednoduchý verbální složený verbonominální

Predikát verbální Studenti píšou test. Studenti by psali test. Studenti budou psát test. Studenti musejí psát test. Studenti začali psát test. Studenti by začali psát test, ale… Testy byly opraveny včas. Byli jsme úspěšní? ????

Predikát verbonominální tzv. spona: BÝT slovní druh? Náš učitel není Čech.Ten test je těžký. Atmosféra začala být napjatá. Jsem bez šance. MÍT: Oči má modré. Včera jsme měli hezky.

? Existuje věta přísudková ? Ten dort byl, jako by ho pekla moje babička. Její úsměv byl, jako by právě snědla citron. Bohužel už není takový, jak si ho pamatujeme.

Přehled – druhy predikátu viz soubor ve Wordu na

Speciální případy Pršelo. – je to predikát? Pes – nejlepší přítel člověka. – P? Vzal pero a šup s ním do kapsy! Zajíc hop do lesa! Žába žbluňk do vody! - P? Dala se ostříhat. Nechal opravit auto. ? Nechal děti spát. Neboj, duchové přece nejsou! - ? Václav je dobrý učitel. Pět let jsem byl jeho žákem. – pád? Řím, hlavní město Itálie, byl/bylo cílem naší cesty. Karlovy Vary jsou/je lázeňské město. ? Čas jsou peníze.

SUBJEKT levovalenční pozice nom. genitiv? - záporový: Nejsou další otázky. - Nebyl tam ani jeden student! – (?) Ani slova neřekl! - genitiv partitivní Letos se urodily sladké hrušky. Ubyly mi starosti.

Tzv. syntaktické substantivum Lázeňská připravila vanu. On ti to ale dal! Nikdo nic neví. – Ale přece aspoň někdo… ……………. Napsat (dobře) test je moc důležité. Napsání testu je žádoucí. Ze sálu se ozvalo „fuj“!

Vedlejší věta podmětná Bázlivý člověk nesmí do lesa. Lenoch ten test nenapíše. Už jste hotovi? Můžete odejít! Její nemoc mne překvapila. Naše čtenáře zajímají vaše další plány. Jeho místo narození není známo.

CVIČENÍ srov. soubory ve Wordu na

Děkuji za pozornost.