Human Resources Management III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Management Ing. Jan Pivoňka.
SILNĚ OVLIVNĚNÉ VODNÍ ÚTVARY METODY A JEJICH VYUŽITÍ V PŘÍPADOVÉ STUDII V POVODÍ LABE, ČESKÁ REPUBLIKA Hradec Králové, 20. leden 2004 Johan Van Assel Aquaplus.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Ing. Miroslav Pivovarčík, MBA
Efektivnost řídící práce
Hodnocení škol a školských zařízení
Analýza a popis pracovního místa
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Firemní kultura - změna motivační strategie
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Hodnocení zaměstnanců ve výrobních firmách
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Hodnocení a řízení výkonu. Adaptace pracovní, sociální, kulturní.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Hodnocení pracovníků.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Assessment centrum.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Model struktury strategického managementu
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Podklady pro zpracování semestrální práce
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Nábor a výběr zaměstnanců
Rozhodování jako manažerská funkce
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Jak na odměňování dle výkonu?
Assessment centrum.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vymezení normality.
První zkušenosti s evaluací
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Assessment centrum.
Vymezení normality.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Human Resources Management III. Systém hodnocení zaměstnanců

Systém hodnocení – obecné poznámky Vůbec nejdůležitější aktivita v rámci HRM (pohybový i nervový aparát systému) Základní nástroj v určení zpětné vazby zaměstnancům (výše platu, benefity, postavení v O.CH.) Základní nástroj pro sběr informací pro tréninkové a vzdělávací programy, kariérní plánování atd.

Systém hodnocení – Proč? I. Odlišnosti výkonu jednotlivých zaměstnanců blue-collar zaměstnanci (+ - 15% - rozdíl mezi průměrným a nadprůměrným zaměstnancem) sales manager zaměstnanci (+ - 42% - rozdíl mezi průměrným a nadprůměrným zaměstnancem) odborní zaměstnanci /DTP, techničtí zaměstnanci/ (+ - 46 % - rozdíl mezi průměrným a nadprůměrným zaměstnancem) - a pro nás je zásadní, kdo má jaký výkon, resp. kdo je kdo Existující trendy v měření výkonu zaměstnanců přestože každá společnost bez vyjímky musí řešit problém „nevýkonných zaměstnanců“, bez systému hodnocení jsou naše možnosti jak s tím naložit velmi omezené systém hodnocení může zlepšit (či výrazně zhoršit) atmosféru a motivaci (potenciál zlepšení je výrazný)

Systém hodnocení – Proč? II. Spravedlnost – téměř každý vnímá velmi citlivě otázku spravedlivého ohodnocení a spravedlnost jako taková je úžasný nástroj Samozřejmě vnímání spravedlnosti závisí na kultuře, nicméně v západní Evropě (rok 2006) více než 96 procent zaměstnanců klade důraz na férové podmínky ve společnosti. A jak už jsem psal – férové podmínky jsou hodnotou samy o sobě

Systém hodnocení – Systém I. Struktura v přípravě systému hodnocení Zjištění co potřebujeme hodnotit musíme znát jádro pracovní náplně zaměstnance a které schopnosti, výstupy nebo procesy budeme hodnotit a samozřejmě je potřeba znát význam pracovní pozice jako takové pro společnost Příklady: dělnická profese – počet sestavených TV, počet metrů položených kabelů / index obtížnosti pokládání, kvalita práce, spolupráce s dalšími zaměstnanci, samostatnost Výběr vhodného nástroje měření výkonu zaměstnance musíme vybrat metodu nebo „trs“ metod, který bude odpovídající množině zaměstnanců, do které zkoumaný spadá Příklad: MBO – HR manažer, hodnotící škály – operátor uhelné elektrárny, normy/počet zmetků – dělnická profese linkového charakteru

Systém hodnocení – Systém II. Jednotlivé kroky v systému hodnocení Příprava supervizorů naprosto zásadní krok – supervizoři musí vědět, co je jejich úkolem, musí vnitřně přijmout, že systém hodnocení je zásadní pro další vývoj společnosti a musí být vyškoleni pro férový průběh hodnocení – bez dobře připravených supervizorů to nemůže dopadnout dobře Zpětná vazba, resp. Informovanost zaměstnanců ještě než proběhne hodnocení, je nutné o smyslu hodnocení a jeho základních parametrech diskutovat se zaměstnanci, jichž se týká

Systém hodnocení – Systém III. Jednotlivé kroky v systému hodnocení Samotný proces hodnocení samotný proces hodnocení (pomocné pravidlo – v jednom kroku hodnotit tolik oddělení, kolik je možné – výjimky) Zpětná vazba výsledků – informace zaměstnancům každý by měl vědět výsledek hodnocení – silné a slabé stránky, jak se proměňuje jeho výkon v čase (!), jak se má k „mediánové“ či „průměrné“ hodnotě a také jakou metodou jsme k výsledkům dospěli – zásadní je vždy sdělit jak pozitivní, tak slabší stránky (opět výjimky) a zejména možnosti řešení těch slabších

Systém hodnocení – Systém IV. Jednotlivé kroky v systému hodnocení Určení tzv. „budoucích“ cílů jak pro společnost, tak pro zaměstnance plus úprava systému hodnocení – v začátcích, je to naprosto nezbytné Je potřeba archivovat data v časových osách – tzn. pracovat s dynamickou informací síla (a vlastně i smysl) systému hodnocení spočívá v tom, že jej děláte opakovaně – pak začne informace dávat smysl – archivace dat je proto naprosto zásadní

Systém hodnocení – Problémy I. Vyhnout se problémům v systému hodnocení znamená je znát! Předsudky supervizora vůbec nejčastější chyba – všichni někoho máme rádi a nemáme rádi a supervizoři nejsou výjimkou (věk, stejný fotbalový tým, muž/žena) Haló efekt (efekt vyjetých kolejí I.) jedná se o chybu, kdy hodnotíte nějaký aspekt výkonu zaměstnance pod vlivem výsledků hodnocení jiného aspektu (když je dobrý v prodejích bude i komunikativní a spolupracující)

Systém hodnocení – Problémy II. Tendence „říše středu“ když dáváte všechny zaměstnance „do jednoho pytle“ tzn. snažíte se mít všechny blízko sebe z hlediska výsledků Nadhodnocování velmi časté a nebezpečné Extrémní kritičnost opak nadhodnocování, jinak ale opět velmi nebezpečné

Common Appraisal Problems III. Problém vyjetých kolejí II. Kdo byl minule dobrý, je dobrý zas – opět velmi nebezpečné.

Metody hodnocení I. Obecné poznámky Neexistuje (ani v čase ani v prostoru) univerzální metoda Ideální vlastnosti jsou: objektivita, schopnost „trefit“ důležité informace, a neobtížnost implementace (ustanovení) Vždy však hledáme kompromis mezi výše uvedenými požadavky

Metody hodnocení II. Normy (Work standards) jedna z prvních metod hodnocení – dnes spíše na ústupu spíše pro manuální typ prací (nikoliv univerzálně!) je vysoce objektivní a velmi snadná, ovšem pouze pro omezený počet typů pracovních pozic opravdu malý počet společností využívá normy jako jedinou metodu hodnocení

Metody hodnocení III. Hodnotící škály Využitelné na širokou škálu hodnotících standardů (od kooperace, přes loajalitu po samostatnost … atd.) zásadní je kalibrace a vizualizace škály Určení rozsahu škály (počet hodnocených plus objektivita kritéria) Prosté hodnotící škály x hodnotící škály s komentářem

Metody hodnocení IV. Tzv. „Ranking“ (jednoduché a úrovňové porovnání) ranking znamená seřazení nikoliv vůči objektivnímu bodu, ale vzájemné (vztahové) seřazení zaměstnanců od nejlepšího k nejhoršímu je to srovnávací metoda – supervizor musí seřadit zaměstnance od nejlepšího k nejhoršímu namísto vůči standardu Obecné „ranking“ x „ranking“ specifických schopností – to obecné je vždy mnohem nebezpečnější a „delikátnější“ „ranking“ mezi odděleními x Výhody a nevýhody rankingu

Metody hodnocení V. Tzv. „Forced Distribution“ ranking Supervizor musí umístit každého zaměstnance do předem určených množin, přičemž nesmí žádnou množinu zvětšit či zmenšit (příklad: výrazně podprůměrný / podprůměrný / průměrný / nadprůměrný / výrazně nadprůměrný ovšem do podprůměrných musí zařadit 2 zaměstnance) – název množin by měl být jiný než průměrný … Metoda je objektivnější než klasický ranking Zaměstnanci i supervizoři nemají metodu rádi

Metody hodnocení VI. Tzv. Paired Comparison Existují dva poměrně odlišné typy „Paired Comparison“ První je založen na vzájemném porovnání všech zaměstnanců ve formě A-B, A-C, B-C, přičemž lepšímu zaměstnanci z daného kritéria přidělujeme hodnotu 1, horšímu 0. Metoda je objektivnější než „Simple ranking“ ovšem časová náročnost u vyššího počtu zaměstnanců je mimořádná. Druhá „Paired Comparison“ je založená na tzv. týmovém hodnocení, tzn. nehodnotí se výkon jednoho zaměstnance, ale vždy celého týmu (výhody/nevýhody) – metoda je v současnosti značně rozšířená

Metody hodnocení VII. Tzv. metoda hodnocení kritické události Relativně moderní metoda hodnocení Zaznamenávají se výhradně mimořádně dobré a velmi špatné události, výsledky (např. úspěch u veliké zakázky či publikace v impaktovaném časopise) Metoda tzv. Kritických událostí pomáhá v systému hodnocení, ale nemůže stát jako samostatný měřící prvek – je to doplňková metoda Pro supervizora velmi jednoduchá – když v daném období neví (nepamatuje se) na žádnou kritickou událost, znamená to, že tam nebyla

Metody hodnocení VIII. MBO Relativně moderní metoda či spíše systém hodnocení, hodí se však pouze na omezený okruh zaměstnanců Je to vlastně svým způsobem kontrakt mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, na kterém se podílí obě strany HRM, vedoucí oddělení a zaměstnanec stanoví cíle pracovní náplně zaměstnance a kritéria, která dokáží určit, zda bylo či nebylo dosaženo cílů Velmi efektivní v případě manažerských pozic, ve vědě (zde ovšem pozor) a také v případě „kreativních“ pozic – je to svým způsobem opak normového přístupu.

Časová osa systému hodnocení Jak často? záleží na typu pozice, se kterou je zaměstnanec spojen Manažerské pozice, věda, atd. – 3 měsíce až 1 rok Zaměstnanec na manuální pozici – jeden den až půl roku Vědec „top ranku“ – 1 měsíc až 3 roky Co s výsledky? Slabý výkon Excelentní výkon Jak komunikovat výsledky? Hodnotící interview Systém pohovorů

Hodnotící systém Vytvořte systém hodnocení: oddělení prodeje (5 obchodních manažerů) jaká metoda či kombinace metod jak často důsledky výsledků  supervizor ve společnosti existuje HRM oddělení malá společnost celkem 20 zaměstnanců