Environmentální vzdělávání Vztah člověka ke zvířatům.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Poznej, kdo to řekl.
Význam vody pro člověka
Jak ovlivňuje můj život současná technika
RASISMUS Zuzana Dvořáková.
Hodnotová orientace svobodné generace
(Z knihy: Neal Donald Walsch Přijímání Boha)
Etika autenticity-Charles Taylor Zpracoval : J.Lang.
Shrnutí I. - III. přikázání. Shrnutí I. - III. přikázání I. přikázání Spojení lidských práv – svobody – prvního přikázání – svoboda zakotvena v Bohu (který.
Láska a její kouzlo.
EVVO - magické slovo. Co to je EVVO ? E NVIRONMENTÁLNÍ V ZDĚLÁVANÍ V ÝCHOVA a O SVĚTA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA je výchova týkající se životního prostředí.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
z pohledu pedagogiky a katechetiky
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Biopotraviny ve školním stravování
Rasismus.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Vyrobilo Centrum pro katechezi  Předobraz Krista; Předobraz cesty víry každého křesťana; Vzorem kontemplativní modlitby a současně praktického.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Hledání ztracené pravdy 1.Pravda Boží – zjevená v Písmu...já jsem cesta, PRAVDA i život. 2.Pravda jako skutečný stav věcí (pozemských)
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Darwin a divoši Evoluční psychologie
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Motivace křesťanského jednání
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Pán prstenů: Symbolika Ježíšova příběhu?
Environmentální vzdělávání
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Pythagoras př. n. l.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Ježíš.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Buhismus David Lučný :D (budha).
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Helénistická estetika
Základní filozofické otázky
LIDSKÁ PRÁVA y.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

Environmentální vzdělávání Vztah člověka ke zvířatům

RVP - V oblasti postojů a hodnot průženové téma: ● přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty ● vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí

Vztah člověka ke zvířatům ● „Tradiční evropský postoj je hluboce panský. Předpokládá především vlastní nadřazenost všem ostatním, jak mimoevropským národům, tak mimolidským bližním.“ (Kohák 1998 s. 28) ● „Krutost i bezohlednost omlouvá známou frází: Vždyť jsou to „jenom zvířata“ (Kohák 1998 s. 28) ● „My sami jsme živočichové a rozdíl mezi námi a šimpanzi je minimální, nesrovnatelně menší než mezi šimpanzem a třeba hlemýžděm.“ (Kohák 1998 s. 28)

Vztah člověka ke zvířatům ● „Představa lidské nadřazenosti ostatním živočichům je zjevným náznakem rasismu, skupinové povýšenosti.“ (Kohák 1998 s. 28) ● „Málokdo si povšiml, že mezi pokusy dr. Mengeleho a pokusy, které přijímáme bez povšimnutí, bylo, že dr. Mengele vedl čáru mezi zakázanými a povolenými pokusnými živočichy mezi „árijci“ a „neárijci“, kdežto my ji vedeme mezi lidmi a šimpanzi.“ (Kohák 1998 s. 29)

Vztah člověka ke zvířatům - historie ● „Ve středověku vládla představa zvířete jako níže postaveného bližního.“ (Kohák 1998 s. 29) ● „Novověk ztrácí vědomí zvířete jako (níže postaveného) bližního a vytváří si představu zvířete jako suroviny.“ (Kohák 1998 s. 29) ● „Odtud morální dilema: průmyslová revoluce si vyžaduje vykořisťování zvířat, demokratická revoluce si vyžaduje soucit. Řešíme to většinou pokrytectvím: oplýváme láskou ke svým miláčkům a raději se neptáme, odkud pocházejí maso a léky.“ (Kohák 1998 s. 30) ● „... jatka mimo dohled a diskrétní masné krámy umožňují soucit se zvířaty, jaký si zemědělec nemohl dovolit. Civilizace závisí na vykořisťování, avšak nemůže je ospravedlnit“ (Kohák 1998 s. 39)“

Vztah člověka ke zvířatům - historie ● „Renesance zdůrazňuje pokleslost přírody a lidský úkol jejího zvelebování. Hory a lesy jsou hrůzné a odporné, zvířata – a také venkované – jsou opovrženíhodní, pokud je (civilizovaný městský) člověk nezvelebí svou činností.“ (Kohák 1998 s. 30) ● „Dohola vykácet divoký les a založit šlechetnou zahradu je nejušlechtilejším dílem renesančního šlechtice.“ (Kohák 1998 s. 31)

Vztah člověka ke zvířatům - historie ● „To se mění po třicetileté válce. Osvícenci zdůrazňují oproti pokleslosti přírody harmonii božího plánu. Newton nachází v zákonitosti pohybu hvězd důkaz boží prozřetelnosti, Lebniz považuje tento svět za nejlepší možný.“ (Kohák 1998 s.31) ● „Jedno se však nemění: základní přesvědčení, že ať je příroda nevinná či zrůdná, jejím jediným smyslem je sloužit představám člověka.“ (Kohák 1998 s.31)

Vztah člověka ke zvířatům - historie ● „Představa živočichů jako organických strojů měla původně ospravedlnit degradaci zvířat. V druhé polovině osmnáctého století toho bylo třeba. Rozrůstala se živočišná výroba, vivisekce se stala oblíbenou zábavou." (Kohák 1998 s. 33) ● „je třeba věřit Descartovu výkladu, „protože jinak to, jak zacházíme se zvířaty, by bylo zcela neodpustitelné. Descartův výklad zaručuje nositeli nesmrtelné duše ochranu před jatkami a vivisekcí, tak jako šlechtický původ ochraňoval nositele před mučením. Jenže pokud vlastnictví nesmrtelné duše je to jediné, co ho ochraňuje, se zhroucením víry v „nesmrtelnou duši“ se představa člověka jako stroje stává ospravedlněním pravého opaku. Vždyť i člověk je stroj.“ (Kohák 1998 s. 33, 34)

Vztah člověka ke zvířatům - historie ● "Trvá představa, že Bůh stvořil svět pro lidský užitek a že lidé mohou tedy zvířata užívat, avšak jako dobří pastýři podle Kristova příkladu. Zbytečná krutost je zcela nepřípustná. I Jan Kalvín to v roce 1540 zdůvodňuje teologicky: Bůh si vyžádá účtování, jak jsme se zhostili odpovědnosti za svět, který nám svěřil.“ (38)“

Vztah člověka ke zvířatům - historie ● Bez duše se ale ocitnete poměrně snadno - žena získala duši až na nicejském koncilu a indiáni také dlouho neměli duši - viz Taino ● Řecká (Egyptská, sókratovská) představa duše, současná teologie se od ní odvrací ● "Trvá představa, že Bůh stvořil svět pro lidský užitek a že lidé mohou tedy zvířata užívat, avšak jako dobří pastýři podle Kristova příkladu. Zbytečná krutost je zcela nepřípustná. I Jan Kalvín to v roce 1540 zdůvodňuje teologicky: Bůh si vyžádá účtování, jak jsme se zhostili odpovědnosti za svět, který nám svěřil.“ (Koháka 1998 s. 38)

Vztah člověka ke zvířatům ● Co s tím můžeme dělat? ● Přijmout panský postoj ● Odmítnout se jakýmkoli způsobem podílet na utrpení; živočichové jsou různí ale rovnoprávní (Animal Liberation Front) ● Hledat kompromisy - rozpoznat a uspokojit skutečné potřeby lidstva (TUR)

Vztah člověka ke zvířatům ● "Stojí za povšimnutí, že s těmito třemi možnostmi se střetneme výrazně i v debatě o osvobození afrických otroků v první polovině devatenáctého století.“ (Kohák 1998 s. 40) ● Nikdo nemá právo upírat život a svobodu nikomu jinému. Radikálové jako John Brown, v české písni povýšen na kapitána, byli za to ochotní dát život. Nebyli ochotní žít na úkor druhých. Oproti vlastnickým nárokům otrokářů stavěli ideál lidských práv. Liberté! Égalité! Fraternité!“ (Kohák 1998 s. 40) ● "Zdaleka nejrozumnější se jevila alternativa polidštění otroctví, která by odstranila nejhrůznější stránky systému, aniž by ohrozila stabilitu společnosti. To je přece rozumné. Vzdor tomu daly dějiny nakonec za pravdu radikálům, kteří odmítli kompromis a trvali na jediném: Svobodu otrokům!“ (Kohák 1998 s. 41)

Vztah člověka ke zvířatům - spotřební vzorce ● Vegan – žádné živočišné produkty ● Vegetarián (Albert Schweitzer, Leonardo da Vinci, Pythagoras) – žádné maso ● Flexitarián (bio) – omezování masa, bio maso, ryby, lovená zvěř

Pokusy na zvířatech (vivisekce) Vědecké pokusy na zvířatech se obvykle dělají pro účely: ● lékařské ● veterinární ● psychologické, psychiatrické, psychosociální ● farmakologické ● vojenské ● kosmetické, hygienické, drogistické

Výrobky netestované na zvířatech