Lidská práva - význam, historie, současnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
Advertisements

Obsah a dodržování lidských práv
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Martina Burachovičová
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Právo Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
DOKUMENTY UPRAVUJÍCÍ LIDSKÁ PRÁVA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Všeobecná deklarace lidských práv
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Materiál objasňuje žákům, že zákonů je mnoho a musí být rozděleny podle okruhů lidského života.
Lidská práva v dokumentech
Základní práva a svobody
VY_32_INOVACE_SVF33460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Životní prostředí jako veřejný statek
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Ochrana základních práv a svobod JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Lidská práva a jejich dodržování VY_INOVACE_32_OBN_911 Autor: Mgr. Marcela Šudichová Vytvořeno: listopad 2012 Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Listina základních práv a svobod.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Lidská práva Leden Osnova Definice Členění Historie Právní normy v ČR Organizace.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Občanská práva a povinnosti
DOKUMENTY UPRAVUJÍCÍ LIDSKÁ PRÁVA
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Listina základních lidských práv a svobod
liga lidských práv „blíže spravedlnosti“
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
LIDSKÁ PRÁVA V SOUKROMÉM A VE VEŘEJNÉM ŽIVOTĚ
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Název vzdělávacího materiálu
Občanská práva a povinnosti
Práva a svobody a veřejná moc
Jméno autora: Mgr. Zděnka Němečková Datum vytvoření :
Člověk a předpoklady soužití Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Název školy: Základní škola Městec Králové
Lidská práva Leden 2016.
Právo na spravedlivý proces, právo na obhajobu a přípravné řízení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Listina základních práv a svobod Lidská práva
LIDSKÁ PRÁVA y.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY SPRÁVNÍ PRÁVO
Transkript prezentace:

Lidská práva - význam, historie, současnost

Pojem lidských práv Lidská práva - základní práva –přirozená práva – občanská práva Deklarace práv člověka a občana Lidská práva jako součást právního systému

Pojem lidských práv Oblasti, které zasahují lidská práva: Lidský život a existence: nejsoukromější oblast Vztah jedinec: společnost: respekt k názoru jedince Hospodářská existence: právo na podnikání, sociální jistoty..

Body prezentace Pojem a vývoj – rovnost, diskriminace, segregace Současnost – LZPS a další nástroje ochrany Liga lidských práv a další lidsko-právní NNO

Vývoj lidských práv Myšlenky již od starověku, ale: otroctví? Kolize s právem na život? Základní premisa rovnosti lidí je porušována -> segregace, diskriminace, pogromy… Jan Bezzemek: 1215 MCL: nebude vypisovat daně bez souhlasu parlamentu, nedotknutelnost osobní svobody

Vývoj lidských práv Petition of Rights 1628: nikdo nesmí být zatížen finančně bez souhlasu parlamentu Habeas Corpus Act 1679: o zbavení svobody rozhoduje vždy jen soud + nikdo nesmí být odňat zákonnému soudci = základy práva na spravedlivý proces Bill of Rights 1689: první katalog lidských práv: vč. zákazu krutých trestů

Vývoj lidských práv H. Grotius: přirozenoprávní teorie Obrat: 2. pol. 18. stol: USA, VFR Deklarace práv člověka a občana 1789 WWII: potřeba kodifikace Сharta OSN  VDLP: „Všichni lidé se rodí svobodní a rovní v důstojnosti a právech“  MPOPP 1966  MPHSKP 1966  EÚLP 1950 Nově: Listina základních práv EU

VDLP Všichni lidé rodí se svobodní a sobě rovní co do důstojnosti a práv Každý má právo na život, svobodu a osobní bezpečnost Nikdo nesmí být držen v otroctví nebo nevolnictví Nikdo nesmí být mučen nebo podrobován krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu Všichni jsou si před zákonem rovni a mají právo na stejnou ochranu zákona bez jakéhokoli rozlišování.

VDLP Každý, kdo je obviněn z trestného činu, považuje se za nevinného, dokud není zákonným postupem prokázána jeho vina ve veřejném řízení, v němž mu byly zajištěny veškeré možnosti obhajoby Nikdo nesmí být odsouzen pro čin nebo opomenutí, které v době, kdy byly spáchány, nebyly trestné podle státního nebo mezinárodního práva. Rovněž nesmí být uložen trest těžší, než jakého bylo lze použít v době, kdy byl trestný čin spáchán

VDLP Každý má právo vlastnit majetek jak sám, tak spolu s jinými Nikdo nesmí být svévolně zbaven svého majetku Každý má právo na svobodu myšlení, svědomí a náboženství Každému je zaručena svoboda pokojného shromažďování a sdružování

VDLP Každý má právo na práci, na svobodnou volbu zaměstnání, na spravedlivé a uspokojivé pracovní podmínky a na ochranu proti nezaměstnanosti Každý má právo na vzdělání Vzdělání nechť je bezplatné, alespoň v počátečních a základních stupních. Základní vzdělání je povinné

Charakter lidských práv NEZADATELNÁ NEZCIZITELNÁ NEPROMLČITELNÁ NEZRUŠITELNÁ ? a) základní lidská práva nezanikají nevyužitím v určité lhůtě, mlčením nebo neuplatněním nároku o ně nemůže jedinec přijít b) základní lidská práva jsou vázána na konkrétní osobu, nikdo je nemůže jinému určit, stanovit c) státní moc je může pouze uznat, ale ne zrušit či prohlásit za neplatná d) člověk nemůže tato práva převést za úplatu, darovat jinému, zřeknout se jich nebo např. dát do zástavy na určitou dobu

Charakter lidských práv Odpovědi: 1 b 2 d 3 a 4 c

„do základního lidského práva je možné zasáhnout jen tehdy, je-li ohroženo právo jiné osoby nebo vážný veřejný zájem“ soudkyně ústavního soudu Eliška Wagnerová

Vývoj v naší zemi Meziválečná lidsko-právní tradice Zapojení do ochranných struktur po ´89 EÚLP, EU V době totality chybí respekt k LP + Justiční teror Absolutní trest – dnes Čína: 6-8 000, za 55 TČ Normalizace - pendrekový zákon Vaporizace …

Kléma s Rudou

Kléma bez Rudy

Vývoj u nás 1) Charta 77: na rozdíl od Solidarity má jiný než ekonomický rozměr Signatáři Havel, Hájek, Patočka disidentský informační systém zakázaná literatura, samizdat informační kanály ze zahraničí Nepovolené koncerty, amatérské filmy.. 2) VONS  Český helsinský výbor

Současnost: zajištění LP Listina základních práv a svobod jako součást ústavního pořádku Vázanost mezinárodními smlouvami a EU Ministr pro lidská práva a národnostní menšiny (již není!) Zmocněnec Rady vlády pro lidská práva Spolupráce vládního sektoru s NGO´s

Veřejný ochránce práv Ne! Ochránce lidských práv neexistuje! Nový ombudsman JUDr. Pavel Varvařovský

Lidskoprávní organizace ČR ČHV Amnesty International ČR Člověk v tísni / People in need Liga lidských práv Asociace občanských poraden

Liga lidských práv Ochrana lidských práv ve smyslu zaručeném Listinou Spolupracující organizace: MDAC /Centrum advokacie duševně postižených Start: 2002 Brno, Praha www.llp.cz Burešova 6, Brno

Liga lidských práv Ústřední témata:  Rovný přístup ke vzdělání www.ferovaskola.cz  Práva pacientů www.ferovanemocnice.cz  Reforma opatrovnictví www.reformaopatrovnictvi.cz Policejní spravedlnost Průtahy v řízení

Porušování lidských práv ve světě dnes KLDR Čína Bělorusko Ukrajina: Viktor Juščenko:

Listina základních práv a svobod 2/1993 Sb. dle ústavy je součástí ústavního pořádku, inkorporace mezinárodních dohod Rozdíl mezi ústavou a Listinou?

Listina základních práv a svobod Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.

Listina základních práv a svobod Základní lidská práva a svobody (1) Politická práva (2) Práva národnostních a etn. menšin (3) Hospodářská, sociální a kulturní práva (4) Právo na soudní a jinou právní ochranu (5)

Listina základních práv a svobod A) Každý má právo na život B) Cenzura je nepřípustná C) Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké D) Svoboda projevu je zaručena E) Osobní svoboda je zaručena F) Každý má právo na příznivé životní prostředí G) Jen zákon stanoví, které jednání je trestným činem a jaký trest lze za něj uložit

Listina základních práv a svobod H) Občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří I) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám J) Příslušnost ke kterékoli národnostní nebo etnické menšině nesmí být nikomu na újmu K) Každý má právo vlastnit majetek

Listina základních práv a svobod L) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách M) Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života N) Nikdo nesmí porušit listovní tajemství O) Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno

Odpovědi   1): A, E, I, K, M, N, O 2): B, D 3): J 4): H, L, F 5): C, G

Střet / omezení základních práv Vajnai proti Maďarsku (stížnost č. 33629/06): Soud si je samozřejmě vědom toho, že systematický teror použitý s cílem konsolidovat komunistickou vládu v některých zemích včetně Maďarska zůstává závažnou jizvou v mysli a srdci Evropy. Připouští, že vystavování symbolu všudypřítomného během panování těchto režimů může vzbudit znepokojení u bývalých obětí a jejich příbuzných, kteří mohou oprávněně považovat takové vystavování za neuctivé. Soud má nicméně zato, že tyto pocity, jakkoli pochopitelné, nemohou samy o sobě určovat hranice svobody projevu. S ohledem na všeobecně známé záruky, které Maďarská republika v právní, morální a materiální rovině poskytla obětem komunismu, nemohou být takové emoce považovány za rozumné obavy. Podle názoru Soudu právní systém, který omezuje lidská práva, aby tak uspokojil diktát veřejného mínění, ať už skutečný či domnělý, nemůže být považován za uspokojující naléhavé společenské potřeby uznávané demokratickou společností, neboť tato společnost musí zůstat rozumná ve svém úsudku. Mělo-li být tomu jinak, svoboda projevu a svoboda názoru by byly podřízeny „vetu provokatéra“.

Kolize dvou základních práv O jaká práva šlo? Rejžek: Vondráčková

Střet dvou základních práv …osoby veřejně činné, tedy politici, veřejní činitelé, mediální hvězdy aj., musí akceptovat větší míru veřejné kritiky než jiní občané. Důvod tohoto principu je dvojí. Jednak se tím podporuje veřejná diskuze o veřejných věcech a svobodné utváření názorů. Co největší bohatost diskuze o věcech veřejných by měla být státní mocí regulována jen v míře nezbytně nutné (čl. 17 odst. 4 Listiny základních práv a svobod). Současně tím stát akceptuje, že jeho mocenský zásah do svobody projevu, za účelem ochrany dobrého jména jiných občanů, by měl přijít subsidiárně, tedy pouze tehdy, pokud nelze škodu napravit jinak. Škodu lze napravit jinak než zásahem státu, např. užitím přípustných možností k oponování kontroverzních a zavádějících názorů.

Střet dvou základních práv Stěžovatel citoval ze zprávy ČTK ze dne 11. 2. 1977 a z článků v bývalém Rudém právu a Mladé frontě ze stejného data, z nichž plyne, že jméno vedlejší účastnice bylo uvedeno mezi signatáři tzv. Anticharty. Pokud jde o jeho výrok, že H. V. neztratila "kontakt na mafiány, kteří ji v sedmdesátých a osmdesátých letech tlačili do rádií, do televize, na desky", a proto slaví dnes svůj "come back", stěžovatel měl za to, že má právo vyslovit svůj názor na celou kulturní scénu.

Střet dvou základních práv Rejžek: 8 zpěvaček si rozděluje trh Které??

Střet základních práv: kterých? NSS: 4 As 40/2010 – 60, uvádění platů zaměstnanců státní správy: „…musí se bezvýjimečně poskytovat informace o odměně za práci u všech zaměstnanců placených z veřejných rozpočtů a bez ohledu na povahu a výši takové odměny.. je tak třeba dát na základě testu proporcionality prostor na posouzení, které z těchto ústavních práv má s ohledem na skutkový stav věci přednost…“ http://www.ochrance.cz/tiskove-zpravy/tiskove-zpravy-2013/ustecky-kraj-odepira-informace-o-platech-urednich-osob/