RVP pro gymnázia tvorba ŠVP Jiří Tesař. RVP – základní pojmy Klíčové kompetence = základní pojem nikoli učivo Je souhrn vědomostí, dovedností, schopností,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Podpůrný metodický seminář I.
Téma 3: Cíle vzdělávání 2. část Pedagogika NPED034.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Průřezová témata.
2. přednáška Klíčové kompetence. RVP ZV normativně stanovuje pouze obecný rámec základního vzdělávání a umožňuje školám profi1ovat se pomocí školních.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Reforma školství v ČR.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Didaktika geografie.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE. Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy.
Rámcový vzdělávací program (RVP) školní vzdělávací program (ŠVP) Zpracoval: Bc. Hromčík Adam Fakulta sportovních studii.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Reforma školství v ČR.
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

RVP pro gymnázia tvorba ŠVP Jiří Tesař

RVP – základní pojmy Klíčové kompetence = základní pojem nikoli učivo Je souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. Jsou to obecně přijímané hodnoty ve společnosti, které přispívají k jejímu rozvoji i rozvoji každého jedince. Rozhodující je cesta k poznatku, nikoli poznatek samotný – extrémní názor!!!

Klíčové kompetence kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanskou, kompetence k podnikavosti,

Kompetence k učení učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, - seberealizaci a osobní rozvoj; využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce, přijímá ocenění, radu i kritiku

Kompetence k řešení problémů rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části; vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje různé postupy uplatňuje vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kriticky interpretuje získané poznatky a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik

Kompetence komunikativní efektivně využívá verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření používá s porozuměním odborný jazyk vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně prezentuje svou práci i sám sebe správně interpretuje přijímá sdělení a věcně argumentuje v nejasných nebo sporných situacích pomáhá dosáhnout porozumění.

Kompetence sociální a personální posuzuje reálně své fyzické a duševní možnosti, stanovuje cíle a priority s ohledem na své schopnosti odhaduje důsledky vlastního jednání a chování aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů (úcta, tolerance, empatie) projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům.

Kompetence občanské zvažuje vztahy mezi svými zájmy osobními, zájmy širší skupiny, do níž patří, a zájmy veřejnými o chodu společnosti a civilizace uvažuje z hlediska udržitelnosti života respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, promýšlí souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností; chová se informovaně a zodpovědně v krizových situacích poskytne ostatním pomoc posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí

Kompetence k podnikavosti rozvíjí svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznává a využívá příležitosti pro svůj rozvoj uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést; chápe podstatu a principy podnikání, zvažuje jeho možná rizika vyhledává a kriticky posuzuje příležitosti k uskutečnění podnikatelského záměru s ohledem na své předpoklady, realitu tržního prostředí a další faktory

Vzdělávací oblast – Člověk a příroda Fyzika Chemie Biologie Geografie Geologie

RVP stanovují Očekávané výstupy jsou pro tvorbu ŠVP závazné. Učivo vymezené v RVP G pro ŠVP závazné Učivo = prostředek k dosažení stanovených očekávaných výstupů.

RVP stanovují Očekávané výstupy žák umí, využívá, porozumí, určí, rozpozná, změří, aplikuje, sestaví, odhadne, zapojí, předpoví,…. Učivo - generuje očekávané výstupy = zákony, pojmy, souvislosti, vlastnosti, teorie, modely, kvantitativní vztahy….

Očekávané výstupy úroveň osvojení učiva po absolvování vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty schopnosti a dovednosti využívat osvojené znalosti při komplexnějších myšlenkových procesech a v praktických činnostech výsledek vzdělávání využitelný v životě a v dalším studiu ověřitelné vhodnými evaluačními nástroji

FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH MĚŘENÍ Očekávané výstupy - žák měří vybrané fyzikální veličiny vhodnými metodami, zpracuje a vyhodnotí výsledky měření rozliší skalární veličiny od vektorových a využívá je při řešení fyzikálních problémů a úloh

FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH MĚŘENÍ Učivo soustava fyzikálních veličin a jednotek – Mezinárodní soustava jednotek (SI) absolutní a relativní odchylka měření

POHYB TĚLES A JEJICH VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ Očekávané výstupy -žák užívá základní kinematické vztahy při řešení problémů a úloh o pohybech rovnoměrných a rovnoměrně zrychlených určí v konkrétních situacích síly a jejich momenty působící na těleso a určí výslednici sil využívá (Newtonovy) pohybové zákony k předvídání pohybu těles využívá zákony zachování některých důležitých fyzikálních veličin při řešení problémů a úloh objasní procesy vzniku, šíření, odrazu a interference mechanického vlnění

POHYB TĚLES A JEJICH VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ Učivo kinematika pohybu – vztažná soustava; poloha a změna polohy tělesa, jeho rychlost a zrychlení dynamika pohybu – hmotnost a síla; první, druhý a třetí pohybový zákon, inerciální soustava; hybnost tělesa; tlaková síla, tlak; třecí síla; síla pružnosti; gravitační a tíhová síla; gravitační pole; moment síly; práce, výkon; souvislost změny mechanické energie s prací; zákony zachování hmotnosti, hybnosti a energie mechanické kmitání a vlnění – kmitání mechanického oscilátoru, jeho perioda a frekvence; postupné vlnění, stojaté vlnění, vlnová délka a rychlost vlnění; zvuk, jeho hlasitost a intenzita

Tvorba ŠVP ŠVP – získat pro F tzv. disponibilní hodiny ŠVP – zodpovědný je ředitel školy Zakladatel školy bere ŠVP na vědomí ŠVP určuje profilaci školy (její zaměření) ŠVP je základní dokument pro chod školy ŠVP je základní dokument pro školskou inspekci časová dotace – RVP str. 83

Další součásti ŠVP Průřezová témata Musí být součástí každého ŠVP. Zahrnují aktuální okruhy problémů současného i budoucího světa. Mohou být integrovanou součástí jednotlivých vzdělávacích oblastí. Např. formou projektu, soutěží, školních dnů, exkurzí, volitelných předmětů…. Např. Enviromentální výchova.

Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova rozvoj poznávacích schopností, kooperace práce ve skupině. Výchova demokratického občana rozvoj formulovat vlastní myšlenky, výsledky pozorování a pokusu, schopnost argumentace a obhajoba vlastního názoru. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech důležitost zavedení metrické soustavy pro spolupráci v oblasti vědy výroby a dalších odvětví.

Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova rozvoj poznávacích schopností, kooperace práce ve skupině. Výchova demokratického občana rozvoj formulovat vlastní myšlenky, výsledky pozorování a pokusu, schopnost argumentace a obhajoba vlastního názoru. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech důležitost zavedení metrické soustavy pro spolupráci v oblasti vědy výroby a dalších odvětví.

Průřezová témata Multikulturní výchova skupinová práce - začleňování žáků minoritních skupin do majoritní společnosti - rozvoj tolerance a empatie k jiným etnikům, Environmentální výchova rozvoj ekologického myšlení, žák diskutuje o dopadu lidské činnosti (např. znečištění atmosféry, čistota vod,...) na životní prostředí. Mediální výchova sledování předpovědi počasí - změny teploty, čtení grafů – televize (teletext), internet, denní tisk.

Nakladatelství Prometheus  Učebnice Fyziky pro gymnázia  Lepil, O., Svoboda, E.: Příručka pro učitele fyziky na střední škole  Lepil, O.: Fyzika aktuálně - příručka nejen pro učitele  content/uploads/2009/12/RVPG _final.pdf