Efektivní zapojení škol do systému sociálně právní ochrany dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny systém minitendrů pro školy Praha.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Systém včasné intervence ve Svitavách
Farní charita Litomyšl
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociálně právní ochrana dětí
Činnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále jen „OSPOD“)
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Sociálně právní ochrana dětí
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Sociální patologie SCPT SCPA
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Prezentace OSPOD Městského úřadu Jilemnice 26. listopadu 2014
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Minimální preventivní program školy
Prezentace OSPOD Městského úřadu Jilemnice 28. srpna 2014
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
STŘEP české centrum pro sanaci rodiny Podpůrné služby pro ohrožené a náhradní rodiny z pohledu NNO Nadační fond J &T, PSP ČR,
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Sociálně právní ochrana dětí Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová Úvod do SP ZS 2015 M. Vorlová.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Prevence jako strategie přístupu k ohroženým dětem a rodinám z pohledu novely zákona o sociálně-právní ochraně Praha Říjen 2011 Verze: _FV Mgr.
Tým pro mládež Plzeň-město v rámci projektu „Na správnou cestu!“
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
OSPOD NOVÝ BOR A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Mgr. Balážová Dana OSPOD Nový Bor
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Ing. Stanislava Správková
Školská sociální práce
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Andrea Brožová Doubková
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Domácí násilí.
Transkript prezentace:

Efektivní zapojení škol do systému sociálně právní ochrany dětí Andrea Brožová Doubková

Let balónem….

Než začneme …. Myšlenkové a mentální mapy – nástroj pro rozvoj kreativity, myšlení, zlepšení paměti, ale také nástroj pro efektivní plánování a řešení problémů. Grafické znázornění myšlenek, nápadů, plánů nebo i cílů. Systémem hlavních větví, které se dále štěpí na další dílčí podskupiny můžeme jasně názorně a hlavně přehledně postihnout to, co se nám honí v hlavě. Navíc jsem schopni si ujasnit i prioritu a důležitost jednotlivých pojmů a dát jim odpovídající místo a postavení. V myšlenkové mapě tak splývá logická, plánovací a třídící funkce levé hemisféry s grafickou, vizuální a také intuitivní funkcí pravé hemisféry.

OSPOD – ŠKOLA Sociálně-právní ochrana ÚKOL: Pokuste se ve skupince vytvořit myšlenkovou mapu

Sociálně právní ochrana dětí Výkon státní správy v rámci přenesené působnosti Realizace všech zákonných norem týkajících se práv a povinností nezl. dětí na území ČR Místní příslušnost OSPOD se řídí trvalým bydlištěm nezl. dítěte

Sociálně právní ochrana dětí Zákon č. 359/99 Sb., o sociálně - právní ochraně dětí ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu, ochrana jeho oprávněných zájmů včetně správy jmění, působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny, zabezpečení náhradního rodinného prostředí pro dítě, které nemůže být dočasně nebo trvale vychováváno ve vlastní rodině

Dítě jako klient OSPOD Právo dítěte se i bez vědomí rodičů obrátit na OSPOD a žádat o pomoc Právo dítěte vyjádřit se ke všem skutečnostem, které se ho týkají Povinnost OSPOD pomoc poskytnout

Principy poskytování SPOD Předním hlediskem je zájem a blaho dítěte Efektivní výkon SPOD je přímo závislý na včasnosti odhalení problému a nalezení jeho řešení Úspěšnost SPOD může být zajištěna pouze multidisciplinárním přístupem, tedy aktivní spoluprací všech odborníků a institucí zabývajících se pomocí dětem

K efektivitě SPOD je potřeba maximum informací Každý občan i instituce má povinnost oznámit policii podezření na spáchání TČ (uvedeného v trestním zákoně) na dítěti nebo dítětem (při nesplnění této povinnosti se může občan dopustit TČ – neoznámení TČ) Každý občan a instituce má povinnost oznámit OSPOD ohrožené dítě (nesplnění této povinnosti může být přestupkem, za který lze uložit pokutu)

K efektivitě SPOD je potřeba maximum informací V rámci zajištěné účinné SPOD je vhodné obracet se na OSPOD se všemi informacemi, které by mohly naznačovat ohrožení dítěte a to i tehdy, není-li si oznamovatel jistý závažností své informace. Je na OSPOD posoudit a vyhodnotit sdělení

Zdroje informací Samo dítě - § 8 zák. 359/1999 Sb. Rodiče a osoby odpovědné za výchovu – § 9 zák. 359/1999 Sb. Vlastní činnost - § 6 zák. 359/1999 Sb. Instituce - § 10 zák. 359/1999 Sb. Každý občan - § 7 zák. 359/1999 Sb.

Pracovníci OSPOD Sociální pracovníci - pracují s rodinou jako s celkem v případech, kdy problém je spíše v rodině (popř. vnějším prostředí) Kurátoři pro mládež - pracují s dítětem a jeho rodinou v případech, kdy dítě samo se dopouští protiprávního nebo jiného závadového jednání +++++++

Sociální pracovníci OSPOD Rozchod a rozvod rodičů, neshody rodičů Styk dítěte s druhým rodičem Nedostatečná péče rodičů a jiných osob zodpovědných za výchovu Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Kolizní opatrovnictví včetně majetkových otázek, dědictví apod. Určování a popírání otcovství Náhradní rodinná péče Kontrola výkonu ústavní výchovy a jiné náhradní péče

Sociální kuratela Kurátor vykonává sociálně-právní ochranu dětí se zaměřením na nezletilé, kteří mají výchovné problémy, páchají trestnou činnost a přestupky, nerespektují rodiče a jiné osoby odpovědné za výchovu Péče o děti vyžadující zvýšenou pozornost Opatření směřujících k odstranění, zmírnění, zamezení prohlubování nebo opakování poruch psychického, fyzického a sociálního vývoje dítěte.

Kurátoři pro mládež Veškerá trestná činnost a přestupkové jednání dětí – OSPOD je účastníkem všech trestních řízení se všemi právy a povinnostmi z toho plynoucími (i zneužívání návykových látek, prostituce…) Sociálně-patologické jevy ve školním prostředí – záškoláctví, nevhodné chování, agresivita, šikana a kyberšikana Problematické chování dítěte v rodině – nerespektování rodičů, agresivita vůči rodičům, útěky z domova, toulky

Přestávka

VYHODNOCENÍ + IPOD

ČINNOST OSPOD OSPOD řeší všechny oblasti života dítěte, kde to zákon ukládá, tj. zdravotní, výukové, výchovné, trestně-právní, sociální, rodinně- právní Věk 0 až 18 (dlouhodobá spolupráce s dítětem a rodinou, nikoliv jednorázová)

ČINNOST OSPOD analyzuje problém, definuje cíl a způsoby jeho dosažení, zajišťuje spolupráci dítěte a rodičů na odstranění problémů a dosažení tohoto cíle, koordinuje činnost všech odborníků a institucí, které se na přijímaní opatření na ochranu dítěte podílejí

Práce s ohroženým dítětem komplexní pohled, precizní vyhodnocení situace a podporu ve všech oblastech, které trauma ve vývoji dítěte ovlivňuje, vytvoření podmínek k navození změny nebo zmírnění dopadu ne zcela příznivých možností rodiny na dítě mezioborová spolupráce - využití moderních nástrojů sociální práce, pedagogiky, psychologického poradenství, terapeutických přístupů, diagnostiky a vyhodnocování rodinné situace…

RIZIKOVÉ A OCHRANNÉ FAKTORY Vývojové potřeby dítěte Rodičovská kapacita Rodina a prostředí

Rizikové a ochranné faktory Přítomnost rizikových faktorů a absence ochranných faktorů v rodině má negativní dopad na budoucí život dítěte. Během dospívání je vliv vrstevníků a širší komunity na vývoj dítěte stále větší.

ČINNOST OSPOD – dle § 10 Na základě vyhodnocení situace dítěte vypracovává individuální plán ochrany dítěte : 1) Vymezuje příčiny ohrožení dítěte 2) Stanoví opatření k zajištění ochrany dítěte k poskytnutí pomoci rodině ohroženého dítěte k posílení funkcí rodiny 3) Stanoví časový plán pro provádění opatření (KDO, CO, KDY, DO KDY)

Individuální plán ochrany dítěte -IPOD Důraz na přijetí opatření, které umožní setrvání v péči rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu Od počátku poskytování sociálně právní ochrany dítěte (nejpozději do měsíce od zařazení do evidence) IPOD je třeba pravidelně aktualizovat

VYHODNOCENÍ + IPOD Formulář a co s tím má škola společného?????

Oblasti hodnocení (1) zdravotní stav, emočního vývoj a chování, rodinné, sociální vztahy, rodinná historie, vzdělávání, samostatnost a sebeobsluha, bydlení, sociální začlenění rodiny,

Oblasti hodnocení (2) rodičovské kompetence a kapacita, základní péče, zajištění bezpečí a ochrany, citová vřelost, stimulace a podněty, vedení a hranice, stabilita, specifika vyžadující zvýšenou pozornost.

Nástroje hodnocení sociální šetření, pozorování, rozhovor, zpráva školy, zpráva psychologa, zpráva lékaře, zpráva spolupracující organizace návazných služeb (např. NNO), zprávy od dalších institucí a organizací státní správy (policie, úřady práce aj).

Zaměření a rozsah vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny Vyhodnocení situace rodiny Vyhodnocení širšího prostředí rodiny

Vyhodnocení situace dítěte : - Zjištění míry ohrožení dítěte Vymezení sociálních, zdravotních či jiných rizik Posouzení úrovně tělesného a duševního vývoje s ohledem na věk Zhodnocení průběhu vzdělávání dítěte a předpoklady k dalšímu vzdělávání Určení individuálních potřeb a zájmů dítěte Vymezení vlastností a určení schopností – předpoklady k jejich získání Zjištění názoru a přání dítěte

Vyhodnocení situace rodiny : - Analýza situace rodiny a rodinného prostředí Analýza příčin krize rodiny Hodnocení vztahu dítěte a rodiny Určení potřeb rodiny Určení možností rodiny (vztahových, ekonomických, sociálních) Určení výchovných kompetencí a možných rizik ve výchově Posouzení materiálních a finančních podmínek života

Vyhodnocení širšího prostředí rodiny : určení možností v širší rodině (vztahové, ekonomické, sociální) určení možností v širším sociálním prostředí (vzdělávací, sociální, zdravotní a komunitní služby, bezpečnost lokality)

Individuální plán ochrany dítěte Kazuistiky dle IPOD

Přestávka

Nástroje a techniky sociální práce - meziresortní spolupráce vyhodnocení situace dítěte, individuální plán ochrany dítěte, případové konference

Zasíťování a spolupráce školy s institucemi i neziskovými organizacemi Základní škola má jedinečnou příležitost přispět k vzestupné sociální mobilitě sociálně znevýhodněných dětí, pomoci jim dosáhnout dobrého vzdělání, často vyššího než mají rodiče, anebo kompenzovat znevýhodnění, které dítě má.

Cílem síťování by měla být spolupráce takové intenzity, aby mohla plnit preventivní roli. (1) 1.Organizace pravidelných setkání školy a pracovníků OSPOD s rodiči dětí Zástupce OSPOD například přijde na třídní schůzky školy, zúčastní se školních aktivit pro rodiče a podobně. Vysvětlí poslání pracovníků a zodpoví dotazy rodičů. 2.Organizace preventivních programů k otázce návykových látek, kriminality…

3.Účast kurátorů pro mládež na výchovných komisích školy Cílem síťování by měla být spolupráce takové intenzity, aby mohla plnit preventivní roli. (2) 3.Účast kurátorů pro mládež na výchovných komisích školy 4. Zprostředkování podpory rodině. U pracovníků OSPOD je možné se informovat na další organizace, které v okolí školy poskytují sociální a vzdělávací služby.

Spolupráce s neziskovými organizacemi(1) Komunikaci s rodinami žáků mohou pomoci nevládní organizace, které v rodinách zajišťují terénní práci, volnočasové aktivity či jiné služby. Zejména terénní sociální pracovníci, koordinátoři doučování nebo volnočasových aktivit mohou představovat určitého „mediátora“ komunikace mezi školou a rodinou žijící v sociálně vyloučeném prostředí.

Spolupráce s neziskovými organizacemi (2) Zmapování přítomnosti těchto pracovníků a navázání kontaktu s nimi může být pro školu přínosné. Mohou pomoci u dětí propojit svět školy se světem domácnosti.

Spolupráce s neziskovými organizacemi (3) Aby mohla škola s terénním sociálním pracovníkem, dobrovolníkem nebo jiným zaměstnancem neziskové organizace nebo obce komunikovat o vzdělávání konkrétního dítěte, musí k tomu mít obě strany písemný souhlas rodiče dítěte, aby byl dodržen zákon o ochraně osobních údajů, případně povinnost mlčenlivosti. Škola musí respektovat to, že podle § 21 školského zákona má právo na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání kromě samotných žáků pouze jejich zákonní zástupci a bez jejich souhlasu nikdo jiný.

Spolupráce s neziskovými organizacemi (4) Škola by tedy měla mít souhlas zákonného zástupce (u nezletilých žáků, zletilí mohou takový souhlas dát sami) s tím, že škola bude poskytovat terénnímu sociálnímu pracovníkovi nebo dobrovolníkovi informace týkající se průběhu a výsledků vzdělávání konkrétního žáka. Pracovník nebo dobrovolník by měl mít obdobný souhlas, že může poskytovat škole informace například o průběhu doučování v rodině.