CHRONEMIKA – KOMUNIKACE ČASEM VY-32-INOVACE-PED-313 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: chronemika, čas, spěch, čekání
Chronemika neboli zacházení s časem má také svou vypovídací hodnotu spěch prozrazuje nervozitu a působí dojmem neupřímnosti a podřízenosti Lewis popisuje výzkum, který byl proveden na amerických univerzitách. Uvádí: „ Na amerických univerzitách existuje všeobecně uznávané nepsané pravidlo, podle kterého studenti musejí čekat deset minut na asistenta, který se opozdil na vyučování, dvacet minut na docenta a třicet minut na profesora, než smějí opustit posluchárnu.“
příchody učitelů na vyučování jsou z pohledu studentů negativně hodnocené, zvláště zůstanou-li bez omluvy studenti jako nejčastější důvod svého negativního hodnocení uvádí pocit nezájmu a lhostejnosti ze strany učitele přesilovou hrou v chronemice je zdánlivé oddalování událostí příkladem může být situace, kdy studenti čekají na zkoušení před kabinetem učitele
čím déle čekají, tím více stoupá jejich vzrušení učitel navíc tím, že nechá studenty čekat, může vyvolávat zdání nesmírné zaměstnanosti a budit dojem vzácnosti svého času tím, že studenty nechá čekat přede dveřmi navíc zvyšuje své postavení chronemika navíc sleduje vzájemnou komunikační vyváženost obou stran to znamená, jak každý z účastníků komunikace respektuje právo obou stran na stejné časové vstupy do hovoru
POUŽITÉ ZDROJE: LEWIS, David. Tajná řeč těla. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, a.s., 1995. 230 s. ISBN 80-85605-49-X BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové. 2006 www.glassschool.cz