Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ"— Transkript prezentace:

1 VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
VY-32-INOVACE-PED-113 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Ryba, Filcík, Bolzano, Svoboda, Amerling, Lindner

2 novodobá česká pedagogická teorie má své počátky v národním obrození na přelomu 18. a 19.století.
Setkáváme se s typem vlasteneckých učitelů, kteří se snažili pomáhat širokým lidovým vrstvám osvětovou prací a současně čelit sílící germanizaci

3 byl výrazným představitelem těchto snah, učitel a hudební skladatel
Jakub Jan Ryba (1765 – 1815) byl výrazným představitelem těchto snah, učitel a hudební skladatel Zdroj:

4 metodik elementární školy, tzv.vlastenecký učitel Dílo:
Jan Nepomuk Filcík (1785 – 1837) metodik elementární školy, tzv.vlastenecký učitel Dílo: Pravidla dobropísemnosti Rychlý počtář Přírodopis První metodika školního zpěvu Zdroj:

5 Bernard Bolzano (1781 – 1848) vynikající vědec
a univerzitní profesor, který odchoval generace obrozeneckých buditelů, dokončil v roce 1838 utopicko – sociální spis O nejlepším státě, ve kterém se zamýšlí i nad problémy výchovnými. Vyzvedá úlohu rodinné výchovy, požaduje povinnou školní docházku do 14 – 15 let a zdůrazňuje široké věcné vzdělávání vedle teoretického studia věnuje ve Škole důležité místo také činnostem pracovním Zdroj:

6 Jan Vlastimír Svoboda (1800 – 1844)
je s ním spjata činnost prvních českých institucí pro předškolní výchovu v roce 1839 vydává svou Školku, kde ve shodě s Komenského principy všestrannosti, systematičnosti, názornosti, přiměřenosti a radostnosti rozpracoval metody výchovně – vzdělávací práce v  této nové instituci Zdroj:

7 Karel Slavoj Amerling (1807 – 1884) měl promyšlený plán na reformu
základní školy v duchu národních tradic výchova má být podle Amerlinga všestranná , soustavná a ve shoděs Komenským orientovaná na všechny základní obory lidského vědění a lidské činnosti Zdroj:

8 za svého života vytvořil četné učebnice, příručky a názorné pomůcky pro přírodovědecké vyučování, byl neúnavným organizátorem českého učitelského hnutí usiloval o rozvoj dívčího školství vydával pedagogický časopis Posel z Budče a zasloužil se o vybudování první české hlavní školy v Praze, která nesla symbolický název Budeč

9 Gustav Adolf Lindner (1828 – 1887) v roce 1882 je povolán jako první
profesor pedagogiky na obnovenou českou Karlovu univerzitu svou demokraticky orientovanou pedagogiku navázal Lindner na odkaz Komenského i na současné směry západoevropské, zvláště na německou herbartovskou pedagogiku Zdroj:

10 zdůrazňoval výchovu tělesnou, estetickou a pracovní
ve veškeré výchově vyzvedá národní prvek, usiluje o vyšší vzdělávání dívek a podporuje vysokoškolské vzdělání učitelů základních škol Dílo: Obecné vychovatelství Všeobecné vyučovatelství Paedagogika na základě nauky o vývoji přirozeném, kulturním a mravním

11 1869 zavedení osmileté povinné školní docházky.
Školský zákon tohoto roku zřizuje osmiletou obecnou školu (na vesnici) a tříletou školu měšťanskou (jako pokračování po pěti letech školní docházky ve městech) Příprava k povolání (počátky našeho učňovského školství) probíhala v rámci cechů, které ji zabezpečovaly většinou individuální formou.

12 Zavedení povinné školní docházky v roce 1774 přispělo k doplnění vzdělávání učňů a vydání živnostenského řádu v roce 1859 se odrazilo i v koncepci přípravy učňů v 70.letech 19.století se již setkáváme se vznikem první soustavy učňovského školství

13 POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, s. ISBN CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, s.


Stáhnout ppt "VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google