Právo na informace o životním prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
5. prosince 2013 JUDr. Magdaléna Vopařilová, Ph.D.
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
I. Dálkový přístup k postupům řešení životních situací Krajský úřad Plzeňského kraje Václav Koudele.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Správní právo Pojem správního práva.
Nástroje územního plánování
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 8. dubna 2009.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Právo na informace Tereza Danielisová,
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr. Radim Polčák, Ph.D.
Územní samospráva Kraje
Systém kontrolní činnosti SEI
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Účast veřejnosti na veřejné správě 17. února 2010.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Životní prostředí jako veřejný statek
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
Základní registry.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 2. dubna 2007 Mgr. Magdaléna Peterková.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Právo na informace o životním prostředí
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Územní samospráva Obce
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
1 Právo na informace Jitka Bělohradová. 2 Právo na informace Zakotvení na ústavní úrovni –Čl. 17 LZPS – právo na informace –Čl. 35 odst. 2 LZPS – právo.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
Právo na informace 3. března Obecné poznámky zajištění práva veřejnosti získat informace, se kterými pracují a které mají k dispozici orgány veřejné.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Právo na informace a ochrana osobních údajů ve veřejné správě- Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Obchodní rejstřík. Firemní právo Mgr. Monika Tichá Základy obchodního práva.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Správní právo procesní
Zákon o svobodném přístupu k informacím I. část
Obecně o veřejné správě
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Jak získat informace o životním prostředí?
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Krajský úřad Zlínského kraje odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
GDPR a budoucí redakční praxe
Transkript prezentace:

Právo na informace o životním prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.

Ústavní základy práva na informace o životním prostředí Čl. 17 LZPS – právo na informace - kategorie politických práv - právo jedince erga omnes - subjektivní právo inter partes - přímo vykonatelné (a contrario čl. 41 odst. 1 LZPS) - Čl. 17 odst. 5 LZPS „povinnost orgánů veřejné moci odpovídající subjektivnímu právu jedince na informace“ – pasivní i aktivní - Čl. 17 odst. 4 LZPS „ústavní omezení práva na informace“ – materiální a formální podmínky

Ústavní základy práva na informace o životním prostředí Čl. 35 odst. 2 LZPS „právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů“ - Zvláštní ustanovení vůči čl. 17 LZPS - Čl. 41 odst. 1 LZPS „vykonatelnost v mezích zákonů, které provádějí“

Prameny právní úpravy Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí Směrnice 2003/4/ES o veřejném přístupu k informacím o životním prostředí Aarhuská úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (č. 124/2004 Sb.m.s.) Zvláštní zákony, např.: - 101/2000 (osobní údaje) - 89/1995 (statistické údaje) - 239/2000 (mimořádné události) - 59/2006 (závažné havárie)

106 vs. 123 Vztah obecného a zvláštního s těmito zásadními rozdíly: Okruh povinných subjektů Lhůty Důvody pro odepření informace Procesní instituty Pravidla pro stanovení úhrady

123 vs. SŘ a SŘS Subsidiarita SŘ v řízení o vydání negativního rozhodnutí a při počítání lhůt Ochrana při odepření v rámci správního soudnictví, příp. ústavního soudnictví

123 vs. Zvláštní právní předpisy Minimální standard informací o ŽP - rozsah informací stanovených InfŽP nelze omezit Problém „lex posterior specialis derogat legi priori generali“

Informace Informace o životním prostředí – příkladmý široký výčet v § 2 Ostatní informace podle InfZ ?co je a co není informace o životním prostředí? "Člověk součástí životního prostředí tedy není a informaci o jeho zdraví nelze požadovat ani na základě § 2 písm. a) bod 3. zákona č. 123/1998 Sb. (o právu na informace o životním prostředí) ve znění pozdějších předpisů." ze S tímto zdůvodněním hlavní hygienik odmítl zpřístupnit studii, která prokazuje, že v krvi obyvatel žijících v okolí Spolany, a.s. je zvýšené množství dioxinových látek.

Povinný subjekt Osoby povinné poskytovat informace 1) Správní úřady a jiné organizační složky státu (nikoliv orgány moci zákonodárné) a orgány územních samosprávných celků (v samostatné i přenesené působnosti) 2) Právnické a fyzické osoby vykonávající na základě zvláštní právních předpisů v oblasti veřejné správy působnost vztahující se přímo nebo nepřímo k životnímu prostředí 3) Právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené subjekty výše uvedenými, jakož i fyzické osoby pověřené těmito subjekty poskytující služby, které ovlivňují stav ŽP a jeho složek, a to na základě právních předpisů nebo dohody + osoby, o kterých tak stanoví zvláštní zákon § 11

Zpřístupňování informací Na žádost - poskytování informací jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým osobám Aktivní – poskytování informací neurčenému okruhu subjektů bez nutnosti žádat Osvěta, vzdělávání a výchova veřejnosti

Na žádost Žadatel – právnická n. fyzická osoba nadaná právní subjektivitou bez dalšího rozlišování Technicky proveditelná forma Bez nutnosti odůvodnění Náležitosti: KDO a CO V zásadě neformální a operativní zpřístupňování informací

Možnosti vyřízení žádosti Nesrozumitelná nebo příliš obecná žádost → výzva k doplnění Nepříslušný povinný subjekt → sdělení této skutečnosti žadateli, příp. postoupení žádosti příslušnému subjektu Již zveřejněná informace → sdělení údajů umožňující vyhledání a získání požadované informace Zpřístupnění požadované informace v celém rozsahu

Možnosti vyřízení žádosti Nevyhovění žádosti v celém nebo částečném rozsahu → rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace Nečinnost povinného subjektu → fikce rozhodnutí o odepření zpřístupnění informace

Omezení přístupu k informacím Ochrana oprávněných zájmů státu a právnických a fyzických osob Důvody v § 8 ZInfŽP (s odkazem na čl. 17 odst. 4 LZPS) Obligatorní důvody (odst. 1) Nesprávná transpozice směrnice InfŽP „Důvody pro odepření je nutné vykládat restriktivním způsobem“ „U konkrétního případu nutnost brát v úvahu prospěšnost zveřejnění z hlediska veřejného zájmu“ „V každém konkrétním případě povinnost zvažovat veřejný zájem, kterému slouží zveřejnění, proti zájmu, kterému slouží odmítnutí“ Fakultativní důvody (odst. 2 a 3)

Důvody pro odepření (odst. 1) Utajované informace (z.č. 412/2005 Sb.) Osobní údaje (z.č. 101/2000 Sb.) vs. § 8 odst. 5 Individuální údaje (z.č. 89/1995 Sb.) Ochrana osobnosti (§ 11 OZ) vs. § 8 odst. 5 Ochrana duševního vlastnictví (z.č. 121/2000 Sb.) Obchodní tajemství (§ 17 OBZ) vs. § 8 odst. 4 a 9

Důvody pro odepření (odst. 2) Informace od osoby, která k předání nebyla povinna a nedala písemný souhlas ke zpřístupnění Nepříznivý vliv na ochranu ŽP v případě zpřístupnění Informace z přípravných řízení, o neukončených řízeních, o nepravomocných rozhodnutích Anonymní žádost nebo přes výzvu nedoplněná žádost

Důvody pro odepření (odst. 3) dosud nezpracované nebo nevyhodnocené údaje zjevně provokativně nebo obstrukčně formulovaná žádost žadatel již má požadovanou informaci prokazatelně k dispozici vnitřní pokyny povinného subjektu, které se vztahují výhradně k jeho vnitřnímu chodu

Úhrady za zpřístupnění informací Povinné subjekty jsou v souvislosti se zpřístupňováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Veřejně přístupný sazebník

Aktivní zpřístupňování informací Vlastní ediční a publikační činnost Dálkově přístupné elektronické databáze informací vztahující se k působnosti povinných subjektů – příkladmý výčet § 10a odst. 5 Integrovaný registr znečištění (z.č. 25/2008 Sb.) Zpráva o stavu životního prostředí (schvaluje vláda, projednává Parlament)

Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta MŽP – Státní program environmentálního vzdělávání MŠMT – pedagogické dokumenty a vzdělávání pedagogů Kraje v samostatné působnosti – krajské koncepce Ústřední správní úřady Obce v samostatné působnosti