Aktivní a pasivní volební právo. Místní referendum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv I. 17. března 2014.
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Spolupráce mezi obcemi Spolupráce při výkonu samostatné působnosti a)Na základě smlouvy o splnění konkrétního úkolu b)Na základě smlouvy o vytvoření svazku.
Území obce a jeho změny Názvy obcí, číslování budov, znak a prapor Sloučení nebo připojení obcí Dvě nebo více obcí Sousedící obce Uzavření dohody –Rozhodují.
Veřejná moc a veřejná správa
Nástroje územního plánování
O samosprávě Pohádkový příběh tak, jak jsem je odposlechl z bájných vyprávění starců a vykoukal z prachem zapadaných kronik, doprovázený různými kejklemi.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Kontrola veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Sdružování a shromažďování občanů Přednáška SVNIT M. Horáková.
Shromažďování občanů M. Horáková. Právo shromažďovací Ústavní vymezení Právní vymezení: z.č. 84/1990 Sb., v plat. znění.
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Komunální politika přehled doporučené literatury
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Veřejná volba v ČR BPR_VPUS.
Územní samospráva Obce
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
DEMOKRACIE A PRÁVNÍ STÁT, VOLBY
Územní samospráva a její organizace
Určeno pro:  žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor:
Veřejnoprávní smlouvy
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Veterinární a potravinářská legislativa
Umisťování staveb.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Samospráva a její organizace, zájmová samospráva; územní samospráva a její organizace MP313K Úvod do studia veřejné správy 6. přednáška Stanislav.
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Veřejný ochránce práv.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Aktivní a pasivní volební právo. Místní referendum. 31. března 2010

Právo podílet se na správě věcí veřejných čl. 21 LZPS přímo – referendum nepřímo – volba zástupců podíl na politickém životě státu spočívající v možnosti spolurozhodovat, konzultovat a vyjadřovat se k otázkám týkajícím se výkonu státní moci zastupitelské orgány: Parlament ČR Evropský parlament obecní a krajská zastupitelstva volby svobodné všeobecné rovné tajné aktivní X pasivní volební právo

Volby do Evropského Parlamentu Zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů Vyhláška č. 409/2003 Sb., k provedení zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění vyhlášky č. 251/2006 Sb. Volby do Parlamentu České republiky Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 212/1996 Sb., nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 243/1999 Sb., zákona č. 204/2000 Sb., nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 64/2001 Sb., zákona č. 491/2001 Sb., zákona č. 37/2002 Sb., zákona č. 171/2002 Sb., zákona č. 230/2002 Sb., zákona č. 62/2003 Sb., zákona č. 418/2004 Sb., zákona č. 323/2006 Sb., zákona č. 480/2006 Sb. a zákona č. 261/2008 Sb. Vyhláška č. 233/2000 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 212/1996 Sb., nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 243/1999 Sb. a zákona č. 204/2000 Sb., ve znění vyhlášky č. 80/2002 Sb., vyhlášky č. 188/2002 Sb., vyhlášky č. 401/2002 Sb., vyhlášky č. 565/2002 Sb. a vyhlášky č. 251/2006 Sb. Vyhláška č. 118/2006 Sb., kterou se určují zastupitelské úřady, kterým budou při volbách do Poslanecké sněmovny hlasovací lístky dodány, a zastupitelské úřady, kterým bude hlasovací lístek zaslán k vytištění nebo rozmnožení přenosovou technikou Vyhláška č. 396/2003 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky způsobu složení a vrácení kauce a složení a vrácení příspěvku na volební náklady v souvislosti s konáním voleb do Parlamentu České republiky, ve znění vyhlášky č. 345/2006 Sb.  Volby do zastupitelstev krajů Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 273/2001 Sb., zákona č. 37/2002 Sb., zákona č. 230/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 96/2005 Sb. a nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 283/2005. Vyhláška č. 152/2000 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů, ve znění vyhlášky č. 401/2002 Sb., vyhlášky č. 565/2002 Sb. a vyhlášky č. 251/2006 Sb. Volby do zastupitelstev obcí Zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 230/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 96/2005 Sb. a nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 283/2005 Sb. Vyhláška č. 59/2002 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění vyhlášky č. 401/2002 Sb., vyhlášky č. 565/2002 Sb. a vyhlášky č. 251/2006 Sb. Soudnictví na úseku voleb Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů Financování voleb Směrnice MF č.j. 124/1354/2002, V. v. ČR, kterou se upravuje postup obcí, krajů a okresních úřadů při financování voleb do zastupitelstev obcí, krajů a Parlamentu České republiky, ve znění směrnice Ministerstva financí ze dne 3. ledna 2003, č.j. 124/123 009/2002 a ve znění směrnice Ministerstva financí ze dne 26.června 2007, č.j.12/56 089/2007 - 124. Směrnice MF ze dne 11. března 2004 č.j. 124/42 055/2004, V. v. ČR, kterou se upravuje postup obcí a krajů při financování voleb do Evropského parlamentu. Směrnice MZV č. j. 227 467/2002-FIO, o postupu a způsobu financování voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v zahraničí.

Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2010 vyhlásil prezident republiky 5. února 2010 z. č. 247/1995 Sb. harmonogram úkolů a lhůt: počet dnů přede dnem voleb datum (den v týdnu, popř. hodina) úkol gestor http://www.mvcr.cz/clanek/harmonogram-ukolu-a-lhut-pro-volby-do-poslanecke-snemovny-parlamentu-ceske-republiky-v-roce-2010.aspx

60 29. března 2010 (pondělí) Stanovení minimálního počtu členů okrskové volební komise (§ 14c písm. c) zákona) starosta Konec lhůty, ve které bylo možno doplňovat do kandidátní listiny další kandidáty, popř. vzájemně měnit jejich pořadí (§ 32 odst. 4 zákona)  zmocněnec politické strany, politického hnutí nebo koalice 58 31. března 2010 (středa) Výzva k odstranění závad na kandidátní listině, pokud úkol přichází podle zákona v úvahu (§ 33 odst. 1 zákona) krajský úřad 50 8. dubna 2010 (čtvrtek) Poslední den k odstranění závad na kandidátní listině, pokud úkol přichází podle zákona v úvahu zmocněnec politické strany, politického hnutí nebo koalice 49 9. dubna 2010 (pátek) Rozhodnutí o škrtnutí kandidáta na kandidátní listině, registraci a odmítnutí kandidátních listin (§ 33 odst. 2 a 3 zákona)

Účast veřejnosti na místní správě obce kraje – vyšší územně samosprávné celky výkon samosprávy (samostatná působnost) i státní správy (přenesená působnost) aktivní a pasivní volební právo účast na zasedání zastupitelstva místní referendum návrhy, podněty petice

Volby do zastupitelských orgánů z. č. 491/2001 Sb. z. č. 130/2000 Sb. občan obce (kraje) – 18 let, trvalý pobyt – oprávněný občan překážky odpovědnost zastupitelů ve vztahu k voličům volby do zastupitelstva + členové dalších orgánů členové výborů, komisí rady nebo zvl. orgánů poradní, konzultativní činnost

Volby do zastupitelstev obcí v roce 2010 poslední řádné volby do zastupitelstev obcí ve dnech 20. a 21. října 2006 funkční období zastupitelstev obcí uplyne 21. října 2010. s ohledem na lhůty stanovené Ústavou České republiky a zákonem o volbách se mohou volby do zastupitelstev obcí konat nejdříve ve dnech 24. a 25. září 2010, nejpozději 15. a 16. října 2010 přesný termín konání řádných voleb do zastupitelstev obcí není ještě znám. http://www.mvcr.cz/clanek/volby-do-zastupitelstev-obci-777397.aspx

Místní referendum z. č. 22/2004 Sb. základní pojmy: obec oprávněná osoba přípravný výbor oprávněné osoby rozhodují formou souhlasu nebo nesouhlasu o konkrétně položené otázce, která spadá do samostatné působnosti obce, když hlasování v referendu je tajné a je realizováno na základě všeobecného, rovného a přímého hlasovacího práva ne všechny záležitosti spadající do samostatné působnosti (výjimky stanoveny zákonem) na základě usnesení zastupitelstva obce nebo na návrh přípravného výboru

Návrh na vyhlášení místního referenda Druhý seminární úkol Návrh na vyhlášení místního referenda Ve trojicích vypracujte návrh na vyhlášení místního referenda se všemi náležitostmi. Vyberte jednoho člena pracovního týmu, uveďte, ve které obci bydlí, kolik má tato obec obyvatel a kolik oprávněných osob musí podepsat návrh na vyhlášení místního referenda. Uveďte, jaké náležitosti musí mít podpisová listina a vypracujte její vzor.

Postup po podání návrhu výzva k odstranění nedostatků NE obsah odůvodnění návrhu nebo návrh na úhradu nákladů právní fikce bezvadnosti rada předloží k projednání zastupitelstvu vyhlášení místního referenda + datum konání rozhodnutí o nevyhlášení nečinnost rady nebo zastupitelstva – rozhodnutí soudu usnesení o vyhlášení místního referenda

Otázka k místnímu referendu „Souhlasíte s tím, aby zastupitelstvo Obce L. schválilo odstoupení od kooperační smlouvy, kterou uzavřela Obec L. s firmou Z.. s.r.o., a nepodnikalo již žádné další kroky směřující k výstavbě objektu XY v katastrálním území obce L.? „Souhlasíte s tím, aby zastupitelstvo Obce L. schválilo změnu územně plánovací dokumentace tak, aby v katastrálním území obce L. nemohlo dojít k výstavbě objektu XY?“ „Souhlasíte s tím, aby zastupitelstvo obce L. v samostatné působnosti obce již nepodnikalo žádné kroky směřující k výstavbě objektu XY v katastru obce L.?“ „Souhlasíte s tím, aby zastupitelstvo obce L. v samostatné působnosti obce již nepodnikalo žádné kroky směřující k výstavbě objektu XY v katastru obce L. a zároveň, aby odstoupilo od kooperační smlouvy uzavřené mezi Obcí L. a firmou Z. s.r.o.?“ „Souhlasíte s tím, aby zastupitelstvo Obce L. v samostatné působnosti podniklo veškeré kroky k tomu, aby v katastrálním území obce L. nedošlo k výstavbě objektu XY včetně odstoupení od smlouvy uzavřené mezí Obcí L. a firmou Z. s.r.o., která se týká zřízení a provozování objektu XY ?“ „Souhlasíte s tím, aby zastupitelstvo obce L. podniklo veškerá zákonná opatření v samostatné působnosti obce k tomu, aby zamezilo výstavbě objektu XY v katastrálních územích obce L., a zároveň, aby schválilo odstoupení od kooperační smlouvy uzavřené mezi Obcí L. a firmou Z. s.r.o., týkající se zřízení a provozování objektu XY ?“

Otázka k místnímu referendu - komentář dle EPS ad 1) otázka je v pořádku, směřuje do samostatné působnosti obce ad 2) otázka je v pořádku, podle posledního nálezu Ústavního soudu může být konáno referendum o schválení změny územního plánu ad 3) to, zda někde bude stát určitá stavba, je v konečné fázi rozhodnutím stavebního úřadu (územní rozhodnutí a stavební povolení se vydávají v přenesené působnosti). Obec se však ze zákona vždy účastní územního řízení, a může tak v něm zastávat určité stanovisko (v souladu s přáním občanů). Ve starším rozhodnutí k místnímu referendu v Temelíně (II ÚS 706/04) Ústavní soud sice dovodil, že konání tzv. konzultativního referenda (tedy referenda o otázce, o které obec přímo nerozhoduje, pouze má v samostatné působnosti „zastávat určitý názor“) není možné. Jedná se však o jediný případ, kdy Ústavní soud dovodil, že zákon o místním referendu konání konzultativního referenda neumožňuje. V dalších nálezech se již přiklonil k závěrům správních soudů i k názorům uvedeným v právní nauce, které připouštějí konání konzultativního referenda, v němž se rozhoduje o přijetí stanoviska obce k určité otázce, v níž má obec v rámci své samostatné působnosti právo se jako dotčený subjekt vyjádřit, nikoliv však o ní sama ve své samostatné působnosti rozhodovat (srov. usnesení Městského soudu v Praze ze dne 4. prosince 2009, č.j. 12 Ca 5/2009-37, ve věci vyhlášení místního referenda ohledně Klánovického golfového areálu). ad 4) první část není v pořádku, druhá ano. Celkově není vhodné ptát se v jedné otázce na dvě věci ad 5) viz ad 4) ad 6) viz předchozí

Soudní přezkum § 57, 58 z. o místním referendu § 91a SŘS návrhové řízení přípravný výbor přípravný výbor nebo oprávněná osoba krajský soud bez opravného prostředku

Soudní řízení ve věcech místního referenda návrh přípravného výboru (§ 57 (1) z. MR) jestliže nesouhlasí s výzvou k odstranění vad návrhu jestliže zastupitelstvo nerozhodlo o vyhlášení MR, anebo rozhodlo, že MR nevyhlásí návrh přípravného výboru nebo oprávněné osoby (§ 58 (1) z. MR) vyslovení neplatnosti hlasování nebo neplatnosti rozhodnutí v MR, pokud: došlo k porušení ustanovení z. MR bylo konáno MR ve věci, která nepatří do sam. působnosti bylo konáno ve věci, o níž nelze MR podle § 6 konat

Judikatura ve věcech místního referenda nález Ústavního soudu ČR sp. zn. IV. ÚS 223/04 usnesení NSS ČR sp. zn. 44Ca 44/2009-33 usnesení KS v HK č. j. 30Ca 173/2008-64 usnesení KS v Plzni č. j. čj. 57Ca 61/2007-56 usnesení KS v HK č. j. 30 Ca18/2004-10

Další poznámky k místnímu referendu oznamovací povinnost starosty Ministerstvo vnitra závaznost rozhodnutí možnost rozpuštění zastupitelstva rozhodnutí o otázce bez vyhlášení MR současné návrhy několik otázek současně kolize návrhů

Na viděnou… … a vezměte si, prosím, na příští seminář pastelky 