Společný dělitel čísel (SD)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Nejmenší společný násobek
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Dělitelnost přirozených čísel-slovní úlohy
Dělitelnost přirozených čísel
Prvočísla a čísla složená
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Největší společný dělitel
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Rozšiřování a krácení zlomků
Rozklad na součin vytýkání
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
VY_42_INOVACE_87_ZÁKLADNÍ TVAR ZLOMKU Jméno autora VMIng. Miroslava Lačná Datum vytvoření VMčerven 2011 Ročník použití VM7. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Společný násobek čísel (SN)
17.
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
I. Podmínky existence výrazu
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Lomené algebraické výrazy
Čísla soudělná a nesoudělná Společný dělitel
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Dělitelnost - test 6. třída.
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Transkript prezentace:

Společný dělitel čísel (SD) Nejmenší společný dělitel čísel (NSD)

Vypiš společné dělitele čísel 120 a 140. 1, 120, 2, 60, 3, 40, 4, 30, 5, 24, 6, 20, 10, 12, Dělitelé č. 140: 1, 140, 2, 70, 4, 35, 5, 28, 7, 20, 10, 14 Společní dělitelé č. 120 a 140 jsou 1, 2, 4, 5, 10 a 20.

Největší společný dělitel - D Postup: Rozložíme na součin prvočísel. Zakroužkujeme spol. prvočísla pro všechny rozklady. Určíme NSD tak, že vynásobíme pouze ta prvočísla, která jsou v kroužku. n (120; 140) = 2 . 2 . 5 = 20 120 = 10 . 12 = 2 . 5. 2 . 2 . 3 140 = 10 . 14 = 2 . 5 . 2 . 7 Největší společný dělitel č. 120 a 140 je 20.

Př: Urči největší společné dělitele. řešení D (102; 170) = řešení

Př: Urči největší společné dělitele. řešení D (13; 25) = řešení

Čísla, která mají alespoň jednoho společného dělitele většího než 1, se nazývají soudělná. Čísla, jejichž největším společným dělitelem je číslo 1, se nazývají nesoudělná.

Př: Rozhodni, která z dvojic čísel jsou čísla soudělná a která nesoudělná. 6; 8 50; 75 41; 43 7; 28 16; 45 21; 35 33; 105 18; 108 soudělná soudělná nesoudělná soudělná nesoudělná soudělná soudělná soudělná

D (40; 76) = 2 . 2 = 4 40 = 4 . 10 = 2 . 2 . 2 . 5 76 = 2 . 38 = 2 . 2 . 19 zpět

D (102; 170) = 2 . 17 = 34 102 = 2 . 51 = 2 . 3 . 17 170 = 10 . 17 = 2 . 5 . 17 zpět

D (96; 144; 168) = 2 . 2 . 2 . 3 = 24 96 = 4 . 24 = 2 . 2 . 4 . 6 = 2 . 2 . 2 . 3 . 2 . 2 144 = 4 . 36 = 2 . 2 . 6 . 6 = 2 . 2 . 2 . 3 . 2 . 3 168 = 4 . 42 = 2 . 2 . 6 . 7 = 2 . 2 . 2 . 3 . 7 zpět

D (13; 25) = 1 13 = 13 . 1 25 = 5 . 5 . 1 zpět