Psychologie zdraví Copingové strategie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Psychohygiena seniora
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Principy, zásady a chyby
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
(komentovaný přehled)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Asertivita.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Duševní zdraví a psychohygiena
ASERTIVITA.
Tělesné sebepojetí.
Psychologie koučování
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Frederick Irving Herzberg
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Problémy návratu k přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie koučování
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Psychologie zdraví Copingové strategie

Copingové strategie Vymezení problematiky Sociální opora Sportovně-pohybová aktivita Time management Asertivita

Vymezení problematiky Termín coping označuje proces zvládání, čelení stresu, někdy také říkáme strategie zvládání. Jedná se o „proces řízení vnějších i vnitřních faktorů, které jsou člověkem ve stresu hodnoceny jako ohrožující zdroje“ (Lazaurus, 1966, s. 27).

Strategie podle způsobů řešení (Kebza, 2005) Strategie zaměřené na problém – využívají postupy směřující k bližší identifikaci vlastního problému, jeho definování, a postupy, které budou použity při jeho řešení. Jedná se o změny intrapsychické, např. změny motivace, aspirační úrovně, zvýšení znalostí nebo získávání speciálních schopností a dovedností. Strategie orientované na emoce – jsou rozvíjeny postupy, při kterých využíváme poznatků z behaviorální psychologie (projevy ke zmírnění stresu), kognitivní psychologie (přehodnocení situace a jejích složek). Zde jsou využívány zejména pozitivní emoce.

Sociální opora Sociální opora (social support) byla jedním z prvních faktorů, které byly popsány jako faktory moderující vliv nepříznivých životních událostí na psychickou pohodu a zdraví člověka. Někdy bývá označována slovy „sociální podpora“. Do této problematiky bývá zahrnován výzkum osobní pohody (well-being) a někdy bývá používán také širší pojem štěstí.

Dělení dle obsahu emocionální opora – poskytování důležitých emocí (láska, víra, emoce apod.) hodnotící opora – hodnocení prostřednictvím škál nebo komunikace (je relevantní zejména pro sebehodnocení) informační opora – zprostředkovává informace nebo rady k tomu, jak odstranit určitý problém (návody a rady) instrumentální opora – praktický druh, který spočívá v dodání toho, čeho je nedostatek (peníze, hmotné statky, materiální pomoc).

Sportovně-pohybová aktivita Sportovně-pohybové aktivity představují jeden ze základních fenoménů lidského bytí a podílí se na všech složkách dění moderní společnosti. Jsou jedním ze základních elementů procesu přispívajícího ke kvalitě života a ke zdraví. Pohyb se stává základním prvkem sportovně- pohybových aktivit. Pohyb je fenomén vázaný na prostor a čas, tedy i na hmotu, musíme proto redukovat myšlenky na hmotné body, pro které již pohyb v prostoru a čase platí (Véle, 2000).

Time management Pouze málokdo z nás dokáže sladit práci a čas. Tím přispíváme zejména k harmonické rovnováze osobnosti a posilujeme svoje duševní zdraví. Time management je prostředek k dosažení větší výkonnosti a lepšího života (Clegg, 2005).

Asertivita Asertivita (assertiveness) – jedná se o zdravé sebeprosazení, sebepřijetí, sebeotevření, sebeobjevení, sebeprojevení (Hartl, Hartlová, 2000).

Asertivní desatero Mám právo sám posuzovat své vlastní jednání, myšlenky a pocity a být za ně a za jejich důsledky sám zodpovědný. Mám právo neposkytovat žádné výmluvy, vysvětlení, ani ospravedlnění svého jednání. Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný za řešení problémů jiných lidí. Mám právo změnit svůj názor. Mám právo dělat chyby a být za ně zodpovědný. Mám právo říct: „Já nevím.“ Mám právo být nezávislý na dobré vůli jiných lidí. Mám právo činit nelogická rozhodnutí. Mám právo říct: „Já ti nerozumím“. Mám právo říct: „Je mi to jedno!“

Asertivní techniky Technika poškrábané gramofonové desky Technika otevřených dveří Říkat ne v souladu s tím, co chceme, a bez pocitu viny Umění požádat o laskavost Vedení asertivní komunikace Kompromis a konsensus

Literatura BERKMAN, R. F., BRESLOW, L. (1983). Health and ways of Living: The Alameda country study. New York: Oxford University Press CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1992). J ak se prosadit asertivně do života. Brno: Svoboda. 142 s. CLEGG, B. (2005). Time management. Brno: CP Books. 110 s. HOŠEK, V. (1999). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum. 139 s. CHARVÁT, M. (2002). Sociální aspekty sportovních aktivit. Brno: Paido. 52 s. KEBZA, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia KŘIVOHLAVÝ, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál. LAZAURUS, R. S. (1966). Psychological Stress and the Coping Process. New York: McGraw-Hill MAREŠ, J. et al. (2003). Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nukleus. 251 s.