Pedagogická komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Mezi lidské vztahy a komunikace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Neverbální komunikace
Zásady dobré komunikace
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Komunikace a její využití v řízení
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Zpracovala: Simona Hyková
Pedagogická komunikace
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neverbální komunikace
Pedagogická komunikace
Pedagogická psychologie
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace učitele se žáky
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Sociální psychologie.
PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Pedagogická komunikace „Jeden ze základních komunikačních zákonů praví, že každé chování v přítomnosti druhé osoby má informační hodnotu. Všechno, co děláme – způsob sezení, spojování rukou, změna hlasového tónu – je komunikační podobou a podléhá jejím pravidlům.“ James Eicher

lat.  communicare: sdílet, radit se vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům podle prostředku komunikace: verbální - slovem či písmem neverbální - řeč těla vizuální - prostřednictvím vizuálních medií (internet, reklamy) podle charakteristiky: intrapersonální: v myšlenkách interpersonální: mezi dvěma a více lidmi masová: zprostředkovaná masmédii

FUNKCE , ROZDĚLENÍ, STRUKTURA, OBSAH zprostředkovává výměnu informací, zkušeností, motivů, postojů, emocí zprostředkovává osobní i neosobní vztahy formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména pak osobnost žáků je prostředkem k uskutečňování výchovy a vzdělávání zajišťuje fungování pedagogického procesu ROZDĚLENÍ: detailně připravená: naprogramovaná komunikace rámcově připravená: na základe opakovaných situacií nepřipravená: nová situace, učitel musí reagovat pohotově STRUKTURA: komunikátor: osoba sdělující komunikant: osoba přijímající sdělení komuniké: obsah sdělení OBSAH: ztotožňuje se s učivem

DRUHY INFORMACÍ regulativní prostřednictvím jich učitel navozuje, organizuje, reguluje a hodnotí činnosti vedoucí ke splnění výukového cíle např. úkoly, otázky, pokyny, instrukce, zákazy, pochvaly afektivní informace zaměřené na rozvoj názorů, postojů, zájmů, potřeb s cílem zapůsobit na emocionální oblast žáků např. „s tím nemohu souhlasit“ „věřím, že to dokážeme“ kognitivní informace, které jsou pro žáky nové učitel jim je sděluje sám nebo je žáci sami objevují zdroje: např: učebnice, časopisy, encyklopedie, počítač

TYPY přímá „face to face“ 2. nepřímá zprostředkována učebnicí, televizí, počítačem 3. jednostranná a dvoustranná založena na rolích řečníka a posluchače s nebo bez zpětné vazby zda má komunikátor možnost přijímat reakce auditora částečná a hromadná dána počtem účastníků masová je to nepřímá jednosměrná komunikace bez zpětné vazby

VERBÁLNÍ KOMUNIKACE řeč: nejsrozumitelnější prostředek komunikace, protože se nestrácí smysl sdělení zvuková, písemná či grafická podoba řečí Co? Komu? Kde? Kdy? Jak? Proč? PARALINGVISTICKÉ PROSTŘEDKY: intenzita hlasového projevu tónová výška hlasu barva hlasu délka projevu rychlost projevu (tempo) přestávky v řeči přesnost projevu způsob předávání slova

NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE MIMOSLOVNÉ SDĚLOVÁNÍ: pohledy výraz obličeje pohyby postoj gestá dotyky přiblížení a oddálení úprava zevnějšku

BARIÉRY KOMUNIKACE 1. INTERNÍ (osobné problémy komunikujícího) strach z neúspěchu emoce např. zlost handicap např. sluchový nerespektování, neúcta, nesympatie skákání do řeči fyzické nepohodlí nesoustředěnost 2. EXTERNÍ (rušivý element z prostředí) nezvyklé prostředí vyrušování jinou osobou hluk vizuální rozptylování

Manipulativní techniky Technika aktualizace Technika asociací Technika atraktivity Technika autority Technika bad guy / good guy Technika disonance Technika drbů Technika fixace Technika hypnózy Technika charismatu Technika imunizace

PRAVIDLA vytvořené školou výsledok vztahu- učitel a žák vrámci pravidel spoločenského chování Učitel má ve výuce právo: 1. kdykoliv si vzít slovo, přerušit žáka 2. mluvit, s kým chce (s jednotlivcem, se skupinou, s celou třídou) 3. mluvit, o čem chce, tj. rozhoduje o tématu komunikace 4. mluvit v rámci výuky, jak dlouho chce (někdy nerespektuje ani zvonění) 5. mluvit v rámci učebny, kde chce (u tabule, u okna, za stolem, …) 6. mluvit v pozici, kterou považuje za vhodnou (vsedě, v chůzi, zády k žákům, …) Žák má ve výuce právo: 1. mluvit jen tehdy, když mu učitel udělí slovo 2. mluvit jen s tím, kdo mu byl určen 3. mluvit jen o tom, co mu bylo určeno 4. mluvit jen tak dlouho, jak mu bylo určeno 5. mluvit jen na místě, které mu bylo určeno 6. mluvit v pozici, která mu byla stanovena

Komunikace v učitelské praxi

Komunikace jako předpoklad vzájemných vztahů mezi učitelem a žákem Vztah mezi učitelem a žákem je vztah osobní, je to vztah „já a ty“, vztah dvou lidských bytostí. Učitel působí na žáka celou svou osobností. Probíhá mezi nimi proces interakce.

Prostředky interakce jsou TĚLESNÉ POHYBY, GESTA, MIMIKA a ŘEČ. Předávání informací při interakci nazýváme komunikace. Pro učitele je důležitá zejména PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE Učitel ovlivňuje žáka nejen svými zkušenostmi, vědomostmi a výukou, ale i povahovými a charakterovými vlastnosti, zájmy, přístupem k žákům, vlastnostmi, oblečením a projevem.

Interpersonální vztahy mezi učitelem a žákem mají vliv na: Vnímání, paměť a myšlení žáka Výkony žáka Chování žáka Vytváření skupinových norem a pravidel žákovského kolektivu Sociální prostředí ve třídě

Role komunikátora a komunikanta U žáků je potřeba rozvíjet vyjadřovací schopnosti, aby byli schopni kultivovaného projevu. V interakci, do níž vstupuje učitel a žák, jsou obě strany střídavě komunikanty i komunikátory.

Učitel jako komunikátor musí obsah svého sdělení formulovat adekvátně k řečovým schopnostem dítěte. Protože je ale řečovým vzorem, používá kvalitně vyšší formy vyjadřování při zachování srozumitelnosti obsahu Učitel jako komunikant se nestaví k odmítavě k nepřenému sdělení žáka. Naopak jej podněcuje k přesnějším formulacím. Pozorně poslouchá. Žák jako komunikátor předává obsah sdělení jak učiteli, tak třídě. Prvořadým komunikantem je pro žáka učitel, proto se snaží mluvit spisovně, volí násilné formulace a považuje svůj projev za „oficiální“. Obává se zesměšnění před spolužáky. Proto je potřeba uznání i ze strany vrstevníků. Mimo vyučování je ale žák jako komunikátor spontánnější.

Žák jako komunikant přijímá sdělení rovněž oboustranně Žák jako komunikant přijímá sdělení rovněž oboustranně. Sdělení učitele přijímá většinou bez kritiky. Sdělení od spolužáků podrobuje kritice, odhaluje chyby.

Poznávání žáka rozhovorem Rozhovor je důležitým nástrojem k prohloubení vztahu mezi učitelem a žákem a k porozumění duševnímu stavu. Teprve potom může mít výchovný efekt.

Rozdílné přístupy k žákům v pedagogické komunikaci Je známo, že osobnost žáka je spoluvytvářena interakcí mezi učitelem a žákem. Mezi učitelem a výborným žákem se postupně vytváří styl interakcí a komunikací, které se v řadě ukazatelů odlišují od interakcí s žáky slabšími. Například slabším žákům je poskytován kratší čas na odpověď, mají méně příležitostí pro rozvedení odpovědi. Učitel je netrpělivý, berou mu slovo, přecházejí do kárání apod. Takto vzniká vzájemná nedůvěra, podezírání a vyčítání. K tomuto by však nemělo docházet.

Rozdílný postoj je i mezi učitelem a dítětem mladšího nebo staršího školního věku. Mladší děti vnášejí do vztahu k učiteli více citlivosti, citově se k němu upínají a očekávají tu samou reakci od učitele (toto chování přetrvává z předškolního věku). Děti je třeba vést k takovému rozvíjení sociálního cítění a sociálních vztahů, které lépe odpovídají školnímu životu a práci. Jde o to podřídit citovou oblast určité kontrole (Aby vztahy chápaly jako vztahy pracovní, kde se vyžadují úkoly, výkony a zdatnost v učení, kde jsou citové složky těmto věcem podřízeny).

Rozvoj samostatnosti Stává se, že se dítě ve škole neumí samo rozhodnout, je váhavé, neumí prosadit vlastní názor, a to z důvodu, že se nedokáže vyjádřit. Tomu můžeme předejít tak, že budeme rozšiřovat slovní zásobu dětí, do výuky budeme zařazovat činnosti směřující k osamostatňování a prosazování svého „já“. To může mít negativní i pozitivní následky:

Negativní aspekty:: Odrazování slabších žáků v domnění, že nemají šanci na úspěch Nadměrné zatížení některých žáků, ve vytváření atmosféry, která může vést k radosti z neúspěchu ostatních Pozitivní aspekty: stránky se projevují tehdy: Jestliže všichni žáci mají pocit, že pro ně existuje možnost úspěchu a jsou proto motivováni Jsou-li soutěžní aktivity voleny tak, aby všechny děti zakusily úspěch alespoň příležitostně. Jestliže je kladen důraz na to, aby se žák pokusil pracovat úspěšně, než aby hleděl na to, jestli je lepší něž ostatní

Praktická komunikace v medicíně „Lékař, který umí komunikovat se svým pacientem, ho už tím samotným začíná léčit!“ „Lékař (nutriční terapeut) by neměl být profesionálem jen ve svém oboru, ale také v komunikaci!“

„Komunikační interakce mezi lékařem a pacientem začíná bezprostředně po vstupu pacienta do ordinace!“ „My se řídíme se komunikací našeho těla (nemoc, bolest) lékař se řídí komunikací s námi!“ „Neverbální komunikace často vyjadřuje zdravotní problémy přesněji, než slova naučme se jí rozumět!“

Naučme se lidi vzdělávat, ne tyranizovat! Buďme: upřímní, ale empatičtí, buďme vstřícní a pravdomluvní Přímí, ale ne suroví Ochotni naslouchat, odpovídat na dotazy Naučme se lidi vzdělávat, ne tyranizovat!

Lékař by vždy měl: Pozdravit a představit se pacientovi Respektovat pacienta jako celek= bio-psycho-sociální bytost Věřit pacientovi jeho bolest Vnímat mimoslovní komunikaci Vést otevřený rozhovor Plně respektovat soukromí pacienta Informovat stručně, ale přehledně a srozumitelně

Vést pacienta k sebevzdělávání Naučit zajistit si základní péči související se zdravotními problémy

Vyhýbejme se nejčastějším chybám zdravotníků JSOU TO: -nedostatek informací -nesrozumitelné - ponižování pacienta - hrubost, vulgárnost - nedostatek příležitostí říci svůj názor

- nedůvěra v pacientovu bolest - nerespektování soukromí - neptá se na souhlas s léčbou - dlouhé objednací lhůty - dlouhé čekání v čekárnách - …

DĚKUJEME ZA POZORNOST! Vypracovaly: Jana Králová, Kateřina Čamková a Tereza Černá 7.3.2012