holé, rozvité, několikanásobné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Rozvíjející větné členy
SKLADBA PŘEDMĚT.
Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Digitální učební materiál
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Několikanásobné větné členy
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba souvětí.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Formální skladební vztahy
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Spojky.
Rozvíjející větné členy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

holé, rozvité, několikanásobné Větné členy holé, rozvité, několikanásobné Výrazy, které nejsou větnými členy 9. ročník

Co už dávno umíme ? Základní větné členy jsou : podmět ( kdo, co ? ) - vlk přísudek (slovesný tvar) - spolkl Vlk v pohádce spolkl babičku.

A co ještě umíme ? Rozvíjející větné členy : přívlastek - náš předmět - vodu příslovečné určení místa, času, způsobu, míry, příčiny, účelu, podmínky a přípustky - z bazénu doplněk - rád Náš Tomík rád cáká vodu z bazénu.

Větný člen holý : složený slovesný tvar v přísudku ( byl bys šel, je hodnocena, psali jsme ) zvratné sloveso ( směje se, přáli jsme si ) sloveso způsobové nebo fázové + infinitiv slovesa plnovýznamového (může jít, začali jsme pracovat ) přísudek jmenný se sponou ( je veselý ) předložkový pád (do světa , pro Honzu )

Větný člen rozvitý : jeden člen je závislý a zároveň blíže určuje člen řídící vztah mezi nimi nelze obrátit závislý člen může sám být dále rozvit Náš Petr nejraději chytal ryby v tůňce za babiččinou chalupou.

Několikanásobný větný člen : složky jsou na sobě významově nezávislé, ale něco mají společného souřadné členy mohou být ve vztahu slučovacím, stupňovacím, odporovacím, vylučovacím, příčinném a důsledkovém Čekám na babičku i na dědečka. Přišel Petr, ale ne Tomáš. Půjdu do kina nebo na hřiště. Začala diskuse, ba spíše hádka.

Výrazy, které nejsou větnými členy : MLUVNICKÉ PROSTŘEDKY - předložky ( jsou vždy součástí větného členu vyjádřeného jménem, se kterým se pojí ) Stalo se to u domu ( vedle domu, blízko domu, nedaleko domu …)

spojky Čekal jsem, že už konečně přestane pršet. Buď já , nebo ty mu půjdeme pomoci. Souhlasím s tím , ale on je proti tomu. částice Kéž by se nám vrátil ! On to prý ještě neví. Čekáme už jen na Pepu.

odkazovací zájmena a příslovce ( odkazují na věty vedlejší ) Mluvil o tom , že chce jet stanovat. Začal studovat angličtinu proto, že chce vycestovat do Anglie.

2. PROSTŘEDKY, KTERÉ ZAJIŠŤUJÍ KONTAKT MEZI MLUVČÍM A POSLUCHAČEM oslovení – 5. pád Mirku, zavolej mi brzy. citoslovce Brrr, to je zima. Fuj, to je odporné.

Chtěl jsem jít na houby. Ale pak jsem si to rozmyslel. 3. NĚKTERÉ PROSTŘEDKY, KTERÉ NAVAZUJÍ NA PŘEDCHOZÍ TEXT Chtěl jsem jít na houby. Ale pak jsem si to rozmyslel. Zklamal mě. Neumí totiž držet slovo.

Použitá literatura : V. Styblík a kol. : Český jazyk pro 9. ročník ZŠ