Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Nástroje územního plánování
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Hodnocení škol a školských zařízení
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Základy veřejné správy
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejná správa – úvod.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Členění a organizace veřejné správy
Regionální školství správa, organizace
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Regionální školství správa, organizace
Studium pro školní metodiky prevence
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Veřejná správa ve školství, reforma školství
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Vzdělávací politika.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Veřejná správa ve školství
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon) vyjmenovává pravomoci zřizovatele, ředitele a školské rady Zřizovatel vydává zřizovací listinu školy; rozhoduje o.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Kvalita v sociálních službách jako proces
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
Normativní financování vztahy a souvislosti
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Demografický vývoj v okolí Prahy, kapacita ZŠ, nedostatek pedagogů
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Veřejná správa ve školství, autonomie škol – mezinárodní srovnání

Veřejná správa ve školství

MŠMT Řídí výkon státní správy Připravuje legislativní normy, odpovídá za koncepci, stav a rozvoj vzdělávací soustavy jako celku Určuje centrální vzdělávací politiku a celkovou strategii (Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy) Předkládá výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy. Určuje obsah vzdělávání (RVP) – národní program vzdělávání (politický dokument) Pravomoce v oblasti pracovněprávní (vyučovací povinnosti, předpoklady pro odbornou a pedagogickou způsobilost, ředitelé institucí, ústřední školní inspektor..) Vede rejstřík škol a školských zařízení

Působnost ÚSC Územní samosprávu ve školství vykonávají: obec, kraj. Při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení dbá obec a kraj zejména: Soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území. Dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek.

Obec Zajišťuje povinnou školní docházku Vymezuje školské obvody spádové školy Zajišťuje dopravní obslužnost (4km) Zřizuje a zrušuje MŠ, ZŠ, zařízení školního stravování. Je povinna zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením PŠD. Může zřizovat ZUŠ, školská zařízení pro zájmové zařízení,(ty, které zřizuje kraj?) Zajišťuje finanční prostředky

Kraj Povinen zajistit podmínky pro uskutečňování středního a vyššího odborného vzdělávání, vzdělávání dětí, žáků a studentů se ZP, jazykové, základní umělecké a zájmové vzdělávání.. Poskytuje finanční prostředky.. Zpracovává dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy, výroční zprávy

Příspěvková organizace x školská právnická osoba Rejstřík škol a školských zařízení x rejstřík školských právnických osob Hospodaření Majetek Tvorba fondů

Ředitel školy a školského zařízení a školská rada Rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň Vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti Zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán Stanovuje organizaci a podmínky provozu Odpovídá za použití finančních prostředků Předkládá rozbor hospodaření

Ředitel – státní správa Žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu Povinná školní docházka Přijetí k předškolnímu vzdělávání Vyřizování žádostí – odklad, přestup, změnu oboru, vyloučení…

Školská rada Zřizuje zřizovatel (počet členů, jmenování 1/3) Funkční období – 3 roky, zasedá 2 x ročně Vyjadřuje se k návrhům ŠVP Schvaluje výroční zprávu Schvaluje školní řád Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání Spolupracuje na tvorbě koncepčních záměrů rozvoje Projednává návrh rozpočtu Projednává inspekční zprávy

Autonomie škol - vývoj Rozdílný vývoj, tradice pouze v několika málo zemí (Belgie, Nizozemsko) Masové rozšíření od 90.let 20. století – spojeny s politickou otázkou demokratické participace (otevřenost vůči okolí), efektivita správy veřejných prostředků. „nová veřejná správa“ – aplikace zásad běžných v ss na řízení veřejných služeb Autonomie škol – nástroj pro zlepšování kvality vzdělávání (pedagogická autonomie) Oblasti: výuka, lidské zdroje, správa majetku a finančních prostředků.

Hlavní zásady „zákazník“ v centru aktivit Decentralizace – přenášení kompetencí na úroveň, která je nejblíže činnosti Úředníci odpovědni veřejnosti Důraz na kvalitu služeb.

Oblasti autonomie Využívání veřejných prostředků Získávání a využívání soukromých prostředků Řízení lidských zdrojů

Míra autonomie Plná autonomie – škola rozhoduje v mezích legislativy, do jejího rozhodování nezasahují externí subjekty (vyjma poradní fce) Omezená autonomie – školy při rozhodování vybírají ze souboru alternativ, jež jsou předurčeny nadřízeným orgánem, popřípadě nadřízený orgán rozhodování školy schvaluje Neautonomní – v dané oblasti nerozhodují Možné přenesení autonomie – správní orgán (orgán místní správy) si může vybrat, zda své rozhodovací pravomoci v určitých oblastech na školu přenese nebo ne.

Využívání veřejných prostředků Školy mají plnou autonomii – Belgie, Lotyšsko, Švédsko (nizozemsko, Dánsko) Školy nemají autonomii – Bulharsko, Irsko, Kypr, Rumunsko,.. Autonomie závislá na kategorii výdajů – provozní x kapitálové

Získávání prostředků ze soukromých zdrojů Autonomní – Belgie, Itálie – dary, příjmy z pronájmu, půjčky; Irsko, UK – mimo půjčky Není povoleno – Island Neautonomní – Německo,, Irsko (1), Francie (1), Kypr, Lucembursko, Autonomní v získávání, omezená volba využití…

Lidské zdroje Vyšší míra autonomie v případě nepedagogických pracovníků Důsledné vymezení autonomie vůči ředitelům škol x vůbec Autonomie škol vůči pedagogickým pracovníkům Autonomie vůči nepedagogickým pracovníkům.

Kdo ve školách rozhoduje? 3 hlavní rozhodovací instance: ředitelé škol, učitelé, řídící orgán školy Oblast financování – nejrozšířenější – ředitelé + řídící orgán Rozdíl v povaze výdajů, zdroje prostředků.

Role a struktura řídících orgánů Model 1 – zástupci školy + bezprostřední uživatelé – Belgie, Dánsko, Německo, Lucembursko (2). Model 2 – zástupci školy + uživatelé + zástupci místní správy + (širší veřejnost)

Odpovědnost za výsledky Svěřeno nadřízeným orgánům – nejčastěji prostřednictvím inspekce (dodržování hospodaření, ale i kurikulární reformy). Odpovědnost orgánům místní správy

Děkuji za pozornost.