Mgr. Michal Oblouk
rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými PŘÍSLOVCI může být: a) HOLÉ – Kůň utekl z ohrady. b) ROZVITÉ – Od včerejšího rána padal sníh. c) NĚKOLIKANÁSOBNÉ – Adam poskakoval radostně a s úsměvem.
PODSTATNÝM JMÉNEM – vraceli se do školy, za rok dostuduje, pracoval týden, modré jako pomněnky PŘÍSLOVCEM – psali rychle, světle zelený, velmi rychle, radostně poskakovat
ptáme se KDE? KAM? ODKUD? KUDY? Na zahradě zasadili strom. Šli jsme do lesa. Vrátil se z Prahy. Běžel kolem potoka.
ptáme se KDY? ODKDY? DOKDY? JAK DLOUHO? JAK ČASTO? Vrátil jsem se včera. Od pátku jsem nemocný. Vrátím se do osmi hodin. Týden jsme byli na dovolené. Denně si čistíme zuby.
ptáme se JAK? JAKÝM ZPŮSOBEM? Rychle se otočil. Pracoval pečlivě. Autobus se zvolna blížil. Mluvte zřetelně a nahlas. Utíkal jako o závod. Do školy jezdím vlakem.