Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Správní právo Pojem správního práva.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Procesy Informační proces
Hodnotový management Teorie rozhodování
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Řídící struktury.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Řídící struktury : malé a velké organizace
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Činnost veřejné správy
Činnost veřejné správy. Nejčastější členění činnosti s bezprostředními právními důsledky X činnosti organizační činnosti s bezprostředními právními důsledky.
Veřejná správa velmi významná problematika, proto nelze ponechat na smluvní volnosti právní normy upravující výkonnou státní moc = správní právo správní.
Veřejná správa – úvod.
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Správní činnosti.
Řídící struktury v organizaci
Taktická příprava Michal Lehnert.
Předmět: Řízení podniku 1
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Právní aspekty podnikání
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nákupní chování spotřebitele
Rozhodovací procesy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Veřejnosprávní činnost
Norma, právo, forma zákonů
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
ROZHODOVÁNÍ Osnova: Východiska Procesní stránka rozhodování
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Ekonomika malých a středních podniků
TVORBA STRATEGIE HARM BORGERS
Rozhodování jako manažerská funkce
Vnější a vnitřní kontrola
Strategie regionu, obce
Ing. Veronika Dostálková MBA
Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí
Právo.
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková

Rozhodování ve VS SV je vědou o rozhodování Jde o výběr mezi dvěma nebo více možnostmi v konkrétní situaci (hledisko optimalizace) Probíhá v rozhodovacím procesu Provádí je subjekt rozhodování Výsledkem je rozhodnutí

Rozhodovací systém Souhrn osobních a věcných prostředků, které se vytvářejí dočasně nebo trvale pro řešení situace Tvoří jej: 1. organizační složky systému VS 2. ti,kteří proces ovlivňují neformálně a uplatňují své zájmy 3. materiální a finanční zdroje 4. informace 5. procedurální pravidla Skládá se ze subsystémů (např. státní správa) Podle významu: - operativní systém (rozhodnutí programová) - řídící systém (rozhodnutí neprogramová) - politický systém (rozhodnutí strategická a koordinační)

Rozhodovací proces Skupina úkonů, které probíhají mezi podnětem k rozhodnutí, reakcí na něj a vedou k rozhodnutí Je promyšlený, formalizovaný a podřízený pravidlům Nejznámějším normativním předpisem je Správní řád

Fáze rozhodovacího procesu Obecné úkony: nalézání (informace, problémová analýza, výběr řešení) a provedení (prosazení, provedení, kontrola) Složité rozhodovací procesy: definice problému, systém cílů, systém opatření, omezení, celkové posouzení odborníky, rozhodnutí, provedení rozhodnutí, kontrola

Typy a modely rozhodování Podle vnějších znaků 1. podle předmětu rozhodování (stavební povolení) a podle formálních znaků (příkaz, zákaz, povolení, plán) 2. podle systémových hledisek: uvnitř systému (organizační opatření, interní pravidla), vstupní a výstupní rozhodnutí 3. podle programu (programující, programovaná)

Typy a druhy rozhodování Racionalita rozhodování: kroky jsou logicky zdůvodnitelné Je objektivní, nepoužívá se intuice, improvizace, libovůle Snaha o dosažení optima řešení a tím i rozhodnutí Problém: racionalita omezená (řešení uspokojivé)

Rozhodovací situace 1/3 Podmínky, za kterých je rozhodováno Rozhodovací optimum: jsou definovány všechny cíle, jsou známy důsledky všech alternativ řešení a hodnota alternativ je nesporná Jistota: dosažení optima, plná informovanost Riziko: jsou známy následky rozhodnutí, jejich vznik je pouze pravděpodobný, ne jednoznačný, např. živelná pohroma

Rozhodovací situace 2/3 Pravidlo minimálního rizika: spokojenost s minimálním výsledkem při největší možné jistotě Pravidlo maximálního rizika: podstoupení velkého rizika pro dosažení nejlepšího možného výsledku

Rozhodovací situace 3/3 Nejistota: nejsou známy následky rozhodnutí, nelze určit pravděpodobnost jejich vzniku Snižování nejistoty při rozhodování: nedostatek informací, určený čas, nedostatek pravomoci nebo příslušnosti, nedostatek materiálních nebo finančních prostředků

Otevřené a uzavřené rozhodovací systémy Uzavřené: nemají vstup ani výstup Otevřené: - mají systémový vstup a výstup, - dochází k interakci s okolím, výměna informací, využívání společných databází

Rozhodování jako konkretizace právní normy Deduktivní metoda Norma Interpretace (výklad) normy Podřazení skutku normě Právní následky (právní, protiprávní) Nárok (potvrzení, zamítnutí)