POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA VY-32-INOVACE-PED-308 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: paže, bariéra, defenziva, postoj
Úvodem posturika nebo také posturologie vyjadřuje způsoby držení těla pro komunikaci platí pravidlo, že postoj, který zvolíme, by měl do určité míry být v souladu s tím, jak stojí nebo sedí nás komunikační partner odrazem jeho postoje můžeme podvědomě dosáhnout většího zájmu o komunikaci s námi, jelikož jsme „naladěni na stejnou notu“ toto pravidlo je možné uplatnit např. při zkoušení studenta v kabinetě
může tak dopomoci k odstranění nervozity a napětí některé prameny tyto odrazy postojů nazývají zrcadlení, jiné poziční odezva Bariérové signály bariérové signály všech typů významně snižují množství informací pronikajících do mozku nejrozšířenější používané bariéry jsou založené paže nebo zkřížené nohy
Založené paže signalizují odmítavost, nedůvěru nebo pasivitu běžně je vídáme u lidí, kteří se ocitnou mezi neznámými osobami a všude tam, kde se cítí nejistě ve škole se můžeme s tímto postojem setkat ve chvíli, kdy žák nesouhlasí s učitelovým tvrzením a nebo „trucuje“ zaujme-li tento postoj učitel, tak snad jen v situaci, kdy „má dlouhou chvíli“ (např. žáci píší písemnou práci)
Částečná bariéra ze zkřížených paží je méně zastrašující, protože nesignalizuje tolik odmítavosti a nedůvěry jeden z názorů je, že má uklidňující účinek na svého použivatele, protože v něm vyvolává ozvěny vzpomínek z dětství, kdy se mohl držet někoho za ruku částečná bariéra může mít několik podob paže můžou být zkříženy před tělem i za zády
Zkřížené nohy jsou stejně jako zkřížené paže známkou odmítavého nebo ochranného postoje toto gesto je však nutné interpretovat velmi obezřetně lidé si často přehazují nohu přes nohu během přednášky, nebo sedí-li dlouho na určitém místě natažené zkřížené nohy můžou být také tzv.„parkovací polohou“, kdy tak člověk usedá automaticky nezávisle na dané situaci
gesto zkřížených nohou bývá občas nahrazeno tak, že dojde k ovinutí nohou kolem židle význam gesta ale zůstává stejný, vyjadřuje defenzivní postoj a navíc dodává pocit jistoty a slouží tak k upevnění vlastní pozice stání s překříženýma nohama je typické pro lidi, kteří jsou v rozpacích
Dvojitá bariéra je postoj, kdy dochází jak ke zkřížení rukou, tak překřížení nohou může vyjadřovat buď definitivní nezájem, nebo člověka, který je v úplné defenzivě
učitelé pracující se studenty ve věku dospívání by neměli opomenout, že se jedná o období velkých změn bouřlivost hormonálních a psychických změn jako by ubírala na pocitu klidu a zbavovala i postoj člověka stability a pevnosti ve stresových situacích se tato charakteristika ještě zvýrazňuje psychická citlivost a labilita jsou větší dospívající jedinec si hledá svou novou podobu a také novou podobu stability svého postoje
POUŽITÉ ZDROJE: PEASE, Allan. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 144 s. ISBN 80-7178-582-2 TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2003. 482 s. ISBN 80-7226-429-X LEWIS, David. Tajná řeč těla. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, a.s., 1995. 230 s. ISBN 80-85605-49-X BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové. 2006 Obrázky jsou použity ze soukromého archivu fotografií tvůrce DUM www.glassschool.cz