Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Advertisements

Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Review Lesson 1: Nová slova Complete the following sentences using the appropriate vocabulary words from Review Lesson 1 of Contemporary Czech by Michael.
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Eportfolio Otázka číslo 4. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Český jazyk 4.ročník Skloňování podstatných jmen rodu středního a ženského (interaktivní tabule)
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Napište srovnání Join the following pairs of sentences into one, using a comparative form. Several variants may be possible. Vzor: Miloš může nosit 10.
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Polite Commands Soften the commands according to the following pattern (that is, use the perfective future and conditional instead of the imperative forms.
Konverzace Popište někoho!. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Budoucí a minulý čas II Rewrite the following sentences in the past and future. Use the perfective if possible. Vzor: Začíná překládat román. Začal překládat.
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Song presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Possessive Adjectives Form sentences based on the following pattern, using possessive adjectives derived alternately from Jan and Jana. Vzor: Naša kniha.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
Dejte slovo do věty Rewrite the following sentences, replacing the underlined word with the word between slash marks. Remember to use the correct case.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
Lidové noviny a webové stránky. Kdo je ta dy? Kdo má domácí úkol ?
IF-clauses: jestli and counterfactuals Create sentences based on the following pattern. Vzor: udělám to/ zavolám vám Jestli to udělám, zavolám vám. Kdybych.
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Budoucí a minulý čas Rewrite the following sentences in the past and future. Use the perfective if possible. Vzor: Začíná překládat román. Začal překládat.
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Comparative Sentences Write a comparative sentence in response to the following prompt sentences. Vzor: Duke je velká univerzita. UNC je větší než Duke.
Modal Verbs Insert into the following sentences the appropriate present tense forms of the modal verbs mít, moci, muset, smět, and umět, wherever they.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Dej dvojku červeného měj hezký večer a.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Declension Practice Insert the words in parentheses into the following sentences, using the correct case. Vzor: Ten antikvariát musí být kdesi na hlavním.
JAK V NÁDHEŘE SVÉ KRÁL BUĎ VYVÝŠEN TY SÁM, The splendor of the King, clothed in majesty AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ, AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ. Let all the earth rejoice,
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Dejte slovo do věty II Translate the words in parentheses into Czech. Use the appropriate form of the word. Vzor: My žijeme v dvacátem (apartment). My.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Karle, vy jste sourozenci? Ne, bratři.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
Konverzace: Popište někoho!. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Interrogatives with ně- and ni-
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Rád by: Softening chtít sentences
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Practice with the Conditional
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Connecting Sentences with který
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Connecting Sentences with který II
Autor: Mgr. Dana Šteflová Název : VY_32_INOVACE_6A02Aj5_London
VY_32_INOVACE_19 19 Vím, co čtu IV. autor: Mgr. Jana Kobylková
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno, co víš ty.

Všechen 1. ___ moji studenti znají ___ pády.

Všechen 1. Všichni moji studenti znají všechny pády. 2. Byla jsem včera na přednášce, ale ___ jsem nerozuměla.

Všechen 1.Všichni moji studenti znají všechny pády. 2. Byla jsem včera na přednášce, ale všemu jsem nerozuměla. 3. Jindřich vypil ___ pivo—už žádné není.

Všechen 1.Všichni moji studenti znají všechny pády. 2.Byla jsem včera na přednášce, ale všemu jsem nerozuměla. 3. Jindřich vypil všechno pivo—už žádné není. 4. Na ___ otázky dávám stejnou odpověď— nevím.

Všechen 4. Na všechny otázky dávám stejnou odpově ď —nevím. 5. Mluvila jsem s Honzou a se Zlatou, ale ještě jsem nemluvila se ___ studenty.

Všechen 4. Na všechny otázky dávám stejnou odpověd—nevím. 5. Mluvila jsem s Honzou a se Zlatou, ale ještě jsem nemluvila se všemi studenty. 6. Řekněte nám, prosím, ___ co víte o dějinách českého národa.

Všechen 6. Řekněte nám, prosím, všechno co víte o dějinách českého národa. 7. Milan má špatný rukopis. Nemohli jsme číst ___ slova v jeho dopise.

Všechen 6. Řekněte nám, prosím, všechno co víte o dějinách českého národa. 7. Milan má špatný rukopis. Nemohli jsme číst všechna slova v jeho dopise. 8. ___ moje sestry pracují na univerzitě.

Všechen 6. Řekněte nám, prosím, všechno co víte o dějinách českého národa. 7. Milan má špatný rukopis. Nemohli jsme číst všechna slova v jeho dopise. 8. Všechny moje sestry pracují na univerzitě. 9. Přečetla jsem ten časopis, ale nerozuměla jsem __ slovům.

Všechen 9. Přečetla jsem ten časopis, ale nerozuměla jsem všem slovům. 10. Doufám, že je ___ u vás v pořádku.

Všechen 9. Přečetla jsem ten časopis, ale nerozuměla jsem všem slovům. 10. Doufám, že je všechno u vás v pořádku. 11. Každý den mluvíme o ___, co píšou v novinách.

Všechen 9. Přečetla jsem ten časopis, ale nerozuměla jsem všem slovům. 10.Doufám, že je všechno u vás v pořádku. 11. Každý den mluvíme o všem, co píšou v novinách. 12. Řekla jsem ___ studentům, že dneska bude zkouška, ale ___ nepřišli.

Všechen 12. Řekla jsem všem studentům, že dneska bude zkouška, ale všichni nepřišli. 13. Mám „Zločin a trest“ nejradší ze ___ románů, které napsal Dostojevský.

Všechen 12. Řekla jsem všem studentům, že dneska bude zkouška, ale všichni nepřišli. 13. Mám „Zločin a trest“ nejradší ze všech románů, které napsal Dostojevský.