Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rámcový vzdělávací program
Advertisements

NÁVRH ÚPRAVY SOUČASNÝCH OSNOV A UČEBNÍCH PLÁNŮ PRO ZUV.
Učební plán. Rámcový učební plán rámcový učební plán uvádí vzdělávací obory, ze kterých škola vytváří ve školním učebním plánu vyučovací předměty rámcový.
PT – obecná charakteristika
OSV jako samostatný předmět Mgr. Jana Trojanová koordinátorka tvorby ŠVP Gymnázium INTEGRA BRNO.
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Systém kurikulárních dokumentů
Hodnocení škol a školských zařízení
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
LUBOŠ LISNER ČELADNÁ LUBOŠ LISNER
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Výchovné a vzdělávací strategie
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Kurz terminologie ZUV … aneb od dojmů k pojmům Luboš Lisner
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Časté otázky a chyby související s tvorbou studijního zaměření Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Organizační struktura
Průřezová témata klíčových kompetencí
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
9. Tvorba individuálního plánu
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Pilot ZUŠ „Podpora činnosti základního uměleckého školství
9. Tvorba individuálního plánu
Normativní financování vztahy a souvislosti
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Organizační struktura
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání

- největší kurikulární změna v dějinách českého uměleckého školství

- PROČ?!? - existence ZUŠ v ČR – školský zákon - legalizace již probíhajících aktivit - důrazné varování před formálním vypracováním ŠVP

- vztah RVP - ŠVP - RVP – pouze rámec, minimum, které musí každá škola dodržet - PODLE RVP SE NEUČÍ!!! - podle RVP si teprve každá škola vypracuje svůj ŠVP

pojmy - jsou součástí slovníčku v RVP – zde jen ty podstatné - kurikulum - vyučovací předmět - klíčová kompetence - vzdělávací oblast - výchovné a vzdělávací strategie - společně uplatňované postupy na úrovni školy nebo uměleckého oboru, kterými jsou utvářeny a rozvíjeny klíčové kompetence žáků - forma didaktického uspořádání vzdělávacího obsahu a jeho organizačního zpracování ve školním vzdělávacím programu - je obecná, “bod“, k němuž směujeme - Kompetence k umělecké komunikaci, Kompetence osobnostně sociální, Kompetence kulturní - recepce - vnímání, akt přijetí umění (uměleckého díla) v rámci umělecké komunikace - reflexe - schopnost postihnout hlavní rysy díla na základě získaných teoretických poznatků - interpretace (a tvorba) - ztvárnění uměleckého obsahu umělcem (interpretem) - pedagogické dokumenty, které vymezují legislativní a obsahový rámec potřebný pro tvorbu školního vzdělávacího programu; základní dokument pro vzdělávání

- vzdělávací zaměření - studijní zaměření - integrované studijní zaměření - očekávaný výstup - osnovy - vzdělávací modul pojmy - jsou součástí slovníčku v RVP – zde jen ty podstatné - vzdělávací zaměření představuje dílčí celek v hudebním oboru (hra na smyčcové nástroje, hra na klávesové nástroje...) - je konkrétní, měřitelný - náplň vyučovacích předmětů = vzdělávací obsah - zaměření v příslušném uměleckém oboru na úrovni školy; vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV, nebo si jej škola v daném uměleckém oboru vytvoří; studijní zaměření obsahuje jeden nebo více vyučovacích předmětů (jazz dance, street...) - studijní zaměření vzniklé v ŠVP na základě propojení vzdělávacích obsahů dvou a více uměleckých oborů základního uměleckého vzdělávání, z nichž jeden je určen jako dominantní pro určení hodinových dotací a způsob realizace vzdělávacích obsahů (multimédia, filmová tvorba) - samostatný obsahový celek ve vzdělávacím zaměření Elektronické zpracování zvuku a zvuková tvorba

shrnutí a souvislosti nejdůležitějších pojmů stanovení konkrétních cílů a metod (= jak škola bude KK realizovat) výchovné a vzdělávací strategie klíčové kompetence umělecký obor vzdělávací zaměření (pouze v HO) studijní zaměření vyučovací předmět individuální vzdělávací plán pro žáky se spec. vzd. potřebami pro žáky mimořádně nadané učební plán studijního zaměření rámcový učební plán studijní (tématický) plán individuální studijní plán vzdělávací obsah RVP ZUV naše poznámky ŠVP RVP ZUVŠVP RVP ZUVŠVP

shrnutí a souvislosti nejdůležitějších pojmů co je obsahem studijního zaměření?učební plán = tabulka předmětů s hodinovými dotacemi osnovy předmětů v učebním plánu k tvorbě učebního plánu: vzdělávací oblastivýčet předmětů (jejich vzdělávací obsah musí pokrýt všechny vzdělávací oblasti) učební plán (= tabulka hodinových dotací předmětů vzniklá z RUP) k tvorbě osnov: očekávané výstupy vzdělávacího zaměření v HO nebo oboru (LDO, VO, TO) osnovy předmětů uvedených v tabulce UP nepovinně - charakteristika SZ - poznámky k UP a osnovám

studijní zaměření: Hra na kytaru charakteristika studijního zaměření- nemá předepsanou formu ani rozsah - nepovinný text poznámky k učebnímu plánu studijního zaměření - upřesňují tabulku – vše, co se do tabulky nevešlo - nepovinný text osnovy každého předmětu uvedeného v tabulce učebního plánu poznámky k osnovám- upřesnění – vše, co se do osnov nevešlo - nepovinný text

- trvanlivost, platnost - volnost - RVP – možnost úpravy jednou za 5 let - ŠVP – jednou za školní rok, s platností vždy od 1.září - obecná zásada - respektovat finanční možnosti školy - autoevaluace - vyhláška 15/ je velmi vhodné autoevaluaci neodbýt

- časový rámec - do – školení partnerských škol, tvorba první pracovní verze RVP - od – pilotní fáze, ověřování, psaní ŠVP na pilotních ZUŠ - od – počátek tvorby ŠVP na všech ZUŠ - od – povinnost všech ZUŠ v ČR učit podle ŠVP implementace ŠVP do praxe bude postupná - od – školení partnerských škol, tvorba pilotní verze RVP

- struktura RVP ZUV - preambule - historie uměleckého vzdělávání v českých zemích - provázanost uměleckého vzdělávání na jiné typy vzdělávání, přestože ZUV neposkytuje stupeň vzdělávání - smysl uměleckého vzdělávání – stanovuje vyšší úroveň: Žák nechodí do ZUŠ „učit se hrát na housle“, ale prostřednictvím hry na housle se učí, získává potřebné životní postoje a návyky. - cílem uměleckého vzdělávání není umělecky vzdělaný člověk, ale člověk, který je k uměleckému vzdělávání celoživotně motivován - tím pádem nám v ZUŠ půjde o výchovu vzdělaného amatéra, v druhém plánu pak o přípravu budoucích profesionálů

Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů

- struktura RVP - část B - Charakteristika a organizace základního uměleckého vzdělávání - část C - Cíle základního uměleckého vzdělávání Klíčové kompetence v základním uměleckém vzdělávání - část D – Umělecké obory - část E - Vzdělávání žáků mimořádně talentovaných - Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - Tvorba a zpracování školního vzdělávacího programu - Slovníček použitých výrazů - část A - Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro ZUV v systému kurikulárních dokumentů

- část D - jednotlivé obory - vzdělávací obsah, očekávané výstupy, pokyny, podmínky - Moduly vzdělávacího zaměření Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba - Multimédia

- Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba Vzdělávací zaměření Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba je v oblasti Hudební interpretace a tvorba uspořádán modulárně. Oblast Recepce a reflexe hudby je pak naplňována stejnými očekávanými výstupy jako u ostatních vzdělávacích zaměření. Modul A - Hra na elektronické klávesové nástroje (EKN) a jejich ovládání Modul B - Technika záznamu, zpracování a reprodukce zvuku Modul C - Tvorba hudby prostřednictvím digitálních technologií

Na úrovni ŠVP se multimediální tvorba realizuje: A) jako samostatné studijní zaměření vzniklé v rámci jednoho uměleckého oboru (např. Výtvarná a multimediální tvorba). V případě tohoto zařazení do ŠVP plníme očekávané výstupy příslušného oboru a využíváme ty hodinové dotace, které jsou pro daný obor vyčleněny rámcovým učebním plánem. B) jako integrované studijní zaměření vzniklé kombinací vzdělávacích obsahů uměleckých oborů, z nichž toto studijní zaměření vzniká. V tomto případě je nezbytné splnit očekávané výstupy zvoleného dominantního uměleckého oboru, a zároveň zařadit (integrovat) do tohoto studijního zaměření vybrané vzdělávací obsahy dalších zvolených oborů. Učební plán vychází z rámcového UP dominantního oboru. Multimediální tvorba

- Každý obor má v podkapitolách specifikace: Část D – Umělecké obory - charakteristiku, očekávané výstupy - vzdělávací obsah vzdělávacích oblastí - hudební interpretace a tvorba, recepce a reflexe hudby - výtvarná tvorba, recepce a reflexe výtvarného umění - taneční tvorba a interpretace, recepce a reflexe tanečního umění - interpretace a tvorba, recepce a reflexe - rámcový učební plán - Podmínky vzdělávání = ideální stav, ke kterému by se ZUŠ měla s podporou zřizovatele přiblížit a dále rozvíjet

charakteristika očekávané výstupy - představují závazné minimum, pod které žádný žák ZUŠ nesmí jít - je to tedy ona záruka kvality vzdělávání a to, čím se ZUŠ liší od volnočasových aktivit - je to východisko pro vypracování osnov v ŠVP – obecné poznámky k oboru - RVP ZUV stanovuje ve všech oborech povinné OV pouze pro 7.ročník I.stupně pro 4.ročník II.stupně - V HO jsou ještě definovány orientační OV pro 3.ročník I.stupně - Očekávané výstupy pro přípravné studium vytváří škola v souladu se svým ŠVP. - Výstupy pro studium pro dospělé tvoří učitel s ohledem na individuální potřeby a zaměření příslušného žáka a v souladu s ŠVP. vzdělávací oblasti - recepce, reflexe, interpretace a tvorba - je třeba jim v každém oboru detailně porozumět - budeme to potřebovat při tvorbě vyučovacích předmětů a hlavně osnov

- hudební obor – rámcový učební plán - Přípravné studium – 2 hodiny, lze snížit na 1 hodinu týdně - Základní studium I. stupně - Základní studium I.stupně – sborový zpěv

- Studium s rozšířeným počtem vyučovaných hodin - Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba (Modul A,B,C)‏ - hudební obor – rámcový učební plán

- Základní studium II. stupně - Studium pro dospělé Vzdělávací obsah studia pro dospělé, jeho způsob a forma realizace musí být v souladu s ŠVP, stanovuje je učitel na základě vzdělávacích potřeb žáka a zanese je do třídní knihy. Výuka se uskutečňuje minimálně v rozsahu jedné vyučovací hodiny týdně. - hudební obor – rámcový učební plán

vyučuje se: - individuálně hře na hudební nástroj - individuálně nebo ve skupině maximálně dvou žáků ve hře na kytaru a sólovému zpěvu - individuálně nebo ve skupině maximálně čtyř žáků hře na zobcovou flétnu a hře na elektronické klávesové nástroje - individuálně sólovému zpěvu a hře na jakýkoliv hudební nástroj v rámci studia s rozšířeným počtem vyučovacích hodin, - ve skupině maximálně dvaceti žáků u předmětů, které jsou vyučovány hromadně a vznikly na základě vzdělávací oblasti Recepce a reflexe hudby - hudební obor – závazné pokyny

- výtvarný obor – rámcový učební plán - Přípravné studium – 2 hodiny, lze snížit na 1 hodinu týdně - Základní studium I. a II.stupně - Studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin - Studium pro dospělé - nemá tabulku, použije se tabulka předchozí, individuálně navýšená o hodinovou dotaci vzhledem k potřebám žáka Vzdělávací obsah studia pro dospělé, jeho způsob a forma realizace musí být v souladu s ŠVP, stanovuje je učitel na základě vzdělávacích potřeb žáka a zanese je do třídní knihy. Výuka se uskutečňuje minimálně v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně.

- výtvarný obor – závazné pokyny Vyučuje se: - ve skupině maximálně 15 žáků v základním studiu na I. a II. stupni, - ve skupině maximálně 8 žáků ve studiu s rozšířeným počtem vyučovacích hodin na I. a II. stupni. Škola si může zvolit i jinou než týdenní formu organizace studia, přičemž celková hodinová dotace musí odpovídat týdennímu minimu.

- taneční obor – rámcový učební plán - Přípravné studium – 2 hodiny, lze snížit na 1 hodinu týdně - Základní studium I. a II.stupně - Studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin - Studium pro dospělé Vzdělávací obsah studia pro dospělé, jeho způsob a forma realizace musí být v souladu s ŠVP, stanovuje je učitel na základě vzdělávacích potřeb žáka a zanese je do třídní knihy. Výuka se uskutečňuje minimálně v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně.

- taneční obor – závazné pokyny Součástí plnohodnotné realizace vzdělávacího obsahu tanečního oboru je spolupráce s pedagogem realizujícím hudební doprovod. Vyučuje se: - ve skupině maximálně 15 žáků v přípravném studiu a v základním studiu I. a II. stupně - ve skupině maximálně 8 žáků ve studiu s rozšířeným počtem vyučovacích hodin na I. a II. stupni - ve skupině minimálně 5 žáků v tanečním souboru Škola si může zvolit i jinou než týdenní formu organizace studia, přičemž celková hodinová dotace musí odpovídat týdennímu minimu. Výuku je možné organizovat společně pro žáky I. a II. stupně základního studia, studia s rozšířeným počtem vyučovacích hodin a studia pro dospělé.

- LDO – rámcový učební plán - Přípravné studium – 2 hodiny, lze snížit na 1 hodinu týdně - Základní studium I. a II.stupně - Studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin - Studium pro dospělé Vzdělávací obsah studia pro dospělé, jeho způsob a forma realizace musí být v souladu s ŠVP, stanovuje je učitel na základě vzdělávacích potřeb žáka a zanese je do třídní knihy. Výuka se uskutečňuje minimálně v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně.

Vyučuje se: - ve skupině maximálně 10 žáků v základním studiu na I. a II. stupni při kolektivní výuce - individuálně nebo ve skupině maximálně 5 žáků v základním studiu na I. a II. stupni při individuální výuce ve skupině maximálně 5 žáků ve studiu s rozšířeným počtem vyučovacích hodin na I. a II. stupni při kolektivní výuce - individuálně nebo ve skupině 2 žáků ve studiu s rozšířeným počtem vyučovacích hodin na I. a II. stupni při individuální výuce - ve skupině minimálně 5 žáků v divadelním souboru Škola si může zvolit i jinou než týdenní formu organizace studia, přičemž celková hodinová dotace musí odpovídat týdennímu minimu. LDO – závazné pokyny

- část E - Vzdělávání žáků mimořádně nadaných - Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - zásady tvorby ŠVP - struktura ŠVP - Slovníček použitých výrazů

zásady tvorby ŠVP ŠVP vychází z konkrétních vzdělávacích záměrů školy, zohledňuje potřeby a možnosti žáků, reálné podmínky školy a má na zřeteli postavení školy v regionu i sociální prostředí, ve kterém bude vzdělávání probíhat. Při tvorbě ŠVP vychází škola z informací získaných na základě vlastního hodnocení. Ředitel školy odpovídá za vypracování ŠVP a za soulad s RVPZUV. ŠVP je součástí povinné dokumentace školy, musí být zpřístupněn veřejnosti, aby se každý zájemce mohl seznámit s jeho obsahem, nahlížet do něj, pořizovat si z něj opisy a výpisy a popřípadě požádat o kopii. Česká školní inspekce zjišťuje a hodnotí v rámci své inspekční činnosti naplnění ŠVP, jeho soulad s RVP ZUV a s právními předpisy. ŠVP může být podle potřeby inovován i přepracováván, ale vždy s platností od 1. září následujícího školního roku a veškeré změny musí být včas zveřejněny.

struktura ŠVP Identifikační údaje školy Popis školy Zaměření školy a její vize Výchovné a vzdělávací strategie Vzdělávací obsah uměleckých oborů Název oboru (identický s názvem v RVP ZUV) Studijní zaměření v daném oboru Učební plán - Tabulace učebního plánu (příp. poznámky k učebnímu plánu) - uvedení názvů příslušných vyučovacích předmětů Učební osnovy vyučovacích předmětů

struktura ŠVP Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Hodnocení žáků Platnost dokumentu

- je ke stažení na stránkách VUP ( nebo na - sekce „Ke stažení“ Definitivní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání

Děkuji za pozornost!