Analýza nabídky využití volného času ve školských zařízeních MSK Vedoucí: Dr. Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel: Ludmila Adamcová Skupina: G 562 Diplomová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Vyhodnocení dotazníkového šetření cíleného na dostupnost subjektů zajišťující dopravní výchovu na území Olomouckého kraje pro osoby se sníženou schopností.
Hodnocení ředitelů škol zřizovaných Pardubickým krajem
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Kariérové poradenství
Dům dětí a mládeže Valašské Klobouky, okres Zlín.
Vlastní hodnocení školy
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Projekty OP VK a jejich využití pro popularizaci technických oborů a zlepšení kvality vzdělávání v technických oborech.
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Vývoj registru sčítacích obvodů České republiky jako GIS řešení.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
KARTODIAGRAM je mapa s dílčími územními celky, do kterých jsou diagramy znázorněna statistická data (absolutní hodnoty!), většinou geografického charakteru.
1 Regionální a municipální informační systém RAMIS PVT, a.s., Kovanecká 30/2124, Praha 9 tel.: , fax:
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Analýza vzdělávací nabídky středních škol a vyšších odborných škol ve Zlínském kraji Řešitel – Bc.Tomáš Herman G562 Vedoucí diplomové práce – Dr.Ing.Bronislava.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Projekt: „Podpora a rozvoj služeb v sociálně vyloučených lokalitách MSK “ Moravskoslezský kraj.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Regionální a municipální informační systém RAMIS Ing. Petra Mikulecká,
Příspěvek DDM a SVČ k rozvoji mladého člověka DDM = SVČ Domy dětí a mládeže = Střediska volného času Širší smysl zájmového vzdělávání: rozvoj zájmu rozvoj.
Vytváření registru územní identifikace a adres v ČR Ministerstvo práce a sociálních věcí Odbor informatiky Mgr. Karel Lux vedoucí oddělení koncepce
Diplomová práce Dopravní dostupnost zaměstnavatelů v okrese Jeseník ve vztahu k demografickým ukazatelům Vedoucí práce: Dr.Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel:
Využití registru sčítacích obvodů ČSÚ pro lokalizaci subjektů na úřadech práce Vedoucí projektu: doc.Dr.Ing. Jiří Horák Konzultant projektu: Ing. Libor.
Webová mapová aplikace pro odbor školství MSK Bc. Michal Samiec Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných.
DIPLOMOVÁ PRÁCE Autor projektu: Bc. Pavel Kukuliač Vedoucí projektu: doc. Dr. Ing. Jiří Horák.
Analýza rozmístění a využití zvláštních škol a základních škol pro postižené děti v Moravskoslezském kraji vedoucí prj: Dr. Ing. Bronislava Horáková Bc.
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Financování regionálního školství
Návrh metodiky pro tvorbu spádových obvodů školských zařízení s využitím geoinformační podpory Zpracovala: Lucie Tomášová Vedoucí diplomové práce: Ing.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Podpora rozvoje vzdělávání v rámci ROP Střední Morava Mgr. Miroslav Gajdůšek, MBA Vedoucí Odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Olomouckého.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Soutěže talentované mládeže KURZ - FINANČNÍ ŘÍZENÍ ŠKOLY v rámci projektu ZVYŠOVÁNÍ KOMPETENCÍ VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO.
NOVÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ Porada s řediteli škol a školských zařízení 20. říjen 2011.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Ostrava, Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
místo konání: Krajský úřad Libereckého kraje
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Normativní financování vztahy a souvislosti
Ing. Stanislava Správková
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
Transkript prezentace:

Analýza nabídky využití volného času ve školských zařízeních MSK Vedoucí: Dr. Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel: Ludmila Adamcová Skupina: G 562 Diplomová práce

Úvod Tato práce je určena pro KÚ v Ostravě Tato práce je určena pro KÚ v Ostravě Téma vychází z jeho potřeb a bylo řešeno s Oddělením koncepcí a analýz na Odboru školství, mládeže a sportu. Téma vychází z jeho potřeb a bylo řešeno s Oddělením koncepcí a analýz na Odboru školství, mládeže a sportu.

Úkoly projektu Lokalizovat Domovy dětí a mládeže v MSK použitím RSO a adres vedených KÚ; Lokalizovat Domovy dětí a mládeže v MSK použitím RSO a adres vedených KÚ; Vytvořit vhodnou strukturu databáze a importovat data odboru školství, ÚIV; Vytvořit vhodnou strukturu databáze a importovat data odboru školství, ÚIV; Vytvořit vrstvu lokalizovaných středisek volného času v MSK (DDM a školní družiny a školní kluby); Vytvořit vrstvu lokalizovaných středisek volného času v MSK (DDM a školní družiny a školní kluby);

Analýza současné nabídky středisek volného času z dostupných dat Analýza současné nabídky středisek volného času z dostupných dat Vysledovat oblasti dle variability nabídek a posoudit a navrhnout případné změny; Vysledovat oblasti dle variability nabídek a posoudit a navrhnout případné změny; Charakterizovat stav využití těchto středisek. Charakterizovat stav využití těchto středisek. Úkoly projektu

Data DMÚ 25 DMÚ 25 Vrstvy správního členění : hranice obcí hranice obcí s rozšířenou působností hranice okresů Vrstva zástavby Vrstva lokalizovaných ZŠ v MSK (diplom. práce, T.Karčmář) Vrstva lokalizovaných ZŠ v MSK (diplom. práce, T.Karčmář)

Data Data ÚIV - statistická a z registru sítě škol Data ÚIV - statistická a z registru sítě škol Tabulková data KÚ v Ostravě, Odboru školství Tabulková data KÚ v Ostravě, Odboru školství - data o DDM (provozované činnosti, jejich počty, počty účastníků) - data o ZŠ ( počty družin a klubů, počty dětí ) Adresní vrstva škol v MSK Adresní vrstva škol v MSK Adresy škol vedené KÚ v Ostravě Adresy škol vedené KÚ v Ostravě

„ Volný čas “ „ Volný čas “ Volný čas je předmětem zájmu pracovníků řady pedagogických a sociálních profesí, protože představuje na jedné straně příležitost pro osobnostní a sociální rozvoj dětí a mládeže, na druhou stranu v sobě skrývá nemalá rizika. Větší prostor pro nežádoucí aktivity mající negativní vliv na osobnost dítěte. Volný čas je předmětem zájmu pracovníků řady pedagogických a sociálních profesí, protože představuje na jedné straně příležitost pro osobnostní a sociální rozvoj dětí a mládeže, na druhou stranu v sobě skrývá nemalá rizika. Větší prostor pro nežádoucí aktivity mající negativní vliv na osobnost dítěte.

Školská zařízení pro zájmové vzdělávání středisko volného času středisko volného času - dům dětí a mládeže (činnost ve více oblastech - dům dětí a mládeže (činnost ve více oblastech zájmového vzdělávání, ) zájmového vzdělávání, ) - stanice zájmových činností (zaměřená na jednu - stanice zájmových činností (zaměřená na jednu oblast zájmového vzdělávání ) oblast zájmového vzdělávání ) školní klub (přednostně pro žáky II. stupně ZŠ ) školní klub (přednostně pro žáky II. stupně ZŠ ) školní družina (pro žáky I. stupně ZŠ) školní družina (pro žáky I. stupně ZŠ)

Zřizovatelé ŠZ na území MSK Graf č.1

Volnočasové aktivity Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Příležitostná činnost - akce Příležitostná činnost - akce Prázdninová činnost - tábory Prázdninová činnost - tábory Soutěže a přehlídky Soutěže a přehlídky Výukové programy pro školy Výukové programy pro školy Kurzy Kurzy

Kritéria pro analýzy Věková skupina „školní do 15 let“ Věková skupina „školní do 15 let“ Vizualizace dat a analýzy vyjadřovat na úroveň ORP Vizualizace dat a analýzy vyjadřovat na úroveň ORP Základní školy představují střediska šk. družin a šk. klubů Základní školy představují střediska šk. družin a šk. klubů

Lokalizace DDM Lokalizace DDM K dispozici adresy vedené KÚ Ostrava K dispozici adresy vedené KÚ Ostrava K lokalizaci DDM použita data RSO, ČSÚ K lokalizaci DDM použita data RSO, ČSÚ Celkem 34 DDM Celkem 34 DDM Lokalizovány všechny Lokalizovány všechny K zobrazení použita vrstva hranic obcí s rozšířenou působností (ORP) a vrstva zástavby K zobrazení použita vrstva hranic obcí s rozšířenou působností (ORP) a vrstva zástavby

Obr. 1

Vytvoření databáze Vytvoření databáze Z dat poskytnutých KÚ byly vybrány potřebné údaje - vytvořena tabulka DDM_atributy (adresa,poskytované činnosti,počty účastníků…) Z dat poskytnutých KÚ byly vybrány potřebné údaje - vytvořena tabulka DDM_atributy (adresa,poskytované činnosti,počty účastníků…) Pro účely lokalizace DDM byla vytvořena tabulka DDM (adresa, souřadnice,…) Pro účely lokalizace DDM byla vytvořena tabulka DDM (adresa, souřadnice,…) Pro účely provádění analýz Pro účely provádění analýz Bude poskytnuta Krajskému úřadu Bude poskytnuta Krajskému úřadu

Vrstva lokalizovaných SVČ Jedná se o vrstvu všech středisek volného času (DDM i Základní školy) Jedná se o vrstvu všech středisek volného času (DDM i Základní školy) Použitá vrstva zákl.škol (diplom.práce T. Karčmář) Použitá vrstva zákl.škol (diplom.práce T. Karčmář) 452 lokalizovaných základních škol v MSK 452 lokalizovaných základních škol v MSK Zobrazeno na úroveň ORP Zobrazeno na úroveň ORP

Obr. 2

Analýza současné nabídky SVČ Dva pohledy analýzy nabídky : Dva pohledy analýzy nabídky : a) z hlediska počtu jednotlivých středisek a počtu dětí ve střediscích (oddílů) v ORP viz. Graf 2,3 a) z hlediska počtu jednotlivých středisek a počtu dětí ve střediscích (oddílů) v ORP viz. Graf 2,3

Graf č.2 Graf č.3

b) z hlediska nabízených (poskytovaných) aktivit jednotlivých DDM viz. Obr. 4 jednotlivých DDM viz. Obr. 4 -nejmenší nabídka - Turist. základna v obci Krásná (pouze akce a tábory s malým počtem těchto aktivit) -nejrozmanitější nabídka - Stanice ml. tur. a přír. v Opavě -nejvíce jsou pořádány akce, zájmové útvary -nejméně - výukové programy a kurzy Analýza současné nabídky SVČ

Obr. 4

Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Příležitostná činnost - akce Příležitostná činnost - akce Prázdninová činnost - tábory Prázdninová činnost - tábory Soutěže a přehlídky Soutěže a přehlídky Výukové programy pro školy Výukové programy pro školy Kurzy Kurzy Oblasti dle variability nabídek Oblasti dle variability nabídek

Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Příležitostná činnost - akce Příležitostná činnost - akce Prázdninová činnost - tábory Prázdninová činnost - tábory Soutěže a přehlídky Soutěže a přehlídky Výukové programy pro školy Výukové programy pro školy Kurzy Kurzy Oblasti dle variability nabídek Oblasti dle variability nabídek

Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Příležitostná činnost - akce Příležitostná činnost - akce Prázdninová činnost - tábory Prázdninová činnost - tábory Soutěže a přehlídky Soutěže a přehlídky Výukové programy pro školy Výukové programy pro školy Kurzy Kurzy Oblasti dle variability nabídek Oblasti dle variability nabídek

Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Příležitostná činnost - akce Příležitostná činnost - akce Prázdninová činnost - tábory Prázdninová činnost - tábory Soutěže a přehlídky Soutěže a přehlídky Výukové programy pro školy Výukové programy pro školy Kurzy Kurzy Oblasti dle variability nabídek Oblasti dle variability nabídek

Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Příležitostná činnost - akce Příležitostná činnost - akce Prázdninová činnost - tábory Prázdninová činnost - tábory Soutěže a přehlídky Soutěže a přehlídky Výukové programy pro školy Výukové programy pro školy Kurzy Kurzy Oblasti dle variability nabídek Oblasti dle variability nabídek

Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Pravidelná zájmová činnost - zájmové útvary Příležitostná činnost - akce Příležitostná činnost - akce Prázdninová činnost - tábory Prázdninová činnost - tábory Soutěže a přehlídky Soutěže a přehlídky Výukové programy pro školy Výukové programy pro školy Kurzy Kurzy Oblasti dle variability nabídek Oblasti dle variability nabídek

Charakteristika stavu využití SVČ Naplněnost středisek Naplněnost středisek Sledovaným faktorem - počty účastníků v pravidelných zájmových činnostech všech DDM, klubů a družin v dané ORP Sledovaným faktorem - počty účastníků v pravidelných zájmových činnostech všech DDM, klubů a družin v dané ORP Porovnáváno s celkovým počtem žáků ZŠ v dané ORP Porovnáváno s celkovým počtem žáků ZŠ v dané ORP Zvlášť DDM a kluby s družinami Zvlášť DDM a kluby s družinami Vyjádřeno kartodiagramem Vyjádřeno kartodiagramem

Obr. 5

Obr. 6

Na základě naplněnosti středisek dětmi z celkového počtu dětí ZŠ v ORP byl stanoven podíl (%) Na základě naplněnosti středisek dětmi z celkového počtu dětí ZŠ v ORP byl stanoven podíl (%) Těchto podílů bylo 22 (22 ORP) Těchto podílů bylo 22 (22 ORP) Z těchto podílů byl určen průměrný proc.podíl Z těchto podílů byl určen průměrný proc.podíl S tímto pak byly jednotlivé podíly porovnávány S tímto pak byly jednotlivé podíly porovnávány Daná ORP pak má podprůměrné využití svých středisek nebo naopak nadprůměrné a nebo má průměrné využití středisek Daná ORP pak má podprůměrné využití svých středisek nebo naopak nadprůměrné a nebo má průměrné využití středisek Charakteristika stavu využití středisek

Obr. 7

Obr. 8

Optimalizace sítě SVČ podrobné prozkoumání dostupných dat a zamyšlení se nad jejich významem a možností použití; podrobné prozkoumání dostupných dat a zamyšlení se nad jejich významem a možností použití; výsledek - z dat poskytnutých KÚ není možné provést; výsledek - z dat poskytnutých KÚ není možné provést; návrhy, na základě jakých informací by bylo možné optimalizovat; návrhy, na základě jakých informací by bylo možné optimalizovat;

Faktory: kapacita střediska - definovat samotná střediska kapacita střediska - definovat samotná střediska počet pedagogů ( počet dětí na 1 pedagoga) počet pedagogů ( počet dětí na 1 pedagoga) celkový počet dětí v dané obci, ORP, okresu - možný zdroj ČSÚ celkový počet dětí v dané obci, ORP, okresu - možný zdroj ČSÚ počet středisek volného času v dané obci, ORP, okresu počet středisek volného času v dané obci, ORP, okresu lokalita, umístění střediska - jaká je dopravní obslužnost eventuelně dostupnost - jako zdroj může být např. IDOS Jízdní řády lokalita, umístění střediska - jaká je dopravní obslužnost eventuelně dostupnost - jako zdroj může být např. IDOS Jízdní řády z jakých ZŠ docházejí děti do SVČ - uvádět samotná střediska z jakých ZŠ docházejí děti do SVČ - uvádět samotná střediska z jakých míst (obec, část obce) docházejí děti do SVČ - uvádět samotná střediska z jakých míst (obec, část obce) docházejí děti do SVČ - uvádět samotná střediska Optimalizace sítě SVČ

Možnosti optimalizace: z hlediska kapacity střediska z hlediska kapacity střediska z hlediska určení spádových oblastí DDM z hlediska určení spádových oblastí DDM z hlediska nabízených zájmových činností z hlediska nabízených zájmových činností Optimalizace sítě SVČ

Závěr V této práci bylo cílem zhodnotit současný stav ŠZ pro volný čas v MSK, z různých hledisek. Dále lokalizovat DDM v MSK. V této práci bylo cílem zhodnotit současný stav ŠZ pro volný čas v MSK, z různých hledisek. Dále lokalizovat DDM v MSK. Data poskytnutá KÚ jsou však na velmi obecné úrovni. Zdrojem těchto dat jsou výkazy. Data poskytnutá KÚ jsou však na velmi obecné úrovni. Zdrojem těchto dat jsou výkazy. Nelze provádět analýzy na potřebnou úroveň a např. již zmíněnou optimalizaci. Nelze provádět analýzy na potřebnou úroveň a např. již zmíněnou optimalizaci. KÚ v Ostravě je zřizovatel většiny SVČ v MSK a jako takový by mohl mít právo požadovat od středisek podrobnější informace. KÚ v Ostravě je zřizovatel většiny SVČ v MSK a jako takový by mohl mít právo požadovat od středisek podrobnější informace.

Zdroje Literatura : Výroční zpráva o stavu koncepce a rozvoje sítě a o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací soustavy v MSK za šk.rok 2002/2003 Výroční zpráva o stavu koncepce a rozvoje sítě a o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací soustavy v MSK za šk.rok 2002/2003 Aplikovaná kartografie I., Vít Voženílek, Olomouc 2001 Aplikovaná kartografie I., Vít Voženílek, Olomouc 2001 Tématická kartografie, Jaromír Kaňok, Ostrava 1999 Tématická kartografie, Jaromír Kaňok, Ostrava 1999 Karčmář, T.: Analýza rozmístění a využití zvláštních škol a základních škol pro postižené děti v Moravskoslezském kraji. Diplomová práce, Ostrava 2004, s.57 Karčmář, T.: Analýza rozmístění a využití zvláštních škol a základních škol pro postižené děti v Moravskoslezském kraji. Diplomová práce, Ostrava 2004, s.57

Internet Moravskoslezský kraj: Moravskoslezský kraj: Ústav pro informace ve vzdělání: Ústav pro informace ve vzdělání: Český statistický úřad: Český statistický úřad: Územně identifikační registr adres: Územně identifikační registr adres:

Děkuji za pozornost