VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Zákon č. 561/2004 Sb. Konkretizuje vyhláška MŠMT č. 15 / 2005 § 8. Poslední úprava : Vyhláška MŠMT č. 225 / 2009: „Vlastní hodnocení školy se zpracovává průběžně za období 3 školních roků“ ČŠI ČŠIzřizovatel konkrétní zodpovědný pracovník ředitel střední (základní) školy zákon 561/2004, § 12 odst. 2 ve znění pozdějších předpisů
Zaměření vlastního hodnocení školy Cíle, které si škola stanovila zejména v koncepčním záměru školy a v ŠVP, jejich reálnost a stupeň důležitosti Posouzení, jakým způsobem škola plní stanovené cíle. Oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělání zlepšit. Návrh opatření a účinnost opatření.
Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy a) podmínky ke vzdělání b) průběh vzdělávání c) podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů d) výsledky vzdělávání žáků e) řízení školy, kvalita personální práce, kvalita DVPP f) úroveň výsledků práce školy zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
podmínky ke vzdělání Formální - budova, kapacita Přijímání žáků – přijímací zkoušky Ukončování studia Koncepce školy – vize Lidské zdroje – kvalifikovanost Materiální podmínky Financování
průběh vzdělávání Charakteristika žáků Práva a povinnosti žáků Organizace vzdělávacího procesu školy Formy, metody, efektivita, pomůcky
podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů Prostředí školy – učebny Prostředí školy – učebny Lidské zázemí školy Lidské zázemí školy Vyučovací předměty Vyučovací předměty Spolupráce s rodiči – informační systém Spolupráce s rodiči – informační systém Vztahy mezi zaměstnanci Vztahy mezi zaměstnanci Výchovné poradenství Výchovné poradenství Spolupráce s regionem a okolím Spolupráce s regionem a okolím
výsledky vzdělávání žáků Hodnocení výsledků a nástroje Závěrečné zkoušky, maturity SOČOlympiády Účast v soutěžích
úroveň výsledků práce školy zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům Výsledky práce lze často hodnotit podle úspěšnosti dalšího studia absolventů nebo jejich uplatnění na trhu práce.
Závěr Vlastní hodnocení školy – tak, jak je v současné době nastavena autoevaluace školy, nevede k objektivnímu posouzení sledovaných aspektů práce školy, protože ředitele nenutí neposuzovat školu subjektivně a nevyzdvihovat především pozitivní prvky školy. Není tedy vypovídající o škole a je tedy pouhým zavádějícím, nic neříkajícím zbytečným dokumentem zatěžujícím pedagogický sbor. Děkuji za pozornost.