Mgr. Michal Oblouk.  slova ve v ě t ě spojujeme do dvojic - tvo ř í skladební dvojice  závislost v ě tných č len ů je vyjád ř ena shodou, ř ízeností.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Advertisements

Rozvíjející větné členy
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Digitální učební materiál
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Grafické znázornění věty jednoduché
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Jazykový rozbor všestranný
Přísudek a podmět Český jazyk – 7. ročník.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Mgr. Michal Oblouk.  v ě ta, která je tvo ř ena jednou skladební dvojicí  obsahuje jedno sloveso v ur č itém tvaru = jeden p ř ísudek Na nádra ž í p.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
7.třída ( sekunda) Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.01.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Český jazyk 3 Souvětí a věta.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Autor: Mgr. Hana Novotná
Rozvíjející větné členy
SLOVESNÝ ROD Český jazyk – 7. ročník.
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Oblouk

 slova ve v ě t ě spojujeme do dvojic - tvo ř í skladební dvojice  závislost v ě tných č len ů je vyjád ř ena shodou, ř ízeností nebo p ř imykáním  ZÁKLADNÍ – tvo ř í spolu základní skladební dvojici - podm ě t (Po), p ř ísudek (P ř )  ROZVÍJEJÍCÍ – blí ž e ur č ují a rozvíjí základní v ě tné č leny – p ř edm ě t (Pt), p ř íslove č né ur č ení (Pu), p ř ívlastek (Pk) a dopln ě k (D)

 n ě která slova nejsou samostatnými v ě tnými č leny nebo nejsou v ů bec v ě tnými č leny  p ř edlo ž ky – jsou p ř ipojeny ke jménu, nap ř. v Praze  sponové sloveso – se jménem, nap ř. je u č itelem (1 v ě tný č len)  slo ž ený slovesný tvar – 1 v ě tný č len, nap ř. byl by p ř išel  zvratné zájmeno – p ř i slovese, nap ř. umýval se (1 v ě tný č len)  zp ů sobová a fázová slovesa s infinitivem – 1 v ě tný č len, nap ř. chci závodit, za č al jsem závodit  spojky, č ástice a odkazovací slova – vypoušt ě jí se, nap ř. Ké ž by p ř išel zítra! Zd ů raznil to, co ho baví.  ka ž dý v ě tný č len m ůž e být HOLÝ, ROZVITÝ nebo N Ě KOLIKANÁSOBNÝ

 na v ě tném č lenu nezávisí jiný v ě tný č len Otec studuje. Navrhl letadlo. Stromy kvetou na jaře. Celá rodina. Stál překvapen.

 na v ě tném č lenu závisí/rozvíjí ho další v ě tný č len Šikovný otec dobře studuje. Zkoušel různé tvary letadel. Mluví dokonale česky. Úžasně pilný v ě dec. Stál úplně překvapen.

 skládá se z více č len ů, které mají stejné postavení ve stavb ě v ě ty  č leny ozna č ují r ů zné jevy, pat ř í však do jedné významové ř ady – bývají spojeny spojkami  výrazy odd ě lujeme č árkami – č árka se zpravidla nepíše p ř ed spojkami A, I, ANI, NEBO Voda se vzdouvala, čeřila a pěnila. Pavel s Jirkou šli hrát kopanou. Zabýval se vědou a technikou. Pálí shora i zdola. Vynikající a vyhlášený v ě dec. Cítil se sám, ale spokojen.