Rozhodovací procesy
Rozhodovací procesy lze chápat jako procesy řešení rozhodovacích problémů s více variantami řešení. Dekompozice rozhodovacího procesu: ANALÝZA NÁVRH ŘEŠENÍ VOLBA ŘEŠENÍ KONTROLA VÝSLEDKŮ
Administrativní model rozhodování model deskriptivní Disponuje omezený rozsah informací Omezené schopnosti řešit rozhodovací problémy Nestanovuje všechny varianty Hledá variantu dostatečně dobrou Jak probíhají reálné rozhodovací procesy
Koncepty manažerských funkcí Typické činnosti, které by měl manažer v procesu své řídící práce účelně a účinně řešit. Plánování - planning Organizování - organizing Personální zajištění - staffing Vedení lidí - leading Kontrola - controlling
Skupinové rozhodování Podílejí se komise týmy specifické skupiny odborníků aj. To se týká především neprogramovatelných problémů, které vyžadují odborné znalosti z různých oborů, které může mít jeden člověk jenom stěží.
Výhody Při určování cílů Stanovení alternativních řešení lepší uplatnění většího množství znalostí Stanovení alternativních řešení zaručuje širší pojetí řešení z hlediska různých funkčních oblastí Hodnocení alternativních řešení díky týmovému přístupu zahrnuje více hledisek
Písemná dokumentace
Hodnota Forma Čas, jednoetapové, víceetapové úkoly Dostupnost Přehlednost Podklad pro analýzy Dokumentace, průkaznost Čas, jednoetapové, víceetapové úkoly Dostupnost
Přínosy Informování Systematičnost Koordinace Přístupy účastníků Podíl na rozhodování Zpětná vazba
Nedostatky Není stanoven cíl Není stanoven program Nevyhodnocené předchozí úkoly Nepřipravené podklady pro jednání Nekvalitní zápisy Porady bez zápisu
Utváření výkonnostního klimatu v organizaci Formální pravidla řízení Závazné postupy Řízení procesů Uplatnění jednotlivých technik Zvýšení efektivnosti
Plán porad Strukturalizace úkolů Priority Časový harmonogram Distribuce materiálů předem Řešení náročných úkolů Kvalita vstupních analýz
Plán porad (struktura) Datum porady Obsah Odpovědnost Příprava materiálu T předložení
Příprava porady Pravidelné porady Nepravidelné porady Plán porad Pevná struktura porad Operativní koordinace Distribuce materiálů Nepravidelné porady Podrobná pozvánka Zajištění materiálů
Zápisy Doslovný zápis Zápis základních myšlenek Věcný zápis Zápis o výsledku a závěrech Rychlý zápis
Strukturovaný zápis Datum, prezence Stabilní struktura zápisu: 1.0. plány Obsah, zodpovědnost, termíny (KT, T) 2.0. personalistika 3.0. mzdy 4.0. daně
Manažerská rozhodnutí z porad Zadání úkolů: V zápise z porady Příkazem manažera Protokolárním zápisem
Cíle Standardizovat postupy Zjednodušit a zlepšit procesy Začlenit do systému Lépe řešit změny Podpora řízení kvality procesů