Matematika v předškolním vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce Co nabízíme ve šk. roce MATEMATIKA Kroužek matematických.
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Strukturované učení PROJEKT EU
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Taktická příprava Michal Lehnert.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
Učitel. jeden ze základních činitelů výchovně vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, který je spoluzodpovědný za: přípravu,
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Zora Syslová Hradec Králové, 2012
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ANEB PŘÍPRAVA DO ŠKOLY
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Činnostní učení matematice v pojetí Tvořivé školy Mgr. Čeněk Rosecký Sdružení učitelů a škol se základním vzděláváním Tvořivá škola, o. s. „Vše vlastními.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
VESELÉ SPORTOVNÍ POČÍTÁNÍ PŘEDMATEMATICKÁ GRAMOTNOST.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kameny Příroda kolem nás.
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rozhledna Marta Strnadová.
Hrášek – počítání kuliček
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_73
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Medvídek se ptá: „Kdepak bydlí….. ?“
ČTENÍ JE ZÁBAVA CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Brzy budu školákem Nad – pod - vedle.
Vývoj motýla Vnímání.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
ČTENÍ JE ZÁBAVA CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Recyklace plastu PŘÍRODA.
Matematické vzdělávání podle stupňů
Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace
KOLEKTIVNÍ SPORTY MATEMATIKA.
Ochrana životního prostředí
Pokročilé metody speciální pedagogiky
Bylinková zahrádka IV. – Počítání
EXOTICKÁ ZVÍŘÁTKA – skládání obrázků
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Jak uhlík přišel na svět
Sázíme brambory do řádku
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Matematika v předškolním vzdělávání 23. 9. 2011

Má být matematika v předškolním vzdělávání?

Vytváření a rozvíjení předmatematických představ vytváření podnětných situací, ve kterých se aktivit zúčastní motivované dítě, ke kterému přistupujeme s respektováním jeho postupně se rozvíjející osobnosti dominantu tvoří hra doplněná aktivitami typickými pro denní režim mizí akcent na hromadnost bezpodmínečná povinnost. Pro práci učitele: diagnostika + znalost oboru (matematika)

Předmatematické představy Prolínají téměř všemi aktivitami, váží se jak na běžný život dítěte, tak na ostatní činnosti, např. jazykové, tělesné, estetické apod. Tři oblasti: dětské metody řešení problémů propedeutika aritmetiky propedeutika geometrie

Vstup do školy Žák umí určit a vymodelovat zadaný počet předmětů, dovede porovnávat kvantity (i bez počítání), ví, že přidáním/ubráním se kvantity zvětší/zmenší, někdy dovede tuto zkušenost i kvantifikovat, má zkušenosti se spojováním částí v celek a oddělováním části od celku, orientuje se v prostoru i v rovině, rozpoznává geometrické tvary a manipuluje s nimi.

Test SELMO Označ křížkem nejvyšší dům

Test SELMO Označ křížkem nejvyšší dům 99 %

Vybarvi kroužek s číslem 5

Vybarvi kroužek s číslem 5 98%

Dej do kroužku další číslo

Dej do kroužku další číslo 42 %

Vybarvi 9 koleček

Vybarvi 9 koleček 85 %

Kolik dohromady?

Kolik dohromady? 59%

Kolik zbylo?

Kolik zbylo? 43 %

Kompetence k učení Dítě ukončující předškolní vzdělávání soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí

Kompetence k učení Dítě ukončující předškolní vzdělávání soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí

Kompetence k řešení problémů Dítě ukončující předškolní vzdělávání všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu

Kompetence k řešení problémů Dítě ukončující předškolní vzdělávání všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu

Co se dítě naučí chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.) chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi apod.), elementární časové pojmy (teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro,