Strategický rámec změn pro rok 2012 Materiál pro schůzi vedení dne 15. 6. 2011 F. Ježek 11. 6. 2011 Aktualizace dlouhodobého záměru ZČU na rok 2012 a rozvojové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Dlouhodobé záměry, výroční zprávy a hodnocení činnosti F. Ježek Komise pro strategie a rozvoj 15. června 2006.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Hodnocení škol a školských zařízení
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROK 2012 A DALŠÍ Seminář k výpočtům limitů přepočteného počtu studentů vstupujících do financování.
vlastní hodnocení školy
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Podpora rozvoje veřejných vysokých škol: od projektů k rozvojovým plánům Petr Černikovský
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Využívání Evropského sociálního fondu v oblasti vzdělávání v letech Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Schola Nova, Praha
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Příprava OP VVV – PO VŠ Adam KRČÁL Skupina pro výzkum a vysoké školství MŠMT 08/02/2013.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Systém zajišťování kvality na UK
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Bc. Magdalena Zábranská
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Institucionální akreditace
Institucionální program
Transkript prezentace:

Strategický rámec změn pro rok 2012 Materiál pro schůzi vedení dne F. Ježek Aktualizace dlouhodobého záměru ZČU na rok 2012 a rozvojové programy 1

Obsah  A DZ MŠMT na rok 2012  Vyhlášení rozvojových programů na rok 2012  Ukazatele strategie – Essex, rektor Večerek, ZČU  Klíčová strategická rozhodnutí vedení  Věcný a časový rozpis přípravy A DZ

A DZ MŠMT na rok 2012 MŠMT doporučuje zaměření na tyto oblasti: 1.Diverzifikace institucí a studijních programů a)využít Aktualizaci ke specifikaci (případně redefinici) poslání a operacionalizaci strategických priorit dlouhodobého záměru vysoké školy; b)vyhodnocovat uplatnění absolventů a budoucí požadavky trhu práce na absolventy různých úrovní a oborů vzdělání; c)rozlišovat akademickou a profesní profilaci konkrétních studijních programů v návaznosti na poslání vysoké školy; d)v podmínkách výzkumně orientovaných univerzitních vysokých škol definovat a rozvíjet integrující směry výzkumné činnosti. 3

A DZ MŠMT na rok Zajišťování kvality ve vysokém školství a)rozvíjet systémy vnitřního hodnocení kvality s důrazem na zajišťování kvality studijních programů prostřednictvím výstupů z učení a na podpůrné činnosti (např. poradenství); b)využívat (popř. upravit) kreditový systém vysoké školy v souladu s pravidly implementace Evropského systému pro akumulaci a převod kreditů (ECTS) obsaženými v dokumentu Evropské komise „ECTS User´s Guide“; c)vytvářet podmínky pro rozvoj pedagogických dovedností zejména u studentů doktorských studijních programů a mladých akademických pracovníků. 4

A DZ MŠMT na rok Personální politika a)přijmout vnitřní strategie rozvoje lidských zdrojů vymezující zejména zásady personální politiky ve vztahu k akademickým pracovníkům nad rámec habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem (včetně systematické podpory osobního rozvoje a růstu, mezinárodní i vnitrostátní intersektorální mobility a reintegrace); b)hledat mechanismy důstojného zařazení odborníků z praxe do akademických komunit prostřednictvím kariérních řádů; c)přistoupit k Evropské Chartě pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků, a to zejména s ohledem na význam těchto dokumentů v připravovaném 8. rámcovém programu Evropského společenství pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace. 5

A DZ MŠMT na rok Internacionalizace a)podporovat mobilitu studentů a akademických pracovníků i z vlastních zdrojů; b)zaměřit se na kvalitu a obsah zahraničních pobytů studentů i akademických pracovníků; c)vytvářet mezinárodní prostředí na vysoké škole; d)rozvíjet bilaterální i multilaterální spolupráci se zahraničními institucemi, a to i formou uskutečňování joint degree programů; e)zapojovat se do programů EU na podporu mezinárodní spolupráce; f)ucházet se o udělení ECTS a DS Labels jako ocenění důvěryhodného partnera pro zahraniční spolupráci. 6

A DZ MŠMT na rok Celoživotní vzdělávání a prostupnost a)vytvářet systémová pravidla pro uznávání předchozího studia, případně také předchozího (neformálního) učení; b)rozvoj poskytování (a podpora vytváření sítě) programů celoživotního vzdělávání zaměřených na zvyšování odborné kvalifikace na základě poptávky v regionu (na relevantním trhu práce). 7

A DZ MŠMT na rok Studující se speciálními vzdělávacími potřebami a)implementovat standardy služeb poskytovaných studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. 8

A DZ MŠMT na rok Posilování zpětnovazebních mechanismů a)podle okolností rozvíjet další mechanismy zpětné vazby ze strany veřejnosti (odborné praxe), zejména v oblasti vytváření, uskutečňování a hodnocení studijních programů. 9

A DZ MŠMT na rok Změna pojetí decentralizovaných rozvojových programů a)připravit varianty vývoje vysoké školy s ohledem na očekávaný počet studentů v následujících pěti letech; b)stanovit si a s ministerstvem projednat institucionální rozvojový plán se sledovatelnými ukazateli výkonu; c)předkládat údaje o naplňování rozvojových plánů k hodnocení správní radě, jejíž stanovisko si ministerstvo vyžádá. 10

A DZ MŠMT na rok Snižování studijní neúspěšnosti a)systematicky monitorovat studijní neúspěšnost v jednotlivých studijních programech a rozvíjet opatření vedoucí k jejímu snižování při zachování kvality výstupů z učení (zejména rozvoj odpovídajících forem a metod vzdělávání, poradenství). 11

A DZ MŠMT na rok Integrace kapacit a)MŠMT podpoří integraci kapacit na regionální bázi nebo na bázi celostátních sítí s cílem efektivnější spolupráce institucí obdobného nebo doplňujícího se oborového zaměření a dosahování synergií při plnění společných úkolů. 12

Priority MŠMT Prioritní oblastPrioritaNástroje Kvalita a relevance Diverzifikace institucí a studijních programů Zásady a pravidla financování veřejných vysokých škol v roce 2012: zvýraznění výkonových a kvalitativních parametrů Institucionální rozvojové plány veřejných vysokých škol OP VK Zajišťování kvality ve vysokém školství Novelizace vyhlášky č. 42/1999 Sb. o obsahu žádosti o akreditaci studijního programu: zavedení národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání Personální politika VŠ Institucionální rozvojové plány veřejných vysokých škol Novelizace vyhlášky č. 42/1999 Sb. o obsahu žádosti o akreditaci studijního programu: institut garanta studijního programu Otevřenost Celoživotní vzdělávání a prostupnost OP VK (prioritní osa 2 a 3); OP LZZ; Institucionální rozvojové plány veřejných vysokých škol Mezinárodní spolupráce Komunitární programy EU, OP VK a další mobilitní programy (Aktion, CEEPUS III apod.); Rozvojové programy; vlastní prostředky vysokých škol Studující se speciálními vzdělávacími potřebami Zásady a pravidla financování veřejných vysokých škol v roce 2012: systémová podpora vzdělávání studujících se speciálními vzdělávacími potřebami Posilování zpětnovazebních mechanismů Doporučení osnovy výroční zprávy o činnosti a výroční zprávy o hospodaření vysokých škol; Koordinace a metodická podpora správních rad při hodnocení činností veřejných vysokých škol Efektivita a financování Snižování studijní neúspěšnostiInstitucionální rozvojové plány veřejných vysokých škol Integrace kapacitCentralizované rozvojové programy; OP VK; OP VaVpI 13

Vyhlášení rozvojových programů na rok 2012 Stanovení limitu 1.Přepočtený počet studentů vstupujících do výpočtu příspěvku ze státního rozpočtu podle ukazatele A k násobný průměrným koeficientem ekonomické náročnosti (normativní počet studentů). Váha ukazatele při výpočtu – 25 %. 2.Přepočtený počet studentů vstupujících do výpočtu příspěvku ze státního rozpočtu podle ukazatele A k Váha ukazatele při výpočtu – 25 %. 3.Vážený počet profesorů a docentů přepočítaný a vážený za poslední tři roky (váha profesora je přitom stanovena na 2,5 a váha docenta na 1,5), zdrojem dat je statistika ÚIV. Údaje posledních tří let jsou váženy v poměru 5:3:2. Váha ukazatele při výpočtu – 20 %. 14

Vyhlášení rozvojových programů na rok Počet akademických pracovníků (bez profesorů a docentů), vážený průměr za poslední 3 roky (v poměru 5:3:2). Zdrojem dat je statistika ÚIV. Váha ukazatele při výpočtu – 10%. 5.Vážený průměr pobytů studentů vyjíždějících do zahraničí ze školy v rámci mobilitních programů, z nichž každý trval alespoň 30 dní včetně dnů výjezdu a návratu, měřené v počtu dnů, které spadaly do následujících období: od do , od do a od do ; vážený průměr za poslední tři roky. Váha ukazatele při výpočtu – 10%. 6.Vážený průměr pobytů studentů přijíždějících ze zahraničí na školu v rámci mobilitních programů, z nichž každý trval alespoň 30 dní včetně dnů výjezdu a návratu, měřené v počtu dnů, které spadaly do následujících období: od do , od do a od do ; vážený průměr za poslední tři roky. Váha ukazatele při výpočtu – 10%. 15

Centralizované projekty 1. Program na podporu vzájemné spolupráce vysokých škol  podpora sdílení kapacit a vytváření sítí vysokých škol v České republice. 2. Program na podporu vzájemné spolupráce tuzemských a zahraničních vysokých škol  podpora vytváření společných studijních programů;  podpora alternativních forem mobility studentů. 3. Program na podporu otevřenosti vysokých škol  podpora zvyšování a rozšiřování úrovně poskytování nabídky poradenských služeb studentům vysokých škol a podpora rozvoje poradenských služeb pro uchazeče o studium v rámci celoživotního vzdělávání podle ustanovení § 60 zákona o vysokých školách;  podpora služeb pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami;  podpora vnitrostátních mobilit. 16

Centralizované projekty 4. Program pro vyrovnávání příležitostí pro vysoké školy se sídlem na území hlavního města Prahy 17

Institucionální rozvojový plán Institucionální rozvojový plán vysoké školy bude obsahovat zejména:  popis konkrétních cílů, které se vysoká škola zavazuje dosáhnout v roce 2012, a jejich návaznost na dlouhodobý záměr vysoké školy 2011 – 2015, resp. na jeho aktualizaci pro rok 2012;  popis relevantních ukazatelů výkonu, jejichž prostřednictvím lze doložit míru naplňování rozvojového plánu (ukazatele mohou být kvantitativní i kvalitativní), a způsob/aktivity vedoucí k jejich dosažení;  výchozí (2011) a cílové (jichž vysoká škola hodlá dosáhnout k datu ) hodnoty příslušných ukazatelů výkonu;  poměr investičních a neinvestičních požadovaných finančních prostředků. 18

Institucionální rozvojový plán Institucionální rozvojový plán vysoké školy bude obsahovat zejména:  popis konkrétních cílů, které se vysoká škola zavazuje dosáhnout v roce 2012, a jejich návaznost na dlouhodobý záměr vysoké školy 2011 – 2015, resp. na jeho aktualizaci pro rok 2012;  popis relevantních ukazatelů výkonu, jejichž prostřednictvím lze doložit míru naplňování rozvojového plánu (ukazatele mohou být kvantitativní i kvalitativní), a způsob/aktivity vedoucí k jejich dosažení;  výchozí (2011) a cílové (jichž vysoká škola hodlá dosáhnout k datu ) hodnoty příslušných ukazatelů výkonu;  poměr investičních a neinvestičních požadovaných finančních prostředků. 19

Institucionální rozvojový plán  Vyhodnocení naplňování institucionálního rozvojového plánu provádí vysoká škola v rámci přípravy výroční zprávy o činnosti a v rámci hodnocení činnosti vysoké školy podle zákona o vysokých školách. Ministerstvo vyzve správní rady vysokých škol, aby se výslovně vyjádřily k naplnění institucionálních rozvojových plánů; vyjádření správní rady bude zasláno ministerstvu společně s výroční zprávou o činnosti vysoké školy za rok  Pokud vysoká škola nenaplní alespoň 75 % zvolených ukazatelů výkonu, bude jí v následujícím roce krácena finanční alokace na institucionální rozvojový plán až o 5%. 20

Ukazatele  Rektor Večerek Přiložený článek a prezentace.  Univerzita Essex  ZČU, DZ 2011 – 2015 DZ str

Klíčová rozhodnutí vedení  Charakter univerzity - rektorka  Varianty vývoje počtu studentů – PR-P  Ukazatele výkonu v počtu cca 40, stav 2011 a očekávaný stav k – všichni, strukturu navrhne PR-R  Podpořené centralizované projekty - PR-R 22

Časový harmonogram  Úvodní informace – PR-R –  Struktura aktualizace DZ ZČU na rok 2012 – PR-R –  Rozdělení úkolů – rektorka –  Centralizované projekty – PR-R –  Návrh ukazatelů výkonu – všichni –  Odevzdání podkladů za jednotlivé rezorty – všichni –  První verze A DZ a institucionálního rozvojového plánu – PR-R –

Časový harmonogram  Projednání s děkany – PR-R – do  Projednání se členy vědecké rady a správní rady – rektorka – do  Shromáždění a kontrola centralizovaných projektů – do  Schválení v akademickém senátu - rektorka – do  Předání na MŠMT – PR-R – do