Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
FÁZE ŽIVOTA.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rozdíly mezi osobnostmi
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Ontogeneze člověka:.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Socializace Kejřová.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhPsychologie TémaPsychologie Tematická oblastPsychologie NázevVývojová psychologie -ontogeneze lidské psychiky AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkŘíjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník AnotacePřehled vývojových období v životě člověka od početí po smrt Přínos/cílové kompetenceZískání základních informací o utváření psychiky v ontogenezi člověka VY_32_INOVACE_54_20

Ontogeneze lidské psychiky Ontogeneze - vývoj člověka jako jedince Fylogeneze - vývoj člověka jako druhu Proces socializace - proces zařazení do společnosti Proces individualizace - uvědomování si sama sebe Zákonitosti vývoje : 1/ nepřetržitost 2/ nerovnoměrnost v některých fázích vývoje: akcelerace - zrychlení vývoje retardace - zpomalení vývoje 3/ stadiální 4/ harmonicky rozvinutý jedinec

STÁDIA VÝVOJE OSOBNOSTI období (od oplodnění do porodu) 1) Prenatální období (od oplodnění do porodu) a) stadium EMBRYONÁLNÍ ( měsíc )  od početí ( střet mužské spermie a ženského vajíčka)  oplozené vajíčko (zygota) do konce 1. týdne  embryo (zárodek) 2. týden - 8. týden b) stádium FETÁLNÍ ( PLODOVÉ ) ( měsíc)   nejvyšší stupeň akcelerace   možná poškození   poslední měsíc plod vnímá --- podmíněné reflexy

Kojenecké období (období novorozence) Novorozenec - do 6 týdnů chování založeno na základě nepodmíněných reflexů tvorba prvních podmíněných reflexů reakce na hlas matky impulsivní, bezprostřední, nevědomé chování

Kojenecké období (období kojence) Kojenec - 6 týdnů- 1 rok senzomotorický vývoj - akcelerace, na konci lokomoce zvedne hlavu, otáčí se z břicha na záda, leze, sedí první kroky senzitivní vývoj – vnímání, cucá,  ruka - pusa - oko intelekt - předřečové období - nemluví, vydává zvuky ( g, hr) emocionální - vědomě se směje sociální - rozpozná hlas matky, aktivně navazuje komunikaci Dostatek podnětů z vnějšího okolí!

Batolecí období Batole ( 1- 3 roky)  mladší batolecí období roky  starší batolecí období roky senzomotrika - lokomoce, přelézá, chodí do schodů činnost ruky lateralita- dominantní, submisivní hemisféra problémy s udržením rovnováhy, koordinace pohybů vnímání - slyší, vidí, zrakové vady,..smysly v pořádku? hry, básnička, rytmus, představivost, zvědavost konstruktivní a destruktivní hry námětové hry ( hra na někoho, něco) sociální vztahy - vazba na rodiče, rodinu, nejvíc přejímá role rodičů, sociální učení, prarodiče

Předškolní věk ( let ) uznávat jinou autoritu Potřeba uznávat jinou autoritu než rodiče. Hrubá motorika - obratné, šikovné dítě ( jízda na kole), krátkodobější zaměstnání ( 0,5 hodiny), střídání zaměstnání. Jemná motorika - ruce ( dominantní), vyhraněná lateralita pozor: při přeučování - koktavost. Intelekt - vývoj řeči - sykavky, osvojení pojmů, fantazie. Hry- konstruktivní ( lego), kolektivní ( vlastní pravidla ). Rodina - období druhého dětství ( v klidu). Do I. třídy - počítání 2,3, zaváže si tkaničky, řeč. Sociální vývoj Sociální vývoj   osvojení si pravidel chování   schopnost se obléci, svléci, barvy, příbor   ovládání citových reakcí

Mladší školní věk Mladší školní věk (prepubescence 6 – 11 let ) Nástup dítěte do školy Nástup dítěte do školy 1. třída - 1. třída - rozvoj senzomotoriky, koordinace, technika sportu, jemná motorika, problémy s většími obrazci číst (syntéza), dyslexie, dysgrafie paměť ( mechanická), před pubertou abstrakce, chápání souvislostí, konkrétní učení fantazie x realita podněty z rodiny, obrázkové knížky Sociálně: Sociálně: potřeba se podobati, tendence být s ostatními (konformní) zájmové činnosti ( sport ) // vytváření postoje k sobě samému //

Puberta (pubescence let) Start Start - pohlavní hormony- na první pohled- sekundární pohlavní znaky. Motorika - koordinace porušena nárůstem, nechce malovat postavy.. „krize dětské kresby.“ Vnímání - celková labilita (nevyrovnanost), impulsivnost, střídání nálad, problém ovládání. Intelekt - logika, abstrakce, dedukce, konkretizace, indukce, změna mechanické paměti na logickou, fantazie. Obrací se do sebe Obrací se do sebe, denní snění, vnitřní svět ( sen, realitu-nemusí rozpoznat). Kritika druhých, sebekritika - ještě není reálný obraz sama sebe, problémy s autoritou problémy s autoritou (rodiče). Sociální - vrstevnické skupiny, zájem o opačné pohlaví.

Adolescence Adolescence ( postpubescence let) Snaha postarat se sám o sebe. Snaha postarat se sám o sebe. Biologický růst a vývoj pomalu končí: Biologický růst a vývoj pomalu končí: návrat ke koordinaci pohybů návrat ke koordinaci pohybů reprodukční schopnost reprodukční schopnost Psychika - osamostatňování, individualizace, pomalý Psychika - osamostatňování, individualizace, pomalý konec vlivu rodiny. konec vlivu rodiny. ukončení profesního vývoje, 1. zaměstnání ukončení profesního vývoje, 1. zaměstnání udělat dojem udělat dojem Intelekt - vrcholné racionální schopnosti, ale chybějí Intelekt - vrcholné racionální schopnosti, ale chybějí zkušenosti. zkušenosti. Sociální - navazování partnerských, přátelských vztahů. Sociální - navazování partnerských, přátelských vztahů.

Mecítmo ( dospělost let) a) Raná: 20 – 30 let, budování stálého pracovního poměru, místa, postavení partnerský vztah, zakládání rodin ( dnes odložení…) b) Střední: 30 – 45 let, konflikty s dětmi profesní, kariérní nárůst, změnit zaměstnání stabilizace sítě soc. kontaktů (přátelství, známosti) orientace na prožitky c) Pozdní: 45 – 60 let, děti opouští rodinu, krize středního věku pouze 2. partner práce, prestižní místo je zdrojem uspokojení

Stáří Stáří ( , 90 let) Toto období života studuje gerontopsychologie odchod do důchodu odchod do důchodu existencionální problém, řešení domácích situací existencionální problém, řešení domácích situací ztráta životního partnera, choroby ztráta životního partnera, choroby různí se ve vypořádání se s nemocí různí se ve vypořádání se s nemocí předávání zkušeností předávání zkušeností smrt smrt vysoké stáří nad 75 let vysoké stáří nad 75 let kmetský věk nad 90 let kmetský věk nad 90 let

Pokus se odpovědět Co rozumíš pod pojmem gerontopsychologie? Popiš prenatální vývoj? Pokus se objasnit fetální období ve vývoji člověka Co si představuješ pod pojmem – krize středního věku?

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press 1993