Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-16 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Osobnost a její vlastnosti, etapy vývoje osobnosti I Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Podstata osobnosti a vývojové etapy Klíčová slova osobnost, já, vývoj jedince Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, H/01 Elektrikář, H/01 Instalatér Ročník I. Typická věková skupina let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost 4,98 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu

2 OSOBNOST A JEJÍ VLASTNOSTI, ETAPY VÝVOJE OSOBNOSTI I

3 Osobnost osobností se člověk stává (dále se vyvíjí) nenarodí se jí
s pojmem osobnost se můžeme setkat: ve společenském posuzování významu jedince: ( známý vědec, literát, zástupce firmy, důležitý politik, umělec, sportovec, osoba s kriminální minulostí…) posuzování z psychologického hlediska: ( jako spojení částí – psychické, biologické a sociální )

4 Člověk se stává osobností vlivem okolního prostředí
základní vliv na jedince má rodina novorozenec je pouhou živočišnou bytostí (má stejné potřeby jako jiní živočichové, oslabené instinkty, zcela závislý na okolí) prostředkem komunikace jsou zvuky ( vyjadřující spokojenost, nespokojenost, potřebu něčeho základního ) uspokojování: dostatku potravy, vyměšování, klidné prostředí, hygiena, přiměřená teplota prostředí, spánek v dostatečné míře, pocit jistoty a bezpečí…

5 Období do jednoho roku života jedince ( kojenec )
při pláči a jiném upozornění nastupuje reakce uspokojení potřeby zjišťování tělového já ( spojeno s vymezením známého prostoru: co je místem, kde leží, spí, odpočívá, kam až sahá ) uvědomování si svého těla, končetin, možnost něco uchopit, sevřít, přitáhnout… rozlišování toho, co již není vlastním tělem a je součástí okolí sociální já uvědomění si své existence v rámci konkrétního sociálního prostředí

6 Do jednoho roku života jedinec dokáže:
zná okolní prostředí rozezná důležité osoby vyvíjí se mentálně a pohybově dochází k celkovému růstu začíná si uvědomovat situace a jednání s tím spojené poznává předměty a jejich použití začíná postupně verbálně komunikovat spojuje slova a obsah pojmů…

7 Období od jednoho do tří let věku
Zásadní změny: vývoj pohybu rozšiřování jednoduché slovní zásoby spojování slov do krátkých vět slovní vyjadřování se dále rozvíjí vliv na rozvoj rozumové stánky vytvářené osobnosti začátek používání pojmu já hra je základním prvkem vývoje napodobování vede k dalšímu poznávání zjišťování toho, co se smí, nesmí, je zakázané, dovolené - schopnost se vciťovat do situace, role, činnosti…

8 Období do tří let věku: důležité pro rozvoj motoriky
uvědomování si své pozice v sociálním prostředí je členem rodiny a dalších skupin podílí se na aktivitách druhých začíná vnímat rozlišování toho, kým je (dívka, chlapec) spojení souvislostí a pohled na svět tomu odpovídající způsoby jednání hry, sportovní aktivity…

9 Předškolní věk ( období od tří do šesti let věku)
další rozvoj motoriky pokračující tělesný růst schopnost se přizpůsobovat situacím vnímání a přijímání různých sociálních rolí schopnost se vcítit do pocitu druhých rozvoj smyslového vnímání a racionálního jednání Mladší školní věk ( 6 až 11 let věku) zásadní změna v životním jednání začátek povinností učení je základní činností rozvoj spolupráce v rámci skupiny

10 Starší školní věk ( 11 až 15 let)
počátek puberty změny tělesné a psychické vyrovnávání se sám se sebou hledání se v konfliktu s okolím Adolescence (většinou od 15 do 22 let věku) změna ve školském prostředí příprava do možného profesního života vznik opakujících se a zanikajících vztahů příprava na vlastní aktivní ekonomický a rodinný život

11 Dospělost ( kolem 22 let až 60 let věku)
Tzv. raná dospělost – do 35 let: ekonomická samostatnost a počátek pracovní aktivity vytvoření vlastních partnerských vztahů samostatné jednání a rozhodování Střední dospělost - 35 až 45 let: dospívání dětí - možná krize Pozdní dospělost – 45 až 60 let věku: odchod dětí( tzv. prázdné hnízdo) pokračující možnost tvůrčího života případné změny zdravotního stavu Stáří – od 60 let věku: - doznívání ekonomické aktivity - ochabování fyzických sil - vyrovnávání se se situací


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google