AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: čin, jednání, komunikace, postoj KOMUNIKACE ČINEM VY-32-INOVACE-PED-315
Komunikace činem vyjadřuje náš způsob jednání zahrnuje to, co se dělá a jak se to dělá naše činy mohou někdy potvrzovat to, co říkáme, někdy tomu tak ale není jestliže někdo slíbí, že bude v danou dobu na určitém místě a na schůzku se bez omluvy nedostaví, něco tím o sobě sděluje v pedagogické komunikaci se jedná především o postoje učitelů k žákům a k výchovným situacím
žáci velice citlivě vnímají učitelovy postoje vůči např. lži, nepřipravenosti, podvodu a především jeho důslednost v řešení těchto situací každý učitelův čin také vyjadřuje jeho celkový postoj ke škole jako instituci komunikační čin žáka může mít za určitých okolností podobu sdělení o tom, jaký je jeho aktuální vztah ke škole, k vyučovacímu předmětu, k učiteli, k učení žák např. nosí nebo nenosí domácí úkoly, ve škole provádí činnosti pečlivě, nebo je odbývá
musíme však upozornit, že komunikaci činem je nutné interpretovat velmi opatrně záleží na kontextu, v němž se čin odehrál, na situacích, které mu předcházely, na vzájemných vztazích jednajících osob. z jednoho případu nelze unáhleně vyvozovat dalekosáhlé závěry
POUŽITÉ ZDROJE: MAREŠ, Jiří et al. Učitelovo pojetí výuky. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, s. ISBN X MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, s. ISBN MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1.vyd. Praha: SPN, s. ISBN BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové. 2006