Alternativní a augmentativní komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Strukturované učení PROJEKT EU
BLISS SYSTÉM .
Alternativní a augmentativní komunikace, ranná péče
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Komunikace.
KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI A VEDNÍ TÝMŮ Obecná část pro vedoucí pracovníky společností Ing. Rudolf Pánek, CSc. ABC Professional
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Komunikace sluchově postižených
Alternativní a augmentativní komunikace
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Alternativní a augmentativní komunikace
Specifické poruchy školních dovedností
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Dítě se sluchovým postižením
Modely mentální retardace
Vývojová dysfázie.
= prostředek lidské komunikace
Speciální pedagogika Obecná speciální pedagogika.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální čtení.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Narušená komunikační schopnost
Sociálně aktivizační služby
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Alternativní a augmentativní komunikace Členění AAK Formy a prostředky AAK

komunikační kompetence Komunikace Komunikace: Sociální interakce Jazykové jednání Obrazové prostředky komunikace: Slovní Neslovní Předpoklad úspěšné komunikace komunikační kompetence

Komunikační kompetence Soubor všech znalostí, které umožňují mluvčímu, aby mohl komunikovat v určitém kulturním společenství. Znalost jazyka (jazyková kompetence) Znalost, jak užívat jazyk

Řeč Nejdůležitější nástroj komunikace Konkrétní projev jazyka Jako prostředky využívá mluvené nebo znakové jazyky Mluvená řeč je základním komunikačním prostředkem majoritní intaktní společnosti Má velký význam pro rozvoj inteligence a celé osobnosti

Narušení schopnosti komunikovat mluvenou řečí Postižení řečových svalů Sekundární projev Sluchové postižení Mozková mrtvice Opožděný vývoj Mentální postižení Kombinované postižení Komunikační uzavřenost Narušení schopnosti komunikovat Komunikační bariéra

Narušení schopnosti komunikovat mluvenou řečí Nutnost zajištění takového komunikačního systému, který umožní vyjadřovat pocity a potřeby člověka ve vztahu k okolí = Úkol pedagogů a rodičů

Cíl AAK Možnost účinného dorozumívání se Možnost reagovat na okolí Kompenzace postižené řečové funkce Rozvoj dovedností, které směřují k procesu osvojování jazyka jako nástroje pro rozvoj myšlení

Augmentativní a alternativní komunikace Agmentativní systémy komunikace Augmentare = rozšiřovat Podporují již existující, ale pro běžné dorozumívání nedostatečné komunikační schopnosti Alternativní komunikační systémy Používají se jako náhrada mluvené řeči

Augmentativní a alternativní komunikace Dělení: Dynamické (prstové abecedy, znakové systémy, makaton, tadoma, cuee speech) Statické (systém Bliss, piktogramy)

Augmentativní a alternativní komunikace Výhody: snižují tendenci k pasivitě dětí, které mají speciální potřeby Zvyšují zapojení dětí a jejich pečovatelů do činnosti Napomáhají rozvoji kognitivních jazykových dovedností Umožňují dětem samostatně se rozhodovat Rozšiřují možnosti pro komunikaci dětí, které mají speciální potřeby Umožňují všem aktivně se zapojovat do konverzace

Augmentativní a alternativní komunikace Nevýhody: Společensky méně využitelné než mluvená řeč Vzbuzují pozornost veřejnosti Obava rodičů, že používání alternativního systému bude odvádět děti od snahy mluvit Časové zpoždění skutečného používání alternativního systému pro vyjadřování

Augmentativní a alternativní komunikace Klasifikace: Systémy, které nevyžadují pomůcky (unaided) Systémy, které vyžadují pomůcky (aided) Netechnické (low tech) Technické (high tech)