Alternativní a augmentativní komunikace Členění AAK Formy a prostředky AAK
komunikační kompetence Komunikace Komunikace: Sociální interakce Jazykové jednání Obrazové prostředky komunikace: Slovní Neslovní Předpoklad úspěšné komunikace komunikační kompetence
Komunikační kompetence Soubor všech znalostí, které umožňují mluvčímu, aby mohl komunikovat v určitém kulturním společenství. Znalost jazyka (jazyková kompetence) Znalost, jak užívat jazyk
Řeč Nejdůležitější nástroj komunikace Konkrétní projev jazyka Jako prostředky využívá mluvené nebo znakové jazyky Mluvená řeč je základním komunikačním prostředkem majoritní intaktní společnosti Má velký význam pro rozvoj inteligence a celé osobnosti
Narušení schopnosti komunikovat mluvenou řečí Postižení řečových svalů Sekundární projev Sluchové postižení Mozková mrtvice Opožděný vývoj Mentální postižení Kombinované postižení Komunikační uzavřenost Narušení schopnosti komunikovat Komunikační bariéra
Narušení schopnosti komunikovat mluvenou řečí Nutnost zajištění takového komunikačního systému, který umožní vyjadřovat pocity a potřeby člověka ve vztahu k okolí = Úkol pedagogů a rodičů
Cíl AAK Možnost účinného dorozumívání se Možnost reagovat na okolí Kompenzace postižené řečové funkce Rozvoj dovedností, které směřují k procesu osvojování jazyka jako nástroje pro rozvoj myšlení
Augmentativní a alternativní komunikace Agmentativní systémy komunikace Augmentare = rozšiřovat Podporují již existující, ale pro běžné dorozumívání nedostatečné komunikační schopnosti Alternativní komunikační systémy Používají se jako náhrada mluvené řeči
Augmentativní a alternativní komunikace Dělení: Dynamické (prstové abecedy, znakové systémy, makaton, tadoma, cuee speech) Statické (systém Bliss, piktogramy)
Augmentativní a alternativní komunikace Výhody: snižují tendenci k pasivitě dětí, které mají speciální potřeby Zvyšují zapojení dětí a jejich pečovatelů do činnosti Napomáhají rozvoji kognitivních jazykových dovedností Umožňují dětem samostatně se rozhodovat Rozšiřují možnosti pro komunikaci dětí, které mají speciální potřeby Umožňují všem aktivně se zapojovat do konverzace
Augmentativní a alternativní komunikace Nevýhody: Společensky méně využitelné než mluvená řeč Vzbuzují pozornost veřejnosti Obava rodičů, že používání alternativního systému bude odvádět děti od snahy mluvit Časové zpoždění skutečného používání alternativního systému pro vyjadřování
Augmentativní a alternativní komunikace Klasifikace: Systémy, které nevyžadují pomůcky (unaided) Systémy, které vyžadují pomůcky (aided) Netechnické (low tech) Technické (high tech)