Slovesa modální a fázová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
Shoda přísudku s podmětem 1
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Procvičujeme větné členy 2
Procvičujeme tvary sloves
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Modální- způsobová slovesa
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Přívlastek shodný a neshodný
Shoda přísudku s podmětem 2
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Konverzace: Který měsíc se vám líbí a proč?. Kolja 3 Otázky a film.
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Přísudek Zpracovala: Mgr
Tvarosloví – slovesa 3 Střední odborná škola Otrokovice
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
Příčestí trpné Český jazyk 2. stupeň ZŠ 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Od Boha radost 1. Od Boha radost, radost, radost, radost, v srdíčku mám, v srdíčku mám, v srdíčku mám. Od Boha radost, radost, radost, radost, v srdíčku.
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Ahoj! Tak jsem slyšel, že chceš studovat na gymplu? Ano, rád bych, ale mám strach z přijímacích zkoušek z matiky!
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Čím bych chtěl být až, vyrostu?
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Opakujeme vedlejší věty 1
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police n. M.,
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Slovesa modální a fázová Český jazyk 2. stupeň ZŠ Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_13_Slovesa modální a fázová

Přísudek Najdu určité sloveso a mám buď celý přísudek nebo jeho část Kdy to může být jen část? sloveso sponové být bývat stát se stávat se

Ještě dvě řady sloves se naučíme modální (způsobová) moct (moci), muset, smět, chtít, mít fázová začít, přestat, zůstat moci, muset, smět, chtít, mít začít, přestat, zůstat

Napiš čísla vět, kde takové sloveso je. Pracujte lépe. Snažím se pracovat co nejlépe. Mohla bys zavřít dveře? Napsal jsem dopis. Chtěl bych vám poděkovat. Pracujte lépe. Snažím se pracovat co nejlépe. Mohla bys zavřít dveře? Napsal jsem dopis. Chtěl bych vám poděkovat. moci, muset, smět, chtít, mít začít, přestat, zůstat

Když najdu modální a fázové sloveso moci, muset, smět, chtít, mít začít, přestat, zůstat

Když najdu modální a fázové sloveso Modální a fázové sloveso hledá infinitiv modální a fázové sloveso infinitiv dohromady tvoří přísudek

PŘÍSUDEK moci infinitiv muset smět chtít mít začít přestat zůstat

Vyhledej přísudky Mohla bys napsat dopis? Kdo chce dnes pracovat na zahradě? Každý musí dostat příležitost. Vy nesmíte teď odejít. Máme uvařit oběd? Mohla bys napsat dopis? Kdo chce dnes pracovat na zahradě? Každý musí dostat příležitost. Vy nesmíte teď odejít. Máme uvařit oběd?

Vyhledej přísudky Měl chuť na dort. Chtěla bych novou knihu. Mám z tebe radost. Měl chuť na dort. Chtěla bych novou knihu. Mám z tebe radost. Nezapomeň, že modální sloveso se spojuje jen s infinitivem!

Zopakuj si modální a fázová slovesa. Jsou v těchto větách? Toužil spatřit Alpy. Rozhodl se studovat gymnázium. podtrhni přísudky

Podtrhni přísudek a urči druh Tělocvična se musí brzy opravit. Mohli byste uklidit ten pokoj? Ohniště přestávalo pomalu doutnat. Hlídač uslyšel plakat dítě. Měli jsme z toho velkou radost. Tělocvična se musí brzy opravit. Mohli byste uklidit ten pokoj? Ohniště přestávalo pomalu doutnat. Hlídač uslyšel plakat dítě. Měli jsme z toho velkou radost.

Úkol Dobře se naučit slovesa modální a fázová Utvořit tři věty jednoduché, v nichž bude sloveso modální nebo fázové s infinitivem, přísudek podtrhnout.