VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Vedlejší věta předmětná
Doplněk a vedlejší věta doplňková
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
Spojky.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_08.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_737_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_364_Věta příslovečná AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Podmětná a přísudková věta
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Autor: Martina Pijáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Zdeňka.
Zájmena II VY_32_INOVACE_03-09 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Grafické znázornění souvětí
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-26 Ročník:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní větné členy - podmět
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Základní větné členy – přísudek
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Vedlejší věty příčinné, podmínkové, účelové, přípustkové Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Prohlubující učivo o vedlejších větách Vedlejší věty příčinné, podmínkové, účelové, přípustkové

Souvětí podřadné Vedlejší věty příčinné, podmínkové, účelové, přípustkové

Vedlejší věty příslovečné účelové Nakreslil mi obrázek pro radost. Proč, za jakým účelem mi nakreslil obrázek? Nakreslil mi obrázek, abych měla radost. VV příslovečná účelová, abych Účel vyjadřuje, čeho se má v budoucnu dějem dosáhnout. Nakreslil mi obrázek pro radost. Proč, za jakým účelem mi nakreslil obrázek? Nakreslil mi obrázek, abych měla radost. VV příslovečná účelová, abych Účel vyjadřuje, čeho se má v budoucnu dějem dosáhnout. Pu účelu 1VH 2VV Spojky: aby, abychom, ať Spojky: aby, abychom, ať

Vedlejší věty příslovečné příčinné Letiště kvůli sopečnému popelu ve vzduchu nepřijímalo. Proč nepřijímalo letiště? Letiště nepřijímalo, protože ve vzduchu byl popel ze sopky., protože Pu příčiny 1VH 2VV příslovečná příčinná Spojky: protože, že, poněvadž, jelikož Spojky: protože, že, poněvadž, jelikož

Vedlejší věty příslovečné podmínkové Při špatném počasí prázdniny nestojí za nic. Za jakých podmínek? Jestliže je špatné počasí, prázdniny nestojí za nic. Jestliže, Pu podmínky 1VV 2VH příslovečná podmínková Spojky: -li, jestliže, pakliže, kdyby, když Spojky: -li, jestliže, pakliže, kdyby, když

VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ PŘÍPUSTKOVÉ I přes prosby rodičů odjel na dlouhou dobu do ciziny. I přes co odjel? Přestože ho rodiče prosili, odjel na dlouhou dobu do ciziny. Přestože, Pu přípustky 1VV 2VH příslovečná přípustková Spojky: ač, ačkoli, třeba, třebaže, přestože, i kdyby, i když Spojky: ač, ačkoli, třeba, třebaže, přestože, i kdyby, i když

Podtrhni VV a urči druhy příslovečných vět Ačkoli silně pršelo, hráli jsme celodenní hru. Šel na poštu, aby si vyzvedl peníze. Nemluvil se mnou, protože se zlobil. Jestliže ti to nedoporučí, lékaře nemůžeš závodit. Pavel to udělal, poněvadž byl nerozvážný. Jitrocelový sirup se používá, aby zmírnil kašel. Protože bylo špatné počasí, letadlo ztratilo orientaci. př. přípustková př. účelová př. příčinná př. podmínková př. příčinná př. účelová př. příčinná

Podtrhni VV a urči druhy příslovečných vět Jestliže to neřekneš, nikdo ti nepomůže. Vašek to zvládl, jelikož byl šikovný. Uklidili jsme hřiště, abychom mohli hrát. Přestože byla zima, šli jsme ven. přípustková účelová příčinná podmínková

Najdi a nahraď Pu přípustky vedlejší větou. I přes silný liják jsme zvládli celodenní výlet. Přestože silně pršelo, zvládli jsme celodenní výlet. Bratr je přes své mládí významný znalec. Přestože je bratr mladý, je významný znalec. Navzdory žízni jsme vydrželi do konce. Ačkoli jsme měli žízeň, vydrželi jsme do konce. Přes zákaz úřadu tam vznikla černá skládka. Třebaže to úřad zakázal, vznikla tam černá skládka.

Urči, o jaké spojky se jedná. ačkoli jakmile jestliže aby třebaže i když protože přípustková časová podmínková účelová přípustková příčinná

Přiřaď spojku. přípustková příčinnápodmínková účelová protože ačkoli jestliže aby poněvadž přestože

Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ Havlíčkův Brod : Alter, s. ISBN HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, s. ISBN HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ Havlíčkův Brod : Alter, s. ISBN HAUSER, Přemysl; STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk : Cvičebnice pro 9.ročník základních škol. Praha : Fortuna, s. ISBN