Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Charakteristiky zvuku – výška Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák na základě obrázku pochopí pojem frekvence – žák pochopí, jak souvisí frekvence s výškou tónu Datum: Autor:
METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák porozumí pojmu frekvence – žák vysvětlí, čím se liší dva tóny různé výsšky Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– v práci jsou použity pouze vlastní materiály
Zvuk – charakteristiky Zvukovou vlnu si můžeme znázornit jako sinusoidu. Vznikne časovým rozvinutím kmitavého pohybu (pro představu: necháme kreslit hmotný bod na pružině). Vznikne harmonická vlna, kterou charakterizuje: a) vlnová délka – λ [m] …. vzdálenost mezi dvěma místy ve stejné fázi (výchylce) b) frekvence – f [Hz] …. kolikrát se děj zopakuje za 1 s …. Hz – Hertz [čti: herc], 1 Hz = 1 s -1 …. orchestr ladí podle a 1 = 440 Hz
Zvuk – charakteristiky Výška tónu – čím větší frekvence, tím vyšší tón – děj se za 0,01 s zopakuje 2× – frekvence 200 Hz – nižší tón – děj se za 0,01 s zopakuje 6× – frekvence 600 Hz – vyšší tón
Zvuk – charakteristiky – výška Úkol č. 6: Poslechni si tři následující ukázky a ke každé přiřaď odpovídající grafické i slovní vyjádření. Nejnižší tónGraf AUkázka 1 Střední tónGraf BUkázka 2 Nejvyšší tónGraf CUkázka 3 Pro zvídavé: Ano, je tu chyták!