Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logopedické pexeso M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Advertisements

Příklady vztahů mezi populacemi
Biotické a abiotické faktory
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické podmínky života
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Puzzle – jehličnaté stromy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Pesticidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Průšová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Mravenec lesní Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Monika Schejbalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Ekosystém přirozený a umělý
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Cizorodé látky v potravním řetězci
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Příroda ČR – přirozené ekosystémy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
VYBER, CO NA OBRÁZEK NEPATŘÍ. ŘEKNI PROČ.
Ekosystém lesa a rybníka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Přírodní vědy DUM 2 SPOLEČENSTVA ORGANISMŮ A POPULACE
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Získávání energie pro život
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
KRAJINA KOLEM NÁS A JEJÍ VYUŽITÍ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PUZZLE M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
KVARTETO – hláska R Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých a záporných čísel
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel.
Transkript prezentace:

Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Populační hustota Populace je skupina jedinců stejného druhu, žijící v určitém místě ve stejnou dobu (kapři v jednom rybníku, srnky v jednom lese, smrky v jednom lese atd.). Počet jedinců žijících v dané populaci určuje populační hustotu. Některé populace mají malý počet jedinců (nízkou populační hustotu). Například velké šelmy, ohrožené druhy apod. Jiné mohou mít obrovský počet jedinců (vysokou populační hustotu). Například hmyz, prvoci apod.

Populační hustota Hustota populace se mění v závislosti na podmínkách prostředí, nejvíce ji ovlivňuje: množství potravy klimatické podmínky přirození nepřátelé (predátoři) konkurence lidská činnost

Přemnožení populace Jestliže má populace dostatek potravy, vhodné klimatické podmínky a chybí přirození nepřátelé, dochází k přemnožení populace. Každá přemnožená populace v prostředí škodí! Například kůrovec ve smrkovém lese, mandelinka bramborová v porostech brambor, srnci a jeleni v lese apod.

Vztahy mezi populacemi Vztahy mohou být záporné (populace se omezují): a) Konkurence – omezují se tím, že mají stejné nebo podobné nároky na prostředí (sumci a štiky – živí se stejnou potravou, tráva a sazenice stromku – omezují se v přístupu ke světlu apod.). b) Predace – jedna populace se živí jinou populací (štika a plotice, pavouk a moucha, poštolka a myš, králík a tráva apod.).

c) Parazitismus – paraziti žijí na povrchu (vnější parazitismus) nebo uvnitř těla (vnitřní parazitismus) určitého hostitele, z něhož získávají potravu (klíště a kočka, mšice a rybíz, tasemnice a prase, škrkavka a pes apod.).

Vztahy mezi populacemi Vztahy mohou být kladné (jedna populace je užitečná druhé populaci nebo jsou si užitečné navzájem): Symbióza – jedním z nejdokonalejších příkladů je lišejník (kde v jednom těle spolu žijí zelené řasy a houby, řasy zajišťují fotosyntézu, houby příjem vody a živin) mravenci a mšice (mšice produkují sladkou medovici, mravenci ji konzumují a za to mšice brání) volavky a nosorožci (zbavují tlustokožce od parazitů na kůži) včely a rostliny (bez včel by se mnohé rostliny nemohly rozmnožovat) apod.

Konkurence v přístupu ke světlu

Predace

Symbióza

Biologická rovnováha Vztahy mezi populacemi jsou velice důležité pro udržování přírodní (biologické) rovnováhy. Narušení rovnováhy může způsobit třeba přemnožení některého druhu (králíci v Austrálii), ale i vymizení určitého druhu (pronásledování dravců a šelem). Vždy to vede k poškození prostředí a k hospodářským ztrátám. Například chemizací prostředí a jeho změnami vymizely z naší přírody téměř koroptve, to vede následně k přemnožení mandelinky bramborové.

Test Co je to populace? Uveď dva příklady druhů organismů z naší přírody, jejichž populace bývají velmi početné a naopak málo početné. Co nejvíce ovlivňuje kolísání hustoty populace? Jak přemnožení srnci a jeleni mohou poškozovat les? Uveď dva příklady konkurence, predace, parazitismu a symbiózy.

Řešení testu Populace je skupina jedinců stejného druhu, žijící v určitém místě ve stejnou dobu. velmi početné – mandelinka bramborová, komáři, potkani, sinice apod. málo početné – orel mořský, sokol stěhovavý, medvěd hnědý, rys ostrovid apod. množství potravy, klimatické podmínky, predátoři, konkurence, lidská činnost okusem stromků

5. konkurence – štika a sumec; káně a poštolka; jelen a srnec; sazenice stromku a tráva apod. predace – štika a plotice; pavouk a moucha; káně a myš, srnec a tráva apod. parazitismus – klíště a kočka, mšice a rybíz, tasemnice a prase, škrkavka a pes symbióza – řasa a houba v těle lišejníku, mravenec a mšice, volavka a nosorožec, sasanka a krab apod.

Zdroje KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 103 s. ISBN 80-716-8902-5. Str. 8. S Molteno. [online]. [cit. 2013-07-16]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pine_seedlings_from_commercial_plantations_growing_into_surrounding_Fynbos._Newlands_Cape_Town.JPG?uselang=cs> Str. 9. Aktron. [online]. [cit. 2013-07-16]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chy%C5%88ava,_Mal%C3%A9_P%C5%99%C3%ADlepy,_B%C5%99ezov%C3%A1,_pavouk_a_jeho_ob%C4%9B%C5%A5.JPG?uselang=cs> Str. 10. Huhulenik. [online]. [cit. 2013-07-16]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lichen_in_Hrebenec_(3).jpg?uselang=c>