Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
příspěvková organizace Autor: Mgr. Jitka Stehlíková Název: VY_32_INOVACE_12_PRIRODOPIS_VZTAHY_MEZI_ORANISMY Téma: vztahy mezi organismy, potravní řetězec Název sady: Přírodopis Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2 Anotace Cílová skupina: žáci 9. ročníku praktické školy
Inovace: interaktivní způsob výuky Druh pracovního materiálu: výkladová prezentace Pomůcky: ITC Žáci se seznamují se vztahy mezi organismy z pohledu potravních vztahů. Na začátku je potravní pyramida – rozkladači, producenti, konzumenti. Čím se jednotlivé stupně pyramidy živí a jakou mají v přírodě funkci. Aktivizující část je šibenice, rozdělování organismů do kategorií a vymýšlení vlastních potravních řetězců. Ve druhé části prezentace se žáci seznámí s typy jednotlivých vztahů mezi organismy. V této části je vhodná diskuze - příklady z běžného života, atd.

3 Potravní vztahy Konzumenti třetí třídy (vrcholoví predátoři)
konzumenti druhé třídy (masožravci) konzumenti první třídy (býložravci) producenti rozkladači

4 Producenti Zelené rostliny a sinice
Vytváří sami živiny – dochází k ději, který se nazývá __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ F O T O S Y N T É Z A A B C Č D E F G H I J K L M N O P R Ř S Š T U V X Y Z Ž

5 Konzumenti neumí si vytvářet živiny, musí je přijímat z potravy
živočichové podle potrav dělíme na býložravce masožravce všežravce

6 Rozkladači rozkládají mrtvá těla organismů na jednodušší látky
nejčastěji bakterie a houby

7 Potravní řetězec V moři Na souši

8 Opakování Zařaď správně následující organismy Rozkladači Producenti
LIŠKA, HŘIB, FIALKA, MRAVENEC, BŘÍZA, BAKTERIE, LÍSKA, KÁNĚ, VÁCLAVKA, JETEL, VLK, ČLOVĚK, MUCHOMŮRKA, KOPŘIVA, BUK, BAŽANT Rozkladači hřib bakterie václavka muchomůrka Producenti fialka bříza líska jetel kopřiva Konzumenti liška mravenec káně vlk člověk bažant

9 Konkurence X Soupeří mezi sebou o potravu

10 Predace Vztah lovce a kořisti

11 Symbióza Soužití 2 organismů Přináší oběma užitek

12 Parazitismus Klíště obecné Veš dětská Komár pisklavý Tasemnice Blecha
Zákožka svrabová

13 Parasitismus Jeden organismus využívá ten druhý Má výhodu Škodí mu to

14 Vše citováno [ ] Potravní pyramida - fotosyntéza - kočka - kůň - medvěd - bakterie - houby - potravní řetězec -

15 potravní řetězec moře - http://www. teepek
potravní řetězec moře - jpg? Sýkora jpg/800px-Parus_major_Luc_Viatour.jpg Vrabec px-House_sparrowIII.jpg barakuda px-Barracuda_with_prey.jpg predace pavouk - ug.jpg/627px-Marpissa.muscosa.with.bug.jpg klaun a sasanka - Heteractis_magnifica_(Sea_anemone).jpg lišejník –

16 lišejník nákres http://upload. wikimedia
lišejník nákres hlízkovité bakterie tasemnice - klíště - komár - veš - zákožka svrabová - blecha -

17 jmelí - detail http://upload. wikimedia
jmelí - detail jmelí – strom


Stáhnout ppt "Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,"

Podobné prezentace


Reklamy Google