Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů"— Transkript prezentace:

1 Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k tématu vztahů ve společenstvech organismů. Obsahuje stručný popis a příklady s obrázky jak vztahů pozitivních, tak negativních. Velká část prezentace je věnována potravním řetězcům. K prezentaci je možné využít pracovní list se stejným názvem. Autor:Mgr. Lenka Knotková Jazyk:Čeština Očekávaný výstup: Informovanost o vztazích v přírodě, pozitivních a negativních s několika příklady potravních řetězců. Posílení vztahu a odpovědnosti přírodě, ochrana přírody. Procvičení čtenářské gramotnosti. Speciální vzdělávací potřeby: PC Klíčová slova: vztahy – společenstvo – potravní řetězec Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání speciální – druhý stupeň Typická věková skupina: let Celková velikost: 3,71 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

3 Společenstvo organismů
je skupina organismů žijících na jednom místě Např. bakterie, rostliny a zvířata žijící na louce u Jordánu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

4 Mezi organismy ve společenstvu jsou vztahy, které udržují společenstvo v rovnováze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

5 Vztahy ve společenstvu: 1. neutrální – 2. pozitivní – 3. negativní
1. Neutrální vztahy organismy se nijak neovlivňují každý si žije po svém např. motýl a žížala na louce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

6 2. Pozitivní vztahy Prospěšné soužití – organismy si vzájemně pomáhají, např. zebra má lepší čich a cítí lvy mnohem dříve než pštros. Tím, že zebra uteče, varuje pštrosa před nebezpečím. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

7 2. Pozitivní vztahy Nezbytné pro jeden druh, druhý není poškozen – např. hyeny potřebují zbytky potravy po lvech, lvům to nevadí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

8 2. Pozitivní vztahy Symbióza – nezbytné a trvalé soužití dvou různých organismů – např. květiny a včely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

9 3. Negativní vztahy = neprospěšné soužití
Soupeření - o potravu, území (např. větší rak bahenní vytlačuje menšího raka říčního) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

10 3. Negativní vztahy Vztah dravec – kořist
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

11 3. Negativní vztahy Parazitismus – parazit žije na úkor hostitele – poškozuje ho, může ho nakazit nemocí a tak ho zabít, např. klíště a zajíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

12 Potravní řetězec = vztah kořisti a lovce (predátora) kořist predátor
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

13 Celý potravní řetězec by vypadal takto:
Ovce sní trávu. Vlk sní ovci. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

14 Potravních řetězců je velké množství. Tady je několik příkladů:
Housenka sní listy stromu. Housenku sní myš. Sova sní myš. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

15 Potravní řetězec v rybníku:
Malý korýš sní řasu. Malá rybka sní korýše. Štika sní malou rybu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

16 Potravní řetězce jsou ve skutečnosti velmi složité.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

17 Rozkladný potravní řetězec:
Zvíře zemře. Jeho tělo je potravou pro některý hmyz a zároveň půdní bakterie. Hmyz sní ptáci. Půdní bakterie vytvoří z mrtvého těla a půdy úrodný humus. Z humusu vyroste tráva. Tráva je potravou pro zvířata a vše jde do kola. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

18 Potravní řetězec navazuje na rozkladný:
V přírodě nevzniká žádný odpad, vše je zpracováno!!! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

19 Zásahem člověka dochází často k. narušení rovnováhy ve
Zásahem člověka dochází často k narušení rovnováhy ve společenstvech organismů. Např. vysazení vyder a jejich ochrana způsobila jejich přemnožení. Vydry loví hodně malých ryb, ty pak chybí jako potrava dravým rybám a vodnímu ptactvu. Mrtvá těla ryb kazí vodu v rybníkách, může dojít k dalším úhynům. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

20 Člověk musí být zodpovědný za své chování a přirozené vztahy ve společenstvech nenarušovat!
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

21 Zdroj: Klipart AUTOR NEUVEDEN. eplantscience.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: . AUTOR NEUVEDEN. mojlov.sk [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN. adventure.howstuffworks.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN. bigelow.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: < AUTOR NEUVEDEN.  [cit ]. Dostupný na WWW: < public/Kor%C3%BD%C5%A1i%20Ni%C5%BE%C5%A1%C3%AD%20Perloo%C4%8Dky%20hrotnatka.jp g> Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).


Stáhnout ppt "Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů"

Podobné prezentace


Reklamy Google