Hodnocení a klasifikace při výuce F na ZŠ Jiří Tesař.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Advertisements

Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Maturita 2015.
Diagnostika ve sportovních hrách
Didaktické prostředky
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
(komentovaný přehled)
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Spektrum didaktických stylů
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Rozhodovací procesy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Pedagogická diagnostika
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Úloha kritérií a škál v modelu kvalitní školy
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Poradenský proces Plánování akce. Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného problému Vypracování jednoho nebo více řešení diagnostikovaného.
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
aneb Assessment Centre a Development Centre
Didaktické metody Androdidaktika.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
 odborně posuzovat, rozhodovat, označovat, soudit  „proces soustavného poznávání a posuzování žáka, založený na zjišťování, zaznamenávání, posuzování.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Pedagogická diagnostika
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝZNAM DEMONSTRAČNÍHO POKUSU VE VÝUCE CHEMIE
Kurikulum: obsah školní edukace
KMT/DIZ1 Prověřování, hodnocení a klasifikace co to je k čemu to je
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Stavební fyzika SF01 pravidla hry
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Hodnocení a klasifikace při výuce F na ZŠ Jiří Tesař

Hodnocení a klasifikace Většinou nejneoblíbenější činnost učitele: stresové a konfliktní situace musí se rychle rozhodnout musí zdůvodnit své rozhodnutí často musí srovnávat nesrovnatelné (různé učivo, různí žáci, jiná atmosféra,….) velká zodpovědnost

Hodnocení a klasifikace Má tři aspekty: ukazuje učiteli, jak naučil - zpětná vazba pro učitele ukazuje žákovi, jak zvládl ovlivňuje žákovo další zařazení ve společnosti – postavení v kolektivu, v rodině, další studium, učební obor,…

Hodnocení a klasifikace zahrnuje diagnózu žákových vědomostí, dovedností, návyků, hodnotových úrovní, zjištění příčiny neúspěchu, provedení prognózy, stanovení opatření k nápravě.

Hodnocení a klasifikace Moderní didaktika fyziky snaha o změnu pojetí zkoušky sepětí procesu zjišťování vědomostí s procesem jejich vytváření.

Hodnocení a klasifikace Vědomosti oboustranný přechod: abstraktní–konkrétní myšlení (=fyz. myšlení) nezkoumat pouze formální vědomosti, ale jejich pochopení. Komplexní zkouška = vědomosti + dovednosti + návyky+aplikace (zákon, experiment, využití v praxi, ….)

Hodnocení a klasifikace Zkouška: externí (= standardizovaný test) interní (připravuje ji učitel sám) písemná ústní experimentální kombinovaná

Zkouška a její atributy jasný cíl – co chci zjistit sled otázek – odhalení struktury vědomostí zamezit formálnosti (ne pasivní reprodukce) srozumitelnost, jednoznačnost a přesnost otázek odstranit vedlejší vlivy (horko, zima, osvětlení,…) gradace otázek objektivní hodnocení (stejný „metr“+zdůvodnění) časové omezení podle věku žáků

Zkouška ústní orientační zkoušení dílčí problémy, motivuje k průběžné přípravě omezuje trému a stres individuální zkoušení individuální přístup k žákovi komplexní klasifikace vyvolává stres, často u žáků tréma

Zkouška písemná časově nenáročná (celá třída), v klidu připravená, promyšlená, v klidu opravená, možno srovnávat,… omezení tématu tréma žáků není kontakt učitel – žák není individuální přístup

Test individuální - standardizovaný hodnocení – často bodování volená odpověď  rychlé vyhodnocení tvořená odpověď – lépe odhalí žákovy znalosti

Náměty na zkoušení úlohy z technické praxe: komplexní pohled na problematiku flexibilita tvůrčí přístup často týmová práce motivace k volbě povolání

Náměty na zkoušení Experimentální dovednosti: laboratorní práce frontální experiment součást ústní zkoušky problémová exp. úloha je nutné průběžně sledovat a diagnostikovat

Zkoušení - požadavky nezkoušet matematiku nezohledňovat kázeňské přestupky diagnostikovat příčiny (ne)úspěchu stanovit normy, kritéria,… a dodržovat je vyžadovat „to podstatné“, nebýt malicherný srovnávat žákův výkon s jeho předpoklady individuální přístup – sledovat tendenci žákových výkonů

Zkoušení – obsah a forma otázky musí gradovat zaměřit se na konkrétní problém a jeho pochopení, aplikaci,…. neskákat od jednoho pojmu k druhému ideální zkoušení – 4 části: fyzikální myšlení praktická dovednost pamětné učivo aplikace

Klasifikace „nikdo není dokonalý“ ani učitel ani žáci nejsou neomylní i při drobných chybách mohu dát 1 při paralelním zkoušení zajistit srovnatelně obtížné otázky vycházet z obecných pedagogických doporučení (přesto každý učitel má svoji vlastní škálu).

Klasifikace „výborně“ žák úplně a přesně chápe vztahy, umí je aplikovat tvořivě uplatňuje motorické činnosti projevuje samostatnost a tvořivost jeho projev je správný, přesný, výstižný je schopen učit se samostatně výsledky jeho činností jsou kvalitní s minimálními nedostatky (drobné chyby sám opravuje)

Klasifikace „chvalitebně“ žák ovládá vztahy, pojmy… v podstatě uceleně aplikuje je podle menších podnětů učitele jeho projev má menší nedostatky v přesnosti a výstižnosti je schopen učit s menší pomocí samostatně výsledky jeho činností jsou zpravidla bez podstatných nedostatků

Klasifikace „dobře“ žák ve vztazích, pojmy… má nepodstatné mezery podstatnější nepřesnosti a chyby koriguje za pomoci učitele při aplikaci se dopouští chyb jeho myšlení je málo tvořivé, dělá logické chyby je schopen učit s samostatně podle návodu učitele výsledky jeho činností – objevují se chyby

Klasifikace „dostatečně“ žák ve vztazích, pojmech… má závažné mezery při aplikaci se dopouští závažných chyb je nesamostatný jeho myšlení není tvořivé učí se samostatně s velkými obtížemi výsledky jeho činností – objevují se hrubé chyby

Klasifikace „nedostatečně“ žák poznatky jsou neucelené s velkými mezerami řešení se dopouští závažných chyb nedovede aplikovat učivo ani s pomocí učitele jeho myšlení je nesamostatné, není tvořivé nedovede se samostatně učit nedostatky nedovede opravit ani s pomocí učitele

Klasifikace – písemné práce Obodování – přispívá k objektivitě citlivě ohodnotí obtížnost úlohy umožní ocenit i částečné řešení jasně ukazuje nakolik žák zvládl úlohu standardně lze převést na známky maximum = 20 bodů  střed+tolerance 8-12 b =3; b = 2; b = b = 4; 0-2 b = 5

Diagnostikování = úroveň poznání viz taxonometrie poznávacích cílů Znalosti = zapamatování pochopení = fyzikální myšlení aplikace = vyšší úroveň fyzikálního myšlení analýza úlohy = nalezení problému syntéza = stanovení postupu řešení  z analýzy vyhodnocení = konfrontace s praxí, literaturou,..

Jiný způsob hodnocení Verbální hodnocení u nás nemá tradici je komplikované a náročné pro učitele lépe postihuje žákovy trendy ukazuje srovnání výkon x předpoklady více motivuje než klasická známka je vhodné především pro „výchovy“ – Tv, Vv, On,..