Základy managementu Trojí význam slova management:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Seminář ředitelů ZZ února III. pracovní seminář ředitelů nemocnic a zdravotnických zařízení Martin Zeman Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem,
Řídící struktury : malé a velké organizace
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
Historické etapy vývoje managementu
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Co je to: podnikové řízení?
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Předmět: Řízení podniku 1
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Management.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management bk 505, bp 505.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Model struktury strategického managementu
Podklady pro zpracování semestrální práce
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Podniková Ekonomika Základy managementu, manažerské funkce
Digitální učební materiál
Základy managementu Trojí význam slova management:
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Základy managementu Trojí význam slova management: Specifická aktivita (profese) Skupina řídících pracovníků (personifikace pojmu) Vědní disciplína "Management je orgán institucí. Je to orgán, který proměňuje chaos v organizaci a lidské úsilí ve výkon„ [ Peter Drucker] E.Antušák

Co je management? Souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace. Umění dosáhnout toho, aby lidé udělali to, co je třeba. Umění rozdělit práci jiným. Soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, kterých vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení cílů organizace (podnikatelských záměrů). Management je tedy kombinace vědeckých poznatků a praktických zkušeností, zobecněných metod a postupů a postupně se stal samostatným vědním oborem a disciplínou. E.Antušák

Manažerské funkce Pracovníci Procesy Pracoviště Lidské zdroje Výkony Organizace Efektivita Účinnost V.K.Vyskočil

Manažerské funkce Kdo Co a jak Kde Plánování, vedení Strategie. Definice cílů Koordinace vedení motivace organizování Kde monitorování aktivit procesu V.K.Vyskočil

Úrovně managementu Manažeři první linie Střední manažeři předáci, mistři, vedoucí dílen apod. Střední manažeři manažeři závodů, vedoucí různých útvarů (prodej, nákup, personální oddělení, ...). Vrcholoví (TOP) manažeři (TOP management) reprezentují firmu koordinují všechny činnosti, vytvářejí strategie a koncepce zodpovídají za výsledky podniku E.Antušák

Typické manažerské činnosti pro jednotlivé úrovně E.Antušák

Základy managementu Systém managementu – inspirace 3 pilířů: Ucelený soubor nástrojů a metod (technik) jehož účelem je zabezpečit dosahování vytýčených cílů organizace; Osobní management Všeobecný management – manažerské komponenty; respektuje interní kulturní zázemí a situaci v okolním prostředí, orientace na výkon poslání – dělání věcí správným způsobem; Vůdcovství – posun od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení založeného na: vysoké úrovni os. mngm. prověřeného praxí; zabezpečení „dělání věcí správným způsobem“; niterném vůdcovství; dlouhodobém úspěchu; formování budoucnosti na základě reality 21. století; energetizaci disponibilního lidského potenciálu. V.K.Vyskočil

Základy managementu Obsahové roviny a vybrané členění managementu Rozhodování Působnost vlastníci Strategické záměry Hodnocení ek. ukazatelů Sledování výkonnosti Koncepce rozvoje Zabezpečení finančního zdraví manažeři Řízení provozu, práce s lidmi; zlepšování Realizce úkolů operativa, tech. znalosti Poskytování Informací pro řízení zaměstnanci V.K.Vyskočil

Historický vývoj Většina autorů se shoduje v tom, že se management utvářel ve třech etapách a v současnosti prožívá etapu čtvrtou. 1. etapa – vědecký (klasický) management s psychologicko-sociálními přístupy, období od počátku 20. století do počátku 30. let 2. etapa – management 30. – 70. let 20. století 3. etapa –management 80. let až konce 20. století 4. etapa - soudobý management – tj. management 21. století E.Antušák

Historický vývoj GLOBALIZATION KLASICKÉ PŘÍSTUPY SOUČASNÉ PŘÍSTUPY PRAGMATICKÉ PŘÍSTUPY Historický vývoj KLASICKÉ PŘÍSTUPY SOUČASNÉ PŘÍSTUPY Znalostní management, učící se organizace GLOBALIZATION 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Procesní přístup Mc Kinsey „7 S“ Management práce „Vědecký“ management Byrokratický management Administrativní management, m.organizace Sociálně (lidský) orientovaný management Kvantitativní management Interpersonální, behavioristický management Systémové přístupy Krizový management Kontingenční situační management Reengineering; management kvality (TQM) E.Antušák

Historický vývoj E.Antušák

Současné manažerské směry 10 rolí managementu dle H. Mintzberga Oblast mezilidských vztahů Oblast pro předávání informací Oblast rozhodování Manažer s autoritou, vůdce (leader), budovatel vztahů; Monitorování, rozšiřování, mluvčí; Podnikatel, krizový manažer, alokátor zdrojů, vyjednávač.

Limitující mantinely pro management počátku 21. století Jsme na konci cesty – budoucnost bude jiná než minulost. Není snadné odvyknout minulosti ani na ni zapomenout, je to však nezbytné, i když za tím účelem budete muset čelit skutečným či imaginárním krizím ! Nová doba vyžaduje nové organizace – pro úspěch budete potřebovat organizační nástroj zcela nového typu, pomoci kterého se dokážete vyrovnat s drsnou a nejistou budoucnosti. Nástroj, který akceptuje podmínky informačního věku. Hledání nového obrazu budoucnosti – budete-li chtít vymanit se z gravitačního tahu minulosti, budete muset být ochotní zpochybnit ortodoxní pravdy, regenerovat stěžejní teorie a přehodnotit předpoklady konkurenčního nasazení! E.Antušák

Šest kroků k vytvoření nového obrazu budoucnosti Nové pojetí principů managementu Nové pojetí konkurence Nové pojetí řízení organizací Nové pojetí vedení Nové pojetí trhů Nové pojetí světa Reengineering, benchmarking, nepřetržité zdokonalování, úplné řízení jakosti, zeštíhlená výroba, využívání faktoru času jako konkurenčního nástroje – to vše se ukázalo být životně důležitými podmínkami přežití - chceme-li ale vyhrát, budeme muset předstihnout konkurenci, rozhodnout se , kam bychom se měli dostat, a postarat se o to, abychom tam dorazili první ! E.Antušák

Manažerská odpovědnost Základní povinností řadového pracovníka je pracovat a základní povinností vedoucího je zařídit, aby práce byla udělána. Vedoucí pracuje prostřednictvím svých podřízených. Mezi hlavní faktory úspěšného vůdcovství patří schopnost tvořivého a kritického řešení problémů. E.Antušák

Styly řídící práce Forma vztahu manažera ke spolupracovníkům autoritativní styl řízení – je založen na příkazech a jejich bezpodmínečném dodržování, vedoucí se minimálně radí s podřízenými, dává přednost strohému, formálnímu postupu demokratický styl řízení – vedoucí spolupracuje s podřízenými, má přirozenou autoritu a motivující styl pro podřízené liberální styl řízení - vedoucí pracovník nechává své podřízené rozhodovat příliš – ovlivňuje je minimálně byrokratický styl řízení – vedoucí pracovník se opírá o směrnice, o „nařízení shora“, které rozpracovává a ukládá svým podřízeným, sleduje, jak se nařízení dodržují

Manažerské role E.Antušák Politický činitel Nadřízený Rozhodčí prosazuje legitimním způsobem a v souladu s obecně platnými etickými zásadami zájmy a požadavky jím vedeného kolektivu Nadřízený může a také musí uplatnit přidělené pravomoci odměňovat i trestat projevy pracovního chování vůči členům jím vedeného pracovního kolektivu Rozhodčí řeší zákonitě vznikající konflikty a spory mezi členy jím vedeného pracovního kolektivu Symbol kolektivu je představitelem pracovního kolektivu, který svou osobou prezentuje vůči jeho okolí Mluvčí pracovní skupiny, jejíž oprávněné zájmy a požadavky musí tlumočit těm, kteří jsou schopni jim vyhovět Vzor když svým osobním příkladem představuje pro každého člena pracovní skupiny názorný příklad očekávaného pracovního chování a jednání Odborník musí umět poradit a pomoci členům jím vedeného pracovního kolektivu v situaci, kdy si sami nevědí jak provádět uložené pracovní úkoly Obětní beránek ochotný převzít odpovědnost za chyby a omyly, kterých se členové pracovního kolektivu pod jeho vedením při plnění svých pracovních úkolů dopustili E.Antušák

Zlaté myšlenky managementu Základní manažerské pravidlo zní: … chceš-li být dobrým manažerem – musíš se obklopit lidmi, kteří jsou chytřejší než jsi sám(a) … nepřekonáš-li skrytý komplex méněcennosti a z toho vyvěrající obavu, aby tě někdo nezastínil, obklopíš se spolupracovníky s výrazným deficitem inteligence, u nichž toto nebezpečí nehrozí… …v tom případě pamatuj - že podle zákona padajícího kamene jsou pak spolupracovníci těchto spolupracovníků ještě hloupější a ty jsi jako manažer ztracen… E.Antušák

Mechanismy učící se organizace (P. M. Senge) Transformační a inovativní vůdcovství; Vlastnictví procesů; Vůdcovství na všech úrovních organizace; Koučing (radit, pomáhat, povzbuzovat); Mentoring; Sebeřízení; Mechanismy, procedury a nástroje sebepřeměn organizace; Řízení rizik E.Antušák

Další přístupy Philip Kotler – Marketing Management Michael E. Porter – problematika hledání a využívání konkurenční výhody podniku či národů J. A. Schumpeter, John Kotter – Management změny T. Peters, R. Waterman – In Search of Excellence (Hledání dokonalosti) E.Antušák

Manažerské funkce SEKVENČNÍ FUNKCE PARALELNÍ FUNKCE plánování analyzování řešených problémů organizování organizování výběr a rozmístění pracovníků výběr a rozmístění pracovníků rozhodování vedení lidí realizace, implementace vedení lidí kontrola kontrola E.Antušák In: Vodáček, L. – Vodáčková, O.: Management teorie a praxe pro 90. léta. Management Press, Praha 1996

Cíle Cíle Priority cílů Časový rámec cílů: Cíle podle důležitosti: jsou specifikované budoucí stavy, které mají být dosaženy: - je to určitý stav, o kterém manažer předpokládá, že může být dosažen ve stanoveném čase. Priority cílů ukazují, že v daném čase je dosažení některého z cílů důležitější než dosažení ostatních cílů. Časový rámec cílů: krátkodobé – mohou být dosaženy do jednoho roku – zpravidla představují operativní řízení a tvoří základ rozpočtování; střednědobé – jejich dosažení vyžaduje dobu 2 – 6 let – prezentuji je různé taktiky a tvoří základ pro programování; dlouhodobé – jsou dosahovány za dobu delší než 5 let (10 – 15 let) – tvoří základ pro strategie (strategické plánování); vize – dlouhodobé strategie (15 – 20 i více let) Cíle podle důležitosti: hlavní, vedlejší (pomocné), alternativní, abstraktní, závislé, nezávislé, Kriterium SMART = Specific, Measurable, Attainable, Realistic and Timed) konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické, správně načasované E.Antušák

Organizování Pravomoc Odpovědnost Kompetence Delegování Centralizace právo využívat v určitém daném rozsahu volnosti v rozhodování, vynucení lze použít pod hrozbou určitých sankcí Odpovědnost ručení za svěřený úsek, úkol, útvar, splnění cíle, případně tzv. odpovědnost hmotná či právní Kompetence rozsah, určující šíři pravomoci a odpovědnosti Delegování svěření části kompetence na zvolenou osobu či útvar Centralizace přenášení kompetencí na vyšší organizační úroveň, soustředění kompetencí do jednoho bodu, vše je řízeno z centra organizace Decentralizace přenášení kompetencí na nižší stupně řízení, tj. některé úkoly jsou řízeny bez zásahů z vyšších složek organizace E.Antušák

Delegování Proces přenosu určitých činností z řídicího pracovníka na pracovníka řízeného, a to při současném přenosu části rozhodovacích pravomocí. Delegování může mít buď jednorázovou, nebo trvalou platnost. Rozeznáváme dvě stránky delegování: věcnou – „komu a co“ delegovat a formální, tj. jak delegovat. Výhody delegování: odlehčuje vyšším stupňům řízení rozhodování je přeneseno blíže problémům, má motivační přínos, učí nižší stupně řízení managementu Nevýhody delegování: nezaručuje jednotný přístup v podobný či stejných aktivitách zvyšuje nároky na koordinaci podřízených složek zvyšuje nároky na počet a kvalifikace manažerů na nižších stupních řízení Co by se nemělo delegovat: závažná strategická rozhodnutí oblasti vyžadující jednotný postup organizace E.Antušák

Řízení změn 1. Posílení pocitu naléhavosti změny. 2. Sestavení vůdčího týmu. 3. Formulace správné vize. 4. Šíření vize a získávání jejích stoupenců. 5. Uvolnění prostoru pro jednání a jeho podpora. 6. Vytvářet příležitosti k rychlým úspěchům 7. Nepolevovat. 8. Upevnit dosažené změny. J.P.Kotter

Řízení lidských zdrojů Umění zajistit správný výběr kvalitních a dlouhodobě loajálních spolupracovníků Jejich rozmístění podle profesních a kvalifikačních předpokladů i potřeb organizace Jejich objektivní hodnocení Průběžný kvalifikační rozvoj (řízení pracovní kariéry) Pojetí personální práce, která nechápe lidský faktor pouze jako zdroj vhodný k využití, ale jako faktor rozhodující o úspěšnosti organizace Cílem řízení lidských zdrojů je zabezpečení jak kvantitativní stránky lidských zdrojů (počet, věková a profesní struktura, kvalifikace) tak také kvalitativní stránky (výkonnost, tvořivost, motivace a identifikace s firmou) E.Antušák

Řízení lidských zdrojů Plánování, resp. zjišťování potřeby vhodných spolupracovníků; Zajištění, výběr a umístění spolupracovníků; Hodnocení práce spolupracovníků a jeho důsledky – změny pracovního zařazení; Řízení profesní kariéry spolupracovníků (postup, sestup, převod, uvolnění či propuštění); Zvyšování kvalifikace a rekvalifikace; Odměňování spolupracovníků; Stanovení optimálních pracovních podmínek (hodnocení práce a popis pracovních míst); Pracovní vztahy a kolektivní vyjednávání; Zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví; Sociální péče a aktivity volného času; Personální informační systém E.Antušák

Poslání velké nemocnice Krajská nemocnice je určena především svou pozicí ve zdravotně-sociálním systému státu a kraje. V tomto systému je nemocnicí krajskou, což znamená, že kromě specializované a superspecializované akutní lůžkové a ambulantní zdravotní péče a služeb se jako vrcholové krajské pracoviště věnuje rozvoji a aplikaci zdravotnické vědy a výzkumu a výukové činnosti zejména v oblasti celoživotního vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.

Širší poslání Dalším významným systémem, jehož je tato organizace součástí, je obec (město), ve které má dlouhodobě pozici jednoznačně největšího zaměstnavatele. Pozice stálého velkého zaměstnavatele, opírajícího se navíc o vzdělané a trvale se vzdělávající zaměstnance, je bezpochyby natolik významnou, že ji lze považovat za součást poslání organizace.

Příklad strategie shora Základní strategické materiály nemocnice jsou např.: v Příručce jakosti, resp. systému řízení: vize motto politika jakosti s prioritami, cíli a kritérii rozdělenými podle Balanced Scorecard

Tradiční strategie nemocnice Vize MN před rokem 2006 zněla: „Dominantní postavení v kraji, s vyrovnaným stabilním hospodařením, se spokojenými pacienty a s nejlépe placenými zaměstnanci.“ Tato vize nemocnice reflektuje kromě výše popsané snahy o fixaci a rozvoj role ústřední nemocnice v kraji jako zdravého hospodářského subjektu také její vztah k hlavní skupině zákazníků – k pacientům a její odpovědnost významného zaměstnavatele, odpovědnost k zaměstnancům a jejich rodinám.

Inovovaná strategie Vize Strategie (priority) Usilujeme o vznik nemocnice univerzitního typu jako moderní instituce, propojující vysoce kvalitní zdravotní péči se vzděláváním, výzkumem a inovacemi. Chceme být zákaznicky orientovanou organizací, opírající se o všestranně erudované, vnitřně motivované a se strategií firmy ztotožněné zaměstnance. Strategie (priority) Orientace na zákazníka Vůdčí úloha ve zdravotnictví Ústeckého kraje Univerzitní nemocnice Finanční stabilita