Diagnostika sluchově postiženého dítěte

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Výchova mládeže s více vadami
Audiologická problematika senia
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Diagnostika dítěte s postižením
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Alternativní a augmentativní komunikace
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Dítě se sluchovým postižením
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Základy speciální pedagogiky
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Korekce lehké vady sluchu
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Korekce lehké vady sluchu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
7. Diagnostika školní zralosti
Speciálně pedagogická diagnostika
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Diagnostické metody.
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika sluchově postiženého dítěte Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková

Struktura přednášky: Sluchové postižení Typy a stupně sluchových vad Význam sluchu, důsledky sluchových vad Vývoj sluchově postiženého dítěte Komplexní diagnostika dítěte se SP Případ – úkol

Sluchové postižení

Vady a poruchy sluchu: Sluchové vady a poruchy dělíme: dle místa postižení dle míry poškození dle doby vzniku

Rozdělení podle místa: Poruchy periferní – převodní,percepční, smíšené - jednostranné nebo oboustranné, léze je umístěna v oblasti zevního, středního a vnitřního ucha nebo na sluchovém nervu Poruchy centrální – léze je lokalizována na sluchové dráze od kochleárních jader výše v prodloužené míše (př. Akustická agnózie, slovní hluchota)

Rozdělení podle stupně: Lehká nedoslýchavost (ztráta 20-40dB) Působí obtíže v hlučném prostředí, při poslechu televize, při debatě s více lidmi najednou Středně těžká nedoslýchavost (ztráta 40-60dB) – vyžaduje korekci Těžká nedoslýchavost (ztráta 60-80dB) Praktická hluchota – zbytky sluchu Úplná hluchota – žádný zvukový vjem ohluchlost

Rozdělení podle doby vzniku: Vrozené x získané Dočasné x trvalé Vrozené (dědičné x kongenitálně získané) Získané postnatálně Prelingvální vada = sluchová vada vzniklá před ukončením vývoje řeči Postlingvální vada = SV vzniklá po u osoby s rozvinutou řečí KOMBINOVANÉ VADY =(např. hluchoslepota)

Sluch – význam: Informace o světě - obecně (zvukové pozadí, obecné zvuky) Mezilidská komunikace – řeč, sociální komunikace Orientace ve světe (zvukové pozadí, obecné zvuky, výstrahy) Pocit bezpečí a jistoty Utváření osobnosti – identita - sebepojetí, seberealizace, motivace Utváření vztahu k věcem, osobám Zprostředkování emocí

Důsledky sluchových vad: Chybí kontinuita dění – chabé informace o světě; nejistota, strach, omezený rozvoj poznávacích procesů Narušená komunikace (komunikační potíže a vývojové zvláštnosti v rozvoji slovní řeči) Omezení kognitivního vývoje Ochuzení po emoční a volní stránce (vývojové zvláštnosti v oblasti citové a volní) Vliv na socializaci (vývojové zvláštnosti v oblasti mezilidských vztahů)

Vývoj SP dítěte: Vývoj SP dítěte v kojeneckém věku: Nápadnosti v tomto období nebývají zřetelné Velmi těžce sluchově postižené dítě nereaguje na silné zvuky, neleká se nečekaných zvuků, neotáčí hlavičku za zvukem. Diagnosticky důležitý moment – přechod z pudového žvatlání na napodobivé žvatlání !!! Zde řečový vývoj ustává, zpomaluje.

Vývoj SP dítěte: Vývoj SP dítěte v období batolecím: Nejčastěji SP zjištěno v tomto období (v 1,5 roce – 2 letech) Rozvoj řeči zaostává – používání a upřednostňování přirozených gest, zvláštní projevy mluvené řeči Rodiče si všímají prvních výrazných zvláštností (plačtivost, podrážděnost, zlost, vztek, dítě nevnímá – je apatické, zvýšená unavitelnost, spavost, úzkost, strach) Narušen proces emancipace - bojí se vzdalovat od matky Opožďován bývá i vývoj motorický Charakteristické jsou problémy s jídlem, vyměšováním Zvláštní rituály

Vývoj SP dítěte: Vývoj SP předškolního dítěte: Vzniká stále hlubší bariéra komunikační – výrazné opoždění vývoje řeči a v souvislosti s tím i v myšlení – nutnost vhodné komunikační alternativy (např. znaky!!!) Závislost na rodičích Vlastní svět dítěte – místo interakce s lidmi volí hračky. Typický je častý vzdor, negativismus – přetrvávající i v dalších obdobích

Vývoj SP dítěte: Vývoj SP dítěte – školní věk: ve škole a při školní zátěži – zvýšená unavitelnost, pocity nejistoty, ohrožení, komplex méněcennosti, podezřívavost a vztahovačnost, neúspěch vyvolává dráždivost, zlostné chování, afekty nebo naopak se dítě stahuje do sebe, má vnitřní svět, převládá sebelitování, melancholie Výskyt neurotických příznaků a poruch chování se u neslyšících vyšší než u běžné populace školního nebo adolescentního věku Nedostatek empatie, sebekontroly Sobectví Vůle – menší odpovědnost, povrchnost

Vývoj dítěte se SP: Dospívání: Důležitá vrstevnická skupina – často neslyšící, ale i tendence vymanit se z této skupiny Identita (řeší postižení) Láska (slyšící x neslyšící) Profesní orientace (přání x reálné možnosti) vzory

Vývoj řeči u SP dětí: Reflexní křik, emocionální křik, broukání, pudové žvatlání = stejně jako u slyšících Přechod na napodobivé žvatlání (17. – 24. týden ) – počátek obtíží Hlas – méně výrazný, nemodulovaný, hlasové projevy řídké, postrádání rytmu Schází sluchová kontrola vlastních činností Chybí tendence k imitaci řeči – nevyvíjí se spontánní mluvená řeč Gesta hrají důležitou roli, přednostně užívá gesta Typické jsou znaky v mluvní produkce těžce SP: Narušeno: dýchání, fonace(tvorba hlasu) – audiogenní fonace = kolísání výšky hlasu, síly, monotónnost, změna barvy hlasu Artikulace –audiogenní dyslálie Modulační faktory řeči Obsah mluvní produkce: malá aktivní slovní zásoba, dysgramatismy Raná komunikace mezi matkou a dítětem (slyšící x neslyšící, neslyšící x neslyšící, slyšící x slyšící)

Možnosti komunikace: V časné fázi po zjištění SP volit vhodný způsob komunikace: Systém orální komunikace (aurálně orální) Systém simultánní komunikace Systém totální komunikace Systém bilingvální komunikace

Diagnostika SP dítěte: Raná diagnostika: Běžně screening sluchových vad neprobíhá, rodiče rizikových dětí si žádají o vyšetření sami. Existují přístrojová vyšetření, kde není potřeba spolupráce, tzn. Je možné vyšetření velmi malého dítěte (kojence) Na odborných pracovištích, kde je potvrzeno SP odkaz na SRP,SPC – kde se zahajuje celkově práce s dítětem a rodinou – diagnostika celé rodiny, podpora rodiny, poradenství.

Diagnostika SP dítěte: Sluchové zkoušky: Akustické reflexy: Víčkový, zornicový, orientační(úlekový), pátrací Zkouška sluchu – vyšetření šepotem, hlasitou řečí Přístrojové metody: OAE – otoakustické emise – screeningové vyšetření BERA – objektivní audiometrie (kmenové evokované sluchové potenciály) CERA – korové evokované sluchové potenciály, nutná spolupráce Tónová audiometrie - audiogram

Diagnostika SP dítěte: Sluchová protetika Ihned nasadit sluchadla Nutné zvyknout si (pozor na úlekové reakce) Sluchadla musí být velice přesně nastavena, aby se nepoškodily zbývající zbytky sluchu Kochleární implantát (CI) Pokud dítě nereaguje na sluchadla Vhodný kandidát Centrum kochleární implantace v Praze

Diagnostika SP dítěte: SRP – Střediska rané péče Pomoc, krizová intervence Diagnostika dítěte Informovanost o postižení, konkrétní rady a postupy Zvyk na sluchadla – důležité je nastavení Diferenciální dg. – odlišit od MR, PAS Výjezdy do rodin Setkávání rodin SP dětí Kompenzační pomůcky

Diagnostika SP dítěte: SPC Speciálně ped. dg. SP dítěte: Anamnéza Diagnostika využití sluchu Vyšetření řeči a komunikačních schopností a dovedností Vyšetření sluchového vnímání Vyšetření motoriky (jemná, hrubá) Vyšetření koordinace pohybů, tělesné schéma Přesnost, rychlost pohybů Mimika Grafomotorika Dýchání + vyšetření řeč. orgánů lateralita vnímání, poznávání, rozumová výchova

Diagnostika SP dítěte: Psychologická dg. SP dítěte: Typy vyšetření: Vstupní komplexní vyšetření (anamnéza, rozhovor a pozorování) Zařazení do MŠ Doporučení k zařazení do optimálního vzděl. procesu Integrace (MŠ, ZŠ) Jiný způsob plnění školní docházky, SPU, poruchy chování Školní zralost, OŠD Profesní orientace a doporučení k přijímacím zk

Diagnostika SP dítěte: Komplexní psychologické vyšetření: Posouzení anamnestických údajů Celková vývojová úroveň dítěte (mentální, osobnostní složka) Práceschopnost Komunikační dovednosti v jazyce mluveném nebo znakovém Výkonová motivace Psychomotorické tempo Odolnost vůči zátěži Obecně u dítěte: zhodnocení stránky tělesné, kognitivní, sociální, emoční, volní, oblast chování + zvláštnosti

Diagnostika SP dítěte: Metody: Vstupní vyšetření dětí do tří let: Vývojová škála Gesell (5 oblastí – adaptivní chování, hrubá motorika, jemná motorika, řeč, sociální chování Vinelandská škála sociální zralosti (8 kategorií – úroveň obecné soběstačnosti, soběstačnost v jídle, v oblékání, samostatnost dítěte, činnosti, které zvládne, způsob komunikace, úroveň motoriky a sociální adaptace VŠ Bayleyová (3 části – mentální stupnice, motorická stupnice, záznam o chování dítěte)

Diagnostika SP dítěte: Posouzení vých. – vzděl. procesu: Reverzní test Edfeld Zkouška laterality – Žlab Raven Test obkreslování (Matějček) Kresba postavy WISC – III, Stanford - Binet Orientační test školní zralosti Test vědomostí předškolních dětí (Matějček) K – ABC. Kaufmanova hodnotící škála pro děti IST Kresba stromu Leiterova škála (pouze jedna v ČR!!!)

Diagnostika SP dítěte: WICS III: Vhodné neverbální subtesty, podle míry postižení lze použít i verbální subtesty Hodnotit kvalitativně: Subtesty: Doplňování obrázků: není nutné pojmenovat chybějící část, stačí ukázat. Prostředek ověření míry běžných znalostí Řazení obrázků: obtížný subtest, chybí specifické zkušenosti, SP děti nevidí děj, ale jednotlivosti Kostky: schopnost učit se, obecná míra inteligence, organické postižení CNS Skládanky: obecná míra inteligence u SP, organické postižení CNS Symboly: pozornost, krátkodobá paměť, práceschopnost

Literatura: Svoboda M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (str. 434 – 450) Květoňová – Švecová L.(2004):Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku a předškolním věku. Brno:Paido.