Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4, 16.11.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Digitální učební materiál
Vymezení slovních druhů
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Účelová adjektiva versus participia
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Základní syntaktické pojmy
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Pád substantiv.
Doplněk a vedlejší věta doplňková
Věty vedlejší.
Slovesa (verba).
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa.
Český jazyk 2 morfologie, syntax
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Větné členy PŘÍSUDEK.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
holé, rozvité, několikanásobné
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Všestranné jazykové rozbory
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Rozvíjející větné členy
Jazyk a jazyková komunikace
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,

Predikace a věta Počet predikací vs. počet vět: Viděl, jak otec přichází -> Viděl otce přicházet/otcův příchod Dědeček kráčí a usmívá se -> Dědeček kráčí usmívaje se/s úsměvem. Zvolili Jana i + (Jan i ) je předseda -> Zvolili Jana předsedou Dědeček sedí u stolu a je shrbený -> Dědeček sedí u stolu shrbený Mrzí mě, že jsi nedbalý - > Mrzí mě tvoje nedbalost. lidé, kteří trpí revmatismem -> Lidé trpící revmatismem šaty, které se ušpinily -> ušpiněné šaty dům, který stojí na předměstí -> dům na předměstí tato budova, která je Národním divadlem -> tato budova, Národní divadlo jeho smrt, která byla justiční vraždou -> jeho smrt, jasná justiční vražda, byla… Pouze tam, kde je predikace vyjádřena Vf, mluvíme o větě. Další případy – nevětné vyjádření predikace.

Predikace a věta Různé formy nominalizace a syntaktické kondenzace. Jde o náhradu věty syntaktickou skupinou, jejímž jádrem je (1)některý z neurčitých tvarů slovesa, které je ve výchozí větě přísudkem, tj. (a) infinitiv, (b) příčestí, (c) přechodník; (2) dějové (deverbativní) substantivum nebo adjektivum (3)výraz, jehož predikační (propoziční) charakter se pouze vyvozuje

Predikace a věta Tradiční označení – polovětné vazby (Mathesius) Týká se zejm. konstrukcí s infinitivem a s přechodníkem a rozvitých deverbativních adjektiv a podst. jmen, např. Líbilo se mu předvádět své umění co nejpočetnějšímu obecenstvu. Stoje na samém pokraji skalního srázu, nahlížel do propasti. Vyfotografoval muže kosícího trávu na své pečlivě upravené zahradě. Jeho každodenní pozdní příchody do zaměstnání působily problémy.

„Polovětnost“? Syntaktická konstrukce s Vf – věta Syntaktická konstrukce bez Vf není větou. Mluvnice češtiny III: Výraz s verbálními rysy - sekundární predikace Infinitiv – vyjadřuje vid a rod slovesný, přechodník – vid, relativní čas (ale i rod jmenný) deverbální substantiva kombinují jmenné a slovesné významy – skloňují se, ale vyjadřují vid (psaní – napsání) deverbální adjektiva vyjadřují vid, rod slovesný a relativní čas(píšící – psaný - napsaný) nominalizace

Syntaktická kondenzace