RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Revize RVP SKAV, KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE Praha
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Vzdělávání a jeho kategorie
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Výstupy z Úvodního semináře
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Národní institut pro další vzdělávání Příspěvková organizace přímo řízená MŠMT Působnost v celé České republice Státní garance DVPP.
Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Evaluace v mateřských školách
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Informace k PP2 a semináři
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Transkript prezentace:

RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová

Obsah: 1. Nástin kurikulární reformy 2. Analýza výzkumných šetření a zpráv ČŠI 3. Problémy v praxi mateřských škol v kontextu zprávy VÚP

1. Doporučení OECD: Výzkum a vyhodnocování výsledků předškolního vzdělávání. Vytvořit RVP PV jako první stupeň celoživotního vzdělávání. Posunout vzdělávání učitelů MŠ do vysokoškolské oblasti. (Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělávání a péče o děti předškolního věku v ČR, 2000)

Současná situace: Decentralizace řízení právní subjektivita posílení kompetencí ředitele MŠ je školou nikoli zařízením tvorba ŠVP, evaluace Humanizace školy/individualizace samostatnost, zodpovědnost, tvořivost, diagnostické schopnosti

2. Přehledová studie Odborné časopisy (Pedagogika, Pedagogická orientace, Komenského časopis, Orbis schoole, Československá psychologie, Sociologický časopis, Studia paedagogica) - 21 Sborníky - 42

Zjištění

Závěrečné shrnutí : autoevaluace a evaluační výzkum systematické studie analyzující vzdělávací postupy a sociální interakce systematický sběr dat o dětech a jejich rodičích systematický výzkum hledající odpovědi na nejrůznější dílčí otázky stran kvality a dostupnosti předškolního vzdělávání (NZSPV, 2000, s. 57)

Monitorování realizace kurikulární reformy v MŠ 2011 Cíl: podmínky a výsledky vzdělávání Dotazník (142 škol) Závěry: - podmínky dostačující - individualizace nízká - očekávané výstupy přiměřené (ale 1/3 dětí je nezvládá, 1/3 překračuje)

Pouze 4% se domnívají, že individualizaci nezvládají, protože nejsou dostatečně metodicky připravené. Děti nezvládají očekávané výstupy, protože jim v rodině není věnována dostatečná péče (70%).

„Zlepšit metodickou podporu (ať už jde o možnosti dalšího vzdělávání, či o metodické materiály, popř. umožnit intenzivnější spolupráci mezi školami).“

„Vzdělávací potřeby nejsou středoškolským vzděláním zcela naplněny, avšak před akademickým vysokoškolským vzděláváním dávají učitelky jednoznačně přednost prakticky zaměřenému dalšímu vzdělávání.“

„Učitelé by si přáli, aby byl doceněn význam mateřské školy v očích rodičů, odborné a jiné laické veřejnosti, aby se zvýšila společenská prestiž jejich povolání.“

3. Problémy v praxi mateřských škol Neporozumění pojmům RVP PV Individualizace vzdělávání (přetrvávající frontální organizace řízených činností) Práce s cíli (plánování) Vlastní hodnocení - nevyužívání výsledků vlastního hodnocení ke zkvalitňování práce - sebereflexe - hodnocení výsledků vzdělávání

ZÁVĚRY DVPP Metodické příručky Chybí systémová a systematická podpora státu! zavádění RVP PV do praxe (koordinátoři ŠVP) oblast výzkumu (tvorba odborných publikací) systémové projekty (Cesta ke kvalitě)

DĚKUJI ZA POZORNOST