Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp. Konference Motivace Ostrava 7/6/2001 Jaromír Odstrčil, CS Cabot Cíl: Popsat praktické užití 360° hodnocení v Cabotu Hl. Myšlenka: 360° zpětná vazbase může stát velmi účinným nástrojem rozvoje LZ Úvod: Když jsem přemýšlšl jakým způsobem začít své vystoupení, přinesl mi kolega“finančák” časopis CFO: Mám něco pro pro Tvou prezentaci”. Po chvíli jsem si uvědomil, že to může být ten správný start. Trofám si říci, že všichni věříme v úzkou soulislost mezi ŘLZ a hospodářskými výsledky firmy. Jde nám o nalezení co nejefektivnijšího spojení mezi ŘLZ a ekonomikou firmy.
Agenda Kde? Cabot Corporation Co? Hodnocení ze všech stran Proč? Firemní hodnoty a kultura Jak? 360°ZV v Cabot Corp. Výsledky po 4 letech Provázanost s dalšími personálními procesy Než přistoupím k popisu našich zkušeností dovolte mi abych ujasnil základní termín! Čemu tedy říkáme v CS Cabot 360°zpětná vazba?
Cabot Corporation Založena v r.1882 v Bostonu, USA Desítky výrobních závodů na 5 kontinentech Gumárenské saze - č.1 na světě Globalizace & Standardizace Neustálé zlepšování, společné hodnoty CS Cabot společný podnik založen v r.1991, vyrábí od r.1994 Ve společnosti Cabot si velmi dobře uvědomujeme, že následující výzvy v oblasti vedení lidí platí I pro nás.
360ti stupňová zpětná vazba v Cabot Corp. Hodnotí se “neměřitelné” pracovní chování Hodnocení - součásti sebehodnocení hodnocení nadřízenými hodnocení kolegy/interními zákazníky hodnocení podřízenými Formalizovaný proces - dotazníky Když jsem tento proces poprvé vysvětloval některým svým kolegům z vedení nemohl jsem si nepovšimnout rozpačitých projevů neverbální komunikace, které byly místy vzjádřeny I verbálně: Jsme snad v nějaké demokracii? Kde skončíme, když necháme zaměstnance mluvit do toho jak je firma řízena? Nebo také Hlavně si napoporvé nesmíme dát moc vysoké hodnocení abychom se v příštích letech mohli zlepšovat! Než se dostanu k vysvětlení JAK byl proces aplikován dovolte mi, abych pohovořil o tom KDE a PROČ byl vůbec aplikován
Proč proces 360°zpětné vazby ve společnosti Cabot? Podpůrný nástroj pro zavádění iniciativy “Vize a hodnoty korporace Cabot” Interní zákazníci měří míru aktivního přijetí hodnot zaměstnancem Hodnoty: čestnost, respekt, inovativnost, soutěživost Nechť zákazníci našich zaměstnanců a především vedoucích měří jak se tyto hodnoty v jejich práci projevují
Cíle iniciativy „Vize a hodnoty“ Změna firemní kultury vzhledem k novým tržním potřebám společnosti Pevný základ pro období nejistoty nutně přicházející v období transformace ze staré na novou organizační strukturu Dosažení zákaznické orientace zaměstnanců zajistí flexibilitu nové organizační struktury
Proces 360°ZV: Účastníci procesu Hodnocený Hodnotitelé Organizační podpora nezávislý vyhodnotitel personální útvar Facilitátoři kouč nadřízený
Proces 360°ZV: Role hodnoceného obdrží sadu nevyplněných dotazníků vybere si respondenty a rozdá jim dotazníky, a to všem bezprostředně nadřízeným vybraným spolupracovníkům vybraným/všem podřízeným vyplní sebehodnotící formulář a odešle jej po obdržení vyhodnocení stanovuje akční plán informuje o procesu svého přímého vedoucího
Proces 360°ZV: Klíčová role kouče Zná firemní kulturu i účastníky procesu Analyzuje s hodnoceným výsledky zpracované vyhodnotitelem Pomáhá hodnocenému identifikovat rozvojové potřeby Společně s hodnoceným připravuje akční plán Dlouhodobá spolupráce je přínosem
Proces 360°ZV: Práce s dotazníky Dotazníky obsahují dotazy na četnost výskytu žádoucího pracovního chování u hodnoceného zaměstnance otázky hodnotící jeho přístup k firemním hodnotám Hodnotitelé zasílají odpovědi externí poradenské společnosti, která je anonymně zpracovává Výsledky se zasílají kouči, který je prochází s hodnoceným a společně stanoví plán akcí “Majitel procesu” vlastní veškerou dokumentaci
Proces 360°ZV: Ochrana hodnotitelů a hodnocených nezávislý vyhodnotitel ochrana hodnotitelů (kolegové, podřízení) důvěra v utajení individuálních hodnocení znalost procesu znalost účelu hodnocení ochrana hodnocených důvěra v proces (ochrana osobních dat) znalost procesu a účelu vlastnictví
Reakce zaměstnanců Klíčové je vlastnictví procesu hodnoceným Počáteční nedůvěra Pozitivní reakce po setkání s koučem Různá míra překvapení z výsledků Pozorování vyšších úrovní v organizaci 360° ZV přijata za standardní nástroj ŘLZ Otázka nákladnosti procesu (čas, peníze) Vedoucí pracují na sebezlepšování Klíčové je vlastnictví procesu hodnoceným
Úspěchy Osobní rozvoj v “soft” cílech standardem Zvýšená míra sebereflexe u manažerů (“Všichni na sobě pracujeme”) Určité dlouhodobé změny v chování zjevné Lidé se více učí dávat a přijímat konstruktivní ZV (t.j. i kritiku) - podpora týmové práce Stálá podpora ze strany Top Managementu Firemní kultura
Návaznost na další procesy ŘLZ Výcvik a vzdělávání Stanovování cílů a hodnocení pracovního výkonu Odměňování Výběr zaměstnanců na vedoucí místa Plánování personálních rezerv
Závěr 360°ZV je účinný pracovní nástroj Může se stát neocenitelným nástrojem k sebezlepšování a tudíž konkurenční výhodou Značné nároky na přípravu a “čistotu procesu” Měření 360°ZV je běh na dlouhou trať Méně je někdy více Jednou snad takových nástrojů nebude potřeba protože lidé budou přesně vědět jak je ostatní vnímají lidé budou zcela přirozeně otevřeně a průběžně dávat druhým zpětnou vazbu nebude docházet ke kombinaci nedorozumění a pracovního přetížení Rád bych se té doby dožil. Prozatím si myslím, že 360°zpětná vazba je užitečným nástrojem.