základní principy a cíle EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
RPS/CSF Evropská nařízení Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství Tento.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
ESF v ČR RNDr. Jana Kouřilová, Ph.D. Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Finanční perspektiva EU Ministerstvo financí, odbor Národního fondu.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Výhled Nové programovací období SF 2007 – Obsah prezentace  Cíle podpory  Pravidla podpory  Národní rozvojový plán  Národní strategický referenční.
Úvod, základní principy a cíle
Příprava programového období Aktuální proces přípravy programového období Zpracoval: Nazim Afana Datum: duben 2013.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Strukturální politika
R EGIONÁLNÍ POLITIKA EU Základy regionalistiky. V ÝVOJOVÉ ETAPY RP EU 1958, Vývoj po roce více než třetina rozpočtu EU
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
FONDY EU Programové období
Regionální politika RP ČR.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2011 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku
FONDY EU Programové období
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strukturální politika
Podpora podnikání ze SF
Transkript prezentace:

základní principy a cíle EU Regionální politika Kohezní politika Politika sociální a územní soudržnosti základní principy a cíle EU

Regionální politika x regionální rozvoj RR – proces, změna ekonomického a sociálního prostředí Aktéři RR RP – cílená politika státu, EU!!!! Soubor legislativních, ekonomických a dalších opatření, cíl RR!!!

Definice regionální politiky Obtížně definovatelný pojem, který v průběhu let prochází vývojem. Konkrétní vymezení je ovlivněno aktuálním socioekonomickým vývojem a převládající stávající hospodářskou a sociální politikou. Regionální politika je zaměřena na snížení meziregionálních rozdílů (disparit) a vytváření srovnatelných životních podmínek ve všech regionech. Nejedná se o plošnou politiku !!! , zaměřená na vybrané problémy

Regionální politika Obecná definice: Soubor cílů, opatření a nástrojů vedoucích ke snižování rozdílů v socioekonomické úrovni jednotlivých regionů. Definice EU: Regionální politiku lze charakterizovat jako určitou koncepční a cílevědomou činnost veřejných orgánů (místních, regionálních a centrálních vlád, řídících orgánů EU) usilující o eliminaci negativních důsledků teritoriálně nerovnoměrného ekonomického rozvoje a probíhajících strukturálních změn.

Příčiny meziregionálních rozdílů Regionální diferenciace – vnější i vnitřní vlivy (ekonomické, politické, socio-kulturní, právní aj.). Nerovnoměrné postavení regionů Regiony nedostatečně vybavené přírodními zdroji Regiony s nedostatečným využitím vlastních zdrojů Regiony se stagnujícími, či upadajícími základními odvětvími

MEZIREGIONÁLNÍ ROZDÍLY – PROBLÉM ? LIBERÁLNÍ PŘÍSTUPY - minimální role státu - neefektivní - v dlouhodobém horizontu dojde k vyrovnání situace (migrace, cena prac. síly, cena nemovitostí…) - řešení založeno na podporu mobilizace pracovní síly, dynamizace území, služby pro MSP KEYNESIÁNSKÉ PŘÍSTUPY - důraz na roli státu v ekonomice - nástroje na podporu investic ze soukromých i státních zdrojů, dotační politika

Negativní dopady meziregionálních rozdílů Ekonomické Využití výrobních faktorů (zejména pracovní síly, nezaměstnanost) Ekonomický růst Optimální rozmístění firem Náklady na přelidnění Regionální nerovnováha a inflace „útok na náklady“ „táhnutí poptávky“

Negativní dopady meziregionálních rozdílů Ekologické důvody Sociální motivy Důvod plné zaměstnanosti Regionální rozdělení příjmů Sociální spravedlnost Politické motivy

Úrovně regionální politiky nadnárodní úroveň (koordinovaná) národní úroveň (diferencovaná RP uskutečňovaná členskými zeměmi, postupně přijímající některá společná pravidla) regionální úroveň (ve většině zemí dlouhodobě posilována, princip decentralizace, subsidiarity)

Regionální politika na národní úrovni 30. léta 20. století – Velká Británie 1934 – Přijetí prvního legislativního dokumentu “Zákon o speciálních územích”: vymezení problémových regionů definování způsobu pomoci (především zlepšováním infrastruktury) stanovena pravidla pro alokaci prostředků

Regionální politika na národní úrovni Problémy ostatních členských zemí Francie: Paříž a okolí vs. zbytek Francie Itálie: vyspělý sever vs. zaostalý jih Německo: problémy restrukturalizace tradičních průmyslových regionů, v současnosti země bývalého NDR Nizozemí: problémy urbanizovaných oblastí Severské země: problémy řídce zalidněných území ČR – diferenciace ekonomického rozvoje v 2/2 90. let

Legislativní opatření 1. proces urbanizace Legislativní opatření Zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územně správních celků Samostatná působnost (PRK, koordinace rozvojových aktivit) Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje (1.1.2001) Podmínky a priority poskytování pomoci Selektivní charakter Zřízení regionů soudržnosti (NUTS 2), regionální rady (realizace programů financ. z EU), ROP Regiony soudržnosti : 8, Praha, Střední Čechy, Moravskoslezsko Jihozápad (Jihočeský, Plzeňský) Jihovýchod (Vysočina, Brněnský) Severozápad (KV, Ú/Labem) Severovýchod (LB, KH, PD) Střední Morava (ZL, OL) 10.4.2017 Ing. Zuzana Trhlínová

Legislativní opatření Zákon č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích Zákon č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání a další (ŽP, výběrová řízení, ochrana hospodářské soutěže …) 10.4.2017 Ing. Zuzana Trhlínová

Hrubý domácí produkt na obyvatele (PPP) (v euro) v regionech NUTS 2

Charakteristika NUTS II v ČR

Pro ČR 688 mld Kč (tzn. 98 mld Kč ročně!!) Vývojové etapy RP EU 1958, 1962 1975 1993 Vývoj po roce 2000 více než třetina rozpočtu EU 2000-2006 - 213 mld EUR 2007 –2013 – 308,1 mld EUR staré členské státy: 51,7% nové členské státy (včetně RU a BG): 48,3% Pro ČR 688 mld Kč (tzn. 98 mld Kč ročně!!)

Principy RPeu (HSS) K základním principům politiky HSS patří doplňkovost, shoda s dalšími aktivitami a politikami, partnerství, subsidiarita a proporcionalita Prostředky ze strukturálních fondů by neměly nahrazovat veřejné národní zdroje, pouze je doplňují (princip adicionality) Strategický přístup k politice HSS: Evropský strategický dokument  Národní strategický referenční rámec  tématické a regionální operační programy (financovány vždy z jediného fondu - monofondovost, výjimku tvoří možnost financování z ERDF a FS v OP Doprava a OP Životní prostředí)

Financování projektů Evropská komise může požadovat vrácení prostředků, které nebyly využity na zálohové nebo průběžné platby, nebo pro které neobdržela žádost o platbu do 31. prosince druhého roku následujícího po roce závazku (pravidlo N+2) – podařilo se vyjednat N+3 pro první 4 roky čerpání Hlavní instituce podílející se na realizaci politiky HSS jsou řídicí orgán, certifikační orgán a auditní orgán Navržená míra spolufinancování v rámci jednotlivých fondů je 85% pro nové členské státy

Priority RP 2007-2013 Konvergence (81,9%): podpora růstu a tvorby pracovních míst v nejméně rozvinutých členských zemích a oblastech, méně než 75% HDP/EU Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (15,7%): podpora regionálních programů pro regiony a orgány regionálním správy podporující ekonomické změny v průmyslových, městských a venkovských oblastech Evropská územní spolupráce (2,4%): podpora harmonického a vyváženého rozvoje na území Unie.

Cíl konvergence ERDF modernizace a diverzifikace ekonomické struktury členských států a regionů rozšíření a zlepšení základní infrastruktury;ochrana ŽP ESF zlepšení kvality a schopnosti institucí trhu práce, vzdělávacích systémů a sociálních a ošetřovatelských služeb; zvýšení investic do lidského kapitálu adaptace veřejné správy, posílení administrativní kapacity národních a regionálních správ

Cíl regionální konkurenceschopnost Regiony, které nespadají pod cíl 1 inovace a ekonomika založená na znalostech životní prostředí a předcházení rizikům dostupnost a služby základního ekonomického významu (komunikační sítě) tj. posilování prvků Lisabonské a Göteborgské strategie

Cíl: územní spolupráce Vychází ze současné Iniciativy Interreg - podpora další integrace EU spoluprací na přeshraniční, mezinárodní a meziregionální úrovni. podpora rozvoje VaV a informační společnosti životní prostředí a předcházení rizikům řízení vodních zdrojů

Cíl3: evropská územní spolupráce

Fond soudržnosti členské státy s hrubým národním příjmem pod 90% průměru HDP Společenství (měřeno v PPP a vypočítáno na základě čísel Společenství za poslední 3 roky) S přihlédnutím k zvláštním potřebám každého členského státu v oblasti investic a infrastruktury Fond soudržnosti zasahuje v oblastech: transevropských dopravních sítí a zejména v prioritních projektech evropského zájmu; ochrany životního prostředí v rámci priorit přiznaných politice ochrany životního prostředí; v oblastech, které podporují udržitelný rozvoj a mají jasný vztah k životnímu prostředí, a v oblasti dopravy mimo transevropských sítí

Alokace ČR, 2007-2013 Konvergence 25 883 511 035 Regionální konvergence 17 064 488 596 Fond soudržnosti 8 819 022 439 Konkurenceschopnost (Praha) 419 093 449 z toho: konkurenceschopnost 194 247 800 dodatečná alokace* 224 845 649 Přeshraniční a transnac. spolupráce 389 051 107 z toho: přeshraniční 275 599 077 dodatečná přeshraniční 75 990 880 transnacionální 37 461 150 Celkem soudržnost 26 691 655 591

Aktuální SF Evropský fond regionálního rozvoje ERDF Evropský sociální fond ESF Zemědělská politika – mimo SF Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova EAFRD Evropský zemědělský záruční fond EZZF Evropský rybářský fond EFF

Pro ČR 688 mld Kč (tzn. 98 mld Kč ročně!!) Vývojové etapy RP EU 1958, 1962 1975 1993 Vývoj po roce 2000 více než třetina rozpočtu EU 2000-2006 - 213 mld EUR 2007 –2013 – 308,1 mld EUR staré členské státy: 51,7% nové členské státy (včetně RU a BG): 48,3% Pro ČR 688 mld Kč (tzn. 98 mld Kč ročně!!)

Principy RPeu (HSS) K základním principům politiky HSS patří doplňkovost, shoda s dalšími aktivitami a politikami, partnerství, subsidiarita a proporcionalita Prostředky ze strukturálních fondů by neměly nahrazovat veřejné národní zdroje, pouze je doplňují (princip adicionality) Strategický přístup k politice HSS: Evropský strategický dokument  Národní strategický referenční rámec  tématické a regionální operační programy (financovány vždy z jediného fondu - monofondovost, výjimku tvoří možnost financování z ERDF a FS v OP Doprava a OP Životní prostředí)

Financování projektů Evropská komise může požadovat vrácení prostředků, které nebyly využity na zálohové nebo průběžné platby, nebo pro které neobdržela žádost o platbu do 31. prosince druhého roku následujícího po roce závazku (pravidlo N+2) – podařilo se vyjednat N+3 pro první 4 roky čerpání Hlavní instituce podílející se na realizaci politiky HSS jsou řídicí orgán, certifikační orgán a auditní orgán Navržená míra spolufinancování v rámci jednotlivých fondů je 85% pro nové členské státy

Priority RP 2007-2013 Konvergence (81,9%): podpora růstu a tvorby pracovních míst v nejméně rozvinutých členských zemích a oblastech, méně než 75% HDP/EU Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost (15,7%): podpora regionálních programů pro regiony a orgány regionálním správy podporující ekonomické změny v průmyslových, městských a venkovských oblastech Evropská územní spolupráce (2,4%): podpora harmonického a vyváženého rozvoje na území Unie.

Cíl konvergence ERDF modernizace a diverzifikace ekonomické struktury členských států a regionů rozšíření a zlepšení základní infrastruktury;ochrana ŽP ESF zlepšení kvality a schopnosti institucí trhu práce, vzdělávacích systémů a sociálních a ošetřovatelských služeb; zvýšení investic do lidského kapitálu adaptace veřejné správy, posílení administrativní kapacity národních a regionálních správ

Cíl regionální konkurenceschopnost Regiony, které nespadají pod cíl 1 inovace a ekonomika založená na znalostech životní prostředí a předcházení rizikům dostupnost a služby základního ekonomického významu (komunikační sítě) tj. posilování prvků Lisabonské a Göteborgské strategie

Cíl: územní spolupráce Vychází ze současné Iniciativy Interreg - podpora další integrace EU spoluprací na přeshraniční, mezinárodní a meziregionální úrovni. podpora rozvoje VaV a informační společnosti životní prostředí a předcházení rizikům řízení vodních zdrojů

Fond soudržnosti členské státy s hrubým národním příjmem pod 90% průměru HDP Společenství (měřeno v PPP a vypočítáno na základě čísel Společenství za poslední 3 roky) S přihlédnutím k zvláštním potřebám každého členského státu v oblasti investic a infrastruktury Fond soudržnosti zasahuje v oblastech: transevropských dopravních sítí a zejména v prioritních projektech evropského zájmu; ochrany životního prostředí v rámci priorit přiznaných politice ochrany životního prostředí; v oblastech, které podporují udržitelný rozvoj a mají jasný vztah k životnímu prostředí, a v oblasti dopravy mimo transevropských sítí

Alokace ČR, 2007-2013 Konvergence 25 883 511 035 Regionální konvergence 17 064 488 596 Fond soudržnosti 8 819 022 439 Konkurenceschopnost (Praha) 419 093 449 z toho: konkurenceschopnost 194 247 800 dodatečná alokace* 224 845 649 Přeshraniční a transnac. spolupráce 389 051 107 z toho: přeshraniční 275 599 077 dodatečná přeshraniční 75 990 880 transnacionální 37 461 150 Celkem soudržnost 26 691 655 591

Aktuální SF Evropský fond regionálního rozvoje ERDF Evropský sociální fond ESF Zemědělská politika – mimo SF Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova EAFRD Evropský zemědělský záruční fond EZZF Evropský rybářský fond EFF

Výhled kohezní politiky (KP) na období 2014 - 2020 možnost revize cílů KP: místo konvergence orientace na lisabonské cíle (konkurenceschopnost, zaměstnanost) a nové výzvy – klimatická změna, migrace, stárnutí populace místo národní alokace tlak na koncentraci prostředků v celoevropských tematických fondech odrážejících priority EU 2020 (např. Fond pro klimatickou změnu)

Výhled KP na období 2014 – 2020 – pokrač. Komisař pro rozpočet Lewandowski: bez nalezení řešení pro Španělsko a nové spolkové země Německa nebude dohoda o novém finančním rámci Možnost změny parametrů KP: úprava HDP/obyv., phasing-out, phasing-in; hledat řešení pro Prahu a Střední Čechy možnost sloučení ERDF a Kohezního fondu: riziko rozšíření kritérií způsobilosti v ERDF na Kohezní fond – výhodné pro staré ČS možnost změny vymezení regionů (místo NUTS euroregiony – sdružení bez právní subjekt., případně ESÚS – sdružení s právní subjekt.)

Alokace finančních prostředků na cíl EÚS a na podporu přeshraniční spolupráce v současném a budoucím programovacím období

Návrh a cíle EK Přizpůsobení se prioritám Evropy 2020, Fondy SSR – cíle Evropa 2020 Veřejné investice v jedn. zemích – podpora konkurenceschopnosti a sbližování Důraz na priority a dopady projektů! Výzkum a inovace, podpora MPS, kvalitní vzdělávání a příprava, trh práce, LZ, sociální soudržnost, ŽP – principy UR integrovaný přístup: aktivování součinnosti a dosahování optimálního účinku jak uvnitř jednotlivých zemí, tak napříč hranicemi: napříč všemi fondy HSS

Cíle strategie Evropa 2020 Inteligentní hospodářský růst (efektivnější investování do vzdělávání, výzkumu a inovací) Udržitelný růst (konkurenceschopný průmysl, nízkouhlíková ekonomika) Inkluzivní (pracovní trh, chudoba) systém správy ekonomických záležitostí: koordinace politiky na vnitrostátní i celoevropské úrovni

http://ec.europa.eu/europe2020/europe-2020-in-a-nutshell/targets/index_cs.htm

EK X ČR Dohoda o partnerstvích a programech hlavní priority financování v České republice Vypracování jasných strategií, hodnotící kritéria v souladu s cíli EU fiskální kázeň Korupce Metodika řízení projektů, e-soudržnost koordinace mezi operačními programy Posílení spolupráce se sousedními státy a regiony (JVT, odstranění překážek přeshraničních aktivit)

Zaměření projektů Možnost čerpat finance na partnerské projekty: trh práce (růst a tvorba prac. míst), vyloučené osoby, kvalita VS, vzdělávání, infrastruktura (MHD), ŽP, senioři